01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 06 اسفند 1397 ساعت 11:42

عدم تعادل در بازار فولاد را باید با همخوانی تولید و صادرات برطرف کرد

شرکت‌هایی که دولتی هستند به اجبار کالای خود را در بورس عرضه می‌کنند، در واقع دیدگاهی که در میان آنها وجود دارد این است که کنترل بازار را همچنان در اختیار داشته باشند؛ پیشتر از اینها نظر بر این بود که تمامی عرضه‌ها باید در بورس صورت بگیرد در حالی که در همان زمان هم تعدادی از شرکت‌های فولادسازی محصولات خود را خارج از بورس هم عرضه می‌کردند در واقع به نظر می‌رسد بحث مطرح شده درباره خروج محصولات معدنی و زنجیره فولاد بدان معناست که اجبار فعلی از آن برداشته شود چرا که حتی در آن شرایط هم معاملات روند سختی برای عرضه در بورس نداشت.

در صورتی که بازار مقداری از حالت انحصاری خارج شود و با افزایش تعداد تولیدکننده‌ها و تولید تنوع در عرضه و تقاضای بازار ایجاد شود، قاعدتا نیاز است تا روند آزادانه‌تری در انجام معاملات ایجاد شود. اما به طور کلی اگر دولت دست از نرخ گذاری دستوری در حوزه سنگ آهن و فولاد بردارد قطعا با تنوع و حجم تولیدی که در شرایط فعلی وجود دارد بازار جذاب‌تری ایجاد می‌شود.
با عرضه این محصولات در بورس، تنوع بیشتری در مشتریان ایجاد می‌شود به این معنا که از انحصار چند مشتری مشخص خارج شده و عرضه و تقاضا به شکلی بهتر و شفاف‌تر انجام می‌گیرد؛ زمانی که معاملات خارج از بورس انجام گیرد به خصوص در رابطه با کالایی که انحصاری باشد مشکل ایجاد می‌شود، در گذشته کالای تولید داخلی ما به اندازه مصرف نبود و ما ناچار به انجام واردات بودیم و به دلیل اینکه تولید کالای داخلی محدود بود اساسا انحصار ایجاد شده بود و افراد خاصی همیشه خریدار این کالای خاص بودند؛ پس از عرضه به بورس کالا انتظار می‌رفت به دلیل روند شفاف انجام معاملات و ایجاد رابطه میان تولیدکنندگان با خریداران کالا وضعیت مناسب‌تری در بازار به وجود آید، اما در حال حاضر با توجه به اینکه میزان تولید افزایش پیدا کرده و ما حتی صادرات این محصولات را انجام می‌دهیم دیگر نیازی به عرضه در بورس نداریم.
در واقع من بر این باورم که عرضه یا عدم عرضه کالا در بورس نباید بر مبنای یک اجبار انجام بگیرد این مساله باید تبدیل به انتخابی شود که تولیدکننده خود تصمیم گیرنده آن باشد. اگر صادرات بتواند مانند دوران پیش از تحریم استمرار داشته باشد قطعا خروج از بورس عملکرد مثبتی خواهد بود ولی اگر صادرات محدودتر شود، حضور یا عدم حضور آنها در بورس تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند چرا که این به معنای عرضه بیشتر در برابر تقاضای کمتر است. بهترین راه حلی که می‌توان به کار گرفت این است که فرمولی ایجاد شود تا میزان عرضه و تقاضا با میزان تولید و صادرات همخوانی داشته باشد و در این صورت است که بازار به تعادل دست می‌یابد.


مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات کشور