31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 29 دی 1397 ساعت 18:05

مهندس يزدي زاده : مشوق هاي ايميدرو براي سرمايه گذاري بخش خصوصي بايد افزايش يابد

21c2e47881ce4ae2a240f310f2e9799c17 سال از شكل گيري سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) مي گذرد. در گذر اين ايام، ايميدرو با استراتژی های کلاني كه در دستور كار خود داشته، توانست در تهيه و اجراي طرح ها و پروژه هاي معدني و صنعتي متعددي ايفاي نقش كند. "توسعه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی دارای مزیت رقابتی در مناطق کمتر توسعه یافته"، "رشد سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای زنجیره معدن و صنایع معدنی دارای فناوری نوین و پرریسک"، "توسعه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی برون مرزی با هدف تکمیل زنجیره ارزش"، "توسعه روش های نوین تامین منابع مالی در اجرای طرح های توسعه" و ... از جمله استراتژي هاي كلان اين سازمان توسعه اي است.
در همين راستا به منظور بررسي عملكرد سازمان ايميدرو و اينكه تا چه ميزان در رشد و توسعه بخش معدن و صنايع معدني تاثيرگذار بوده است؛ با مهندس يزدي زاده مديرعامل شركت ذوب آهن اصفهان به گفت و گو نشستيم و نظرات وي را در اين خصوص جويا شديم كه در ادامه با هم مي خوانيم:

* جناب آقاي مهندس يزدي زاده؛ جنابعالي عملکرد سازمان ایمیدرو طي 17 سال دوران تاسيس تاكنون را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
با توجه به ماموريت سازمان ايميدرو در تهيه و اجراي طرح هاي احداث، توسعه،‌ تجهيز و نوسازي معادن و صنايع فلزات اساسي، توسعه قابل ملاحظه در افزايش ظرفيت توليد واحدها به ويژه افزايش 30 برابري ظرفيت توليد فولاد كشور پس از انقلاب شكوهمند اسلامي و قرار گرفتن ايران در بين 10 كشور برتر توليدكننده فولاد جهان، همچنين صادرات 8.5 ميليون تني فولاد كشور در سال 96، همگي بيانگر موفقيت هاي سازمان ايميدرو در ماموريت هاي محوله است.
* به نظر شما ايميدرو تا چه ميزان در راستاي تحقق اهداف اوليه خود حركت كرده و موفق بوده است؟
بر پايه اهداف استراتژيك سازمان ايميدرو مبني بر رقابت پذير كردن معادن و صنايع معدني، توسعه پايدار بخش معدن و صنايع معدني كشور؛ عليرغم توفيق نسبي حاصل شده در دستيابي به اهداف ياد شده، عدم توازن در زنجيره توليد فولاد كشور بر اهتمام بيش از پيش در امر اكتشاف و توسعه معادن تاكيد دارد.
* ايميدرو در رشد و توسعه بخش معدن و صنايع معدني چقدر تاثيرگذار بوده است؟
طي سال هاي اخير تكميل زنجيره محصولات معدني متناسب با نياز واحدهاي فلزات اساسي به ويژه صنعت فولاد به عنوان يكي از دغدغه هاي جدي اين بخش مطرح بوده است. عليرغم اقدامات انجام شده در اين زمينه نياز جدي در توسعه، فرآوري و اكتشاف معادن مشهود است كه بخشي از آن ناشي از كمرنگ شدن نقش حاكميتي دولت در سياستگذاري و هماهنگي زنجيره فولاد كشور از مجاري شركت ملي فولاد ايران و بخش ديگر نيز عدم تناسب در انتقال فناوري و اجراي پروژه ها با همكاري بخش خصوصي بوده است. در اين ميان تكميل چرخه توليد توسط معادن و عدم توازن در اين زنجيره دامن زده است.
* به نظر جنابعالي ايميدرو در حال حاضر با چه چالش هايي براي نقش آفريني هر چه بهتر بخش معدن مواجه است؟
عمده موانع و چالش هاي موجود در ايفاي نقش سازمان ايميدرو به عنوان متولي توسعه بخش معدن عبارت است از مواردي چون "تامين مالي و جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي"، "بهره وري نيروي انساني در مقايسه با نرم هاي جهاني"، "تامين هزينه هاي انتقال و جذب فناوري"، "بومي سازي تكنولوژي و ساخت داخل كردن قطعات و تجهيزات"، "زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي در زنجيره فولاد به ويژه اطلاعات پايه اكتشافي"، "زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي"، "جانمايي مناسب براي احداث واحدهاي فولادي"، "مستندسازي دانش و تجربه مديريت طرح ها"، "انحراف زمان و هزينه اجراي طرح ها از برنامه"، "بهره وري كل عوامل توليد (توليد، مواد اوليه، سرمايه، انرژي و ...) در مقايسه با نرم هاي جهاني"، "عدم توانايي فرآوري مواد معدني كم عيار" و "عدم برخورداري عمده شركت ها از مقياس اقتصادي توليد.
* به اعتقاد كارشناسان يكي از مشكلات سال هاي گذشته برخي ناهماهنگي ها و تداخل با موازي كاري بين ماموريت ها و فعاليت هاي معاونت امور معدني وزارتخانه و ايميدرو بوده است. نظر شما در اين خصوص چيست؟
در واقع سياستگذاري و نظارت در امر توسعه اكتشافات مواد معدني كشور در چارچوب سياست هاي كلي بخش صنعت و معدن به عهده معاونت امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت و توانمندسازي بخش معدن از طريق برون سازي، بهبود توانايي هاي توليد، توسعه سرمايه هاي انساني، تقويت بازار و توسعه سرمايه گذاري ها، همچنين توسعه و نوسازي معادن از طريق تقويت توانايي ها در اجراي طرح ها و بهبود طرح هاي بهره برداري تكميل شده به عهده سازمان ايميدرو مي باشد.
بديهي است وضعيت مطلوب،‌ ايجاد هم افزايي و بهره گيري از ظرفيت هاي موجود حوزه هاي ياد شده در برقراري توازن در زنجيره توليد و افزايش بهره برداري معادن و صنايع معدني خواهد بود.
* شما چه پيشنهادي در راستاي بهبود عملكرد اين سازمان داريد؟
در اين خصوص به نظر مي رسد رفع تضاد منافع در زنجيره توليد فولاد به ويژه كسب سود منطقي براي تمامي واحدها و ايجاد مشوق هاي واقعي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در اكتشاف و توسعه معادن منجر به بهبود عملكرد آن سازمان مي شود.##