09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 30 دی 1397 ساعت 13:26

طرح‌های هشتگانه فولاد توان توسعه‌ای ایمیدرو را زمین گیر کرد

9210شرکت ایمیدرو در زمره شرکت‌های مادر تخصصی با نقش توسعه صنعتی – معدنی است که برای ارزیابی این دوره هجده ساله باید دید عملا درجه مقطع یا مقاطعی توانسته به نقش واقعی خود عمل کند. به نظر اینجانب اگرچه در مجموع می‌توان به نقش برجسته ایمیدرو در توسعه صنعتی و معدنی اذعان نمود، لیکن به نظر می‌رسد در ده سال گذشته طرح‌های هشت گانه فولادی منابع و توان واقعی توسعه‌ای ایمیدرو را تا حدودی زمین گیر کرد. این در حالی است که در این یک دهه گذشته عمده توان این سازمان توسعه‌ای باید بر اکتشاف معدنی متمرکز می‌گردید.

در سال‌های نخست دوران فعالیت ایمیدرو احداث صنعت و پس از آن واگذاری به بخش خصوصی به حق در زمره رسالت‌های اصلی این سازمان بوده است، لیکن با شکل گیری شرکت‌های بورسی و هلدینگی بزرگ همچون گل گهر، چادرملو، کاوه پارس، میدکو، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، مس سرچشمه، آلومینیوم و روی و... دیگر رسالت ایمیدرو نباید توسعه صنعتی باشد و تمامی توان این سازمان توسعه‌ای باید بر اکتشاف معدنی و پس از آن اگر توانی باقی ماند بر استخراج و استحصال مواد معدنی متمرکز شود.
مسلما ایمیدرو نقش بسزایی در توسعه صنایع معدنی و معادن داشته است، لیکن اگر نقش آن را با سایر شرکت‌های مادر تخصصی مقایسه کنیم از رتبه برتری برخوردار است. خصوصا ایمیدرو در اهداف خصوصی سازی در بین سازمان‌های مادر تخصصی موفق‌تر و چابک‌تر عمل کرده است.
اولویت اصلی ایمیدرو اکتشاف است و اکتشاف و اگر توان اضافی در این میان باقی بود باید آن را صرف استخراج کرد؛ پس در پایان تاکید می‌کنم پیش به سوی اکتشاف.

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد ایران