09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 15 اسفند 1397 ساعت 16:56

رییس کنفدراسیون صادرات ایران: روش‌های اختراعی همتی برای بازار ارز جواب نداد

mohlahoرییس کنفدراسیون صادرات گفت: با روش‌های فعلی و سطح‌بندی صادرکنندگان بازار متشنج خواهد شد. اینکه دولت واردات چند قلم کالا را آزاد کند و بعد رییس بانک مرکزی بگوید دلیل افزایش قیمت ارز به خاطر واردات بوده سطحی‌انگاری و عدم مسئولیت‌پذیری است.
به گزارش جهان معدن محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص عدم افزایش صادرات به رغم بالا رفتن قیمت ارز گفت: محدودیت‌هایی که با توجه به شرایط بازار داخلی بر صادرات تحمیل شد در کنار سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باعث شد صادرات افزایش نیابد.


وی ادامه داد: سال‌ها بود فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی در خصوص نرخ ارز هشدار می‌دادند که ممکن است نتوانید فنر جمع‌شده نرخ ارز را هنگام رها شدن کنترل کنید. دولت به سبب کنترل تورم اجازه افزایش قیمت را نمی‌داد اما در سال 97 این فنر جمع شده بیش از آنچه تصور می‌شد رها شد و بازار را دچار آشفتگی کرد، دولت نیز برای کنترل وضعیت رو به سیاست‌هایی آورد که دولت دهم را به سبب اتخاذ همان سیاست‌ها نقد می‌کرد که می‌توان به ممنوعیت یک شبه صادرات برخی کالاها، ممنوع کردن صادرات برخی کالاها به بهانه تنظیم بازار و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد.
عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: این نابسامانی‌ها باعث شد که نرخ ارز در نوسان باشد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند تنها وجه مثبت این افزایش قیمت ارز، جذابیت صادرات بود که مسیر آن هم توسط بانک مرکزی مسدود شد و کماکان صادرات ما به مقدار سال گذشته است.
وی تصریح کرد: ما به عنوان صادرکنندگان معتقد هستیم ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده شود اما روش‌های بانک مرکزی و اختراع سامانه‌های نیما و شبیه آن پاسخگو نبوده و بازار را بدتر دچار تلاطم کرده است. پیشنهاد ما این است که دولت فقط دربحث واردات کالاهای اساسی و توزیع آن دخالت کند و بقیه واردات را به ارز صادراتی آن هم به نرخ توافقی متصل کند به طوری که واردات فقط از این مسیر میسر باشد. در صورت این اتفاق، نرخ ارز تثبیت خواهد شد و مشکلی در تامین کالاها به وجود نخواهد آمد.
وی افزود: با روش‌های فعلی و سطح‌بندی صادرکنندگان بازار متشنج خواهد شد. اینکه دولت واردات چند قلم کالا را آزاد کند و بعد رئیس بانک مرکزی بگوید دلیل افزایش قیمت ارز به خاطر واردات بوده سطحی‌انگاری و عدم مسئولیت‌پذیری است.
لاهوتی با انتقاد از بانک مرکزی گفت: وظیفه این بانک مدیریت بازار و تامین و تزریق ارز برای ایجاد تناسب است که در قانون صریحا تعیین شده اما الان این بانک تبدیل به نظاره‌گر بازار شد و هر وقت هم ارز در بازار کم می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود تقصیر را گردن صادرکنندگان می‌اندازند که چون آنها ارز وارد سیستم نکرده‌اند پس قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از این حالت منفعلانه خارج شود و در بازار ورود کند.