09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 ساعت 16:34

معرفی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

در ادامه برنامه‌های تحولی وزارت صمت به منظور شفاف‌سازی، حذف تدریجی قرعه‌کشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی راه‌اندازی شده است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازشاتا، این سامانه پیرو بند 5 دستورات 8 بندی رئیس‌جمهوری در خصوص شفاف‌سازی عرضه خودرو از روز 25 اردیبهشت‌ماه کار خود را شروع کرده است و تمامی بخشنامه‌های فروش خودروسازان (شامل دولتی و خصوصی) در این سامانه قرارگرفته است.

متقاضیان می‌توانند با اعلام شرایط فروش، فعال‌سازی بخشنامه‌ها و به دنبال آن آغاز مرحله ثبت درخواست خرید خودرو (شرکت در قرعه‌کشی محصولات)، با مراجعه به صفحه اصلی سامانه و مشاهده فهرست خودروهای قابل‌عرضه، اقدام به ثبت درخواست کنند.

در این سامانه ابتدا یک ثبت‌نام اولیه از متقاضیان به عمل آمده و برای خودروهایی که میزان تقاضا برای آن‌ها کمتر از ظرفیت مجاز باشد، اسامی متقاضیان برای انجام عملیات فروش به خودروسازان اعلام می‌شود. درصورتی‌که پس از اتمام مهلت ثبت‌نام میزان متقاضیان یک خودرو بیش از ظرفیت اعلامی باشد، اسامی متقاضیان برای انجام فرآیند قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجام مراحل آتی فروش توسط خودروسازان اعلام خواهد شد.

این سامانه امانت‌دار اطلاعات خصوصی کاربرانی که از خدمات سایت استفاده می‌کنند بوده و متعهد می‌شود که در حد توان از حریم شخصی کاربران دفاع کند و تکنولوژی موردنیاز برای هرچه مطمئن‌تر و امن‌تر شدن استفاده کاربران از سایت را، توسعه دهد. همچنین در سرتاسر سامانه یاد شده، نشان تجاری و مشخصات عرضه‌کننده به‌وضوح آمده است و متقاضی قادر به مشاهده هویت عرضه‌کننده است.

از آن جا که حمل‌ونقل یکپارچه با سیستم‌های مدرن ارتباطی در دنیا توسعه‌یافته است، راه‌اندازی سامانه جامع یکپارچه تخصیص و فروش خودرو برای متمرکز سازی تخصیص خودرو و یکپارچه‌سازی در دستور کار و سرفصل برنامه‌های تحول‌آفرین وزارت صمت در دوره جدید (دولت سیزدهم) قرارگرفته است.

در این سامانه بر مبنای خواسته‌های مشتری، تخصیص خودرو صورت می‌گیرد و پرداختن به تقاضای مشتری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق آخرین الگوهای فروش در کشورهای توسعه‌یافته دنبال می‌شود. این سامانه برای حمایت از مشتری با تجمیع اطلاعات واقعی، هوشمندسازی را برای تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی انجام می‌دهد.

براساس اعلام وزارت صمت ازآنجاکه حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو شفاف‌تر و عادلانه‌تر انجام شود تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌دست خریداران واقعی برسند.

یکی از نکات مهم در محدود شدن دلال‌ها این است که مالیات بر درآمد اتفاقی در این سامانه به‌صورت هوشمند قابل رصد و پایش است، پس دلال‌بازی با این یکپارچه‌سازی محدود و حذف خواهد شد.

همچنین به‌منظور شفاف‌سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن؛ تمامی اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق تبصره ۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پول‌شویی در اختیار سامانه جامع تجارت، قرار می‌گیرد.

اعلام عرضه چند برابری خودرو نسبت به‌دفعات قبل در این سامانه نیز برای حمایت از مشتریان و افزایش رضایتمندی آن‌ها است. میزان عرضه در نخستین برنامه عرضه چند برابر (قریب 10 برابر) دوره‌های قبلی عرضه هر خودروساز است.

به‌عنوان نمونه در یک دوره ثبت‌نام سه ماهه، تمامی خودروسازان همه تولید و مونتاژ خود را عرضه می‌کنند و ثبت‌نام برای همه آزاد است؛ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو در هر دوره می‌تواند تخصیص یابد که تخصیص خودرو به نفرات و متقاضیان بیشتری انجام می‌شود. همچنین تمامی خودروهای تولیدی پس از صدور فاکتور و تخصیص به مشتری، دارای بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.

از سوی دیگر در مدل قبلی هر ۱۵ روز یک بار خودروساز درواقع بخشی از تولید خود را عرضه می‌کرد و آرامشی برای خرید وجود نداشت، اما در سامانه جدید به‌جای ۱۵ روز یک بار، مدت دوره‌های عرضه بیشتر (سه ماهه، چهار ماهه و شش ماهه) شده است.

همچنین برای این‌که متقاضیان با خیال راحت و بدون عجله ثبت‌نام کنند در نخستین دوره‌فروش خودرو در این سامانه مهلت یک هفته‌ای برای ثبت‌نام بدون توجه به تقدم و تأخر در نظر گرفته‌شده است که این خود سبب ایجاد حاشیه امنیت و جلوگیری از خریدها و ثبت‌نام‌های هیجانی می‌شود.

از دیگر مزایای این سامانه مدرن این است که درروش قبلی خودروسازان بزرگ دچار تأخیر در تعهدات خود بوده‌اند، اما در این سامانه تأمین میزان تعهد هر خودروساز راستی آزمایی می‌شود، زیرا مدت‌زمان ثبت‌نام متقاضیان برای مثال یک دوره بلند سه ماهه است، پس تعهدات خودروسازان هم‌زمان با تخصیص خودرو به‌موقع انجام می‌شود و با ملزم شدن عرضه شفاف تمام محصولات خودروسازان (شامل دولتی و خصوصی) در این سامانه متقاضیان خرید خودرو حق انتخاب متنوعی خواهند داشت.

اما مهم‌تر این‌که رضایتمندی مشتریان از زمان تحویل خودرو نیز تا یک دوره زمانی معین از طریق روش‌هایی در همین سامانه به‌صورت هوشمند سنجیده شده و ملاک عمل قرار می‌گیرد.

موضوع مهم دیگر در این سامانه، دیده شدن و توجه به تعهدات اجتماعی خودروسازان است که هدفمندسازی تخصیص خودرو در همین زمینه است. ۵۰ درصد ظرفیت تخصیص و فروش خودرو در سامانه یکپارچه برای ایفای تعهدات اجتماعی خودروسازان به موضوع جوان‌سازی جامعه اختصاص داده‌شده است.

لازم به یادآوری است، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه ساعت 12 در نشانی sale.iranecar.com کار خود را آغاز کرده است.

از روز سه شنبه 27 اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم شد و تمامی خودروسازان موظف شدند که تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازار سازی و سو استفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.

درنهایت این‌که خودروسازان به‌تدریج از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند، خارج شدن از چرخه قرعه‌کشی مورد انتظار مردم، رسانه‌ها و افکار عمومی است که در این سامانه محقق می‌شود.