04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 13 مرداد 1398 ساعت 15:27

سرپرست سازمان توسعه تجارت: تحریم‌ها صادرات ما به سوریه را کاهش داده است

modسرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: به دلیل افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حضور ما در بازار سوریه کاهش یافته اما امیدواریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بازار وجود دارد در آینده نزدیک شاهد افزایش صادرات به این کشور باشیم.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی در همایش آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در سوریه تاکید کرد: رابطه ایران و سوریه یک رابطه تاریخی و عمیق است با وجود آنکه سوریه در سال‌های گذشته تلخی‌های فراوانی را تجربه کرد، اما ایران تلاش کرد در تمام مراحل در کنار مردم سوریه بایستد تا فشار سختی‌ها تمام شده و توطئه‌ها به پایان برسد.

به گفته وی امروز زمان بازسازی اقتصادی در سوریه است و ایران می‌تواند بخش زیادی از نیازهای سوریه را با استفاده از تجارت میان دو کشور تامین کند. این مساله هم برای سوریه اهمیت دارد و هم برای ایران یک فرصت سرمایه‌گذاری جدی به وجود می‌آورد.
مودودی با بیان این‌که سوریه پیش از آغاز جنگ اخیر ۳۰ میلیارد دلار واردات داشت توضیح داد: این رقم در حال حاضر به حدود هشت میلیارد دلار رسیده است، اما با این وجود ما سهم زیادی از این واردات نداشتیم و در شرایطی که زمانی میزان صادرات ما به سوریه حدودا ۵۰۰ میلیون دلار بود امروز این رقم به ۱۶۸ میلیون دلار کاهش یافته است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان خدمات ایرانی توان حضور قدرتمند در اقتصاد سوریه را دارند تاکید کرد: با وجود این‌که تحریم‌ها تلاش کرده موانعی جدی برای افزایش صادرات به سوریه ایجاد کند اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان در آینده نزدیک به صادرات یک میلیارد دلاری به سوریه دست یافت.
وی ادامه داد: ما با سوریه توافقات تجاری امضاء کرده‌ایم که می‌تواند راهگشای افزایش تعاملات باشد. سوریه در حال حاضر جزو ۲۰ کشور اول شریک تجاری ایران نیست اما می‌توان انتظار داشت که در آینده به جمع ۱۰ شریک اول ایران برسد. سوریه به دنبال حرکت به سمت یک خودکفایی اقتصادی است و ما با احترام به این رویکرد تلاش می‌کنیم در حوزه‌های مورد نیاز بازار صادراتی‌مان را در این کشور گسترش دهیم.
به گفته مودودی سوریه مانند دیگر کشورها نمی‌خواهد صرفا یک مصرف‌کننده و واردکننده کالا باشد و ایران به این رویکرد احترام می‌گذارد، هرچند هنوز سوریه تا رسیدن به امنیت کامل فاصله دارد اما امیدواریم شرایط برای اعزام هیات‌های تجاری و آشنا شدن با فضای این کشور فراهم شده و سرمایه‌گذاران ایرانی در سوریه فعال شوند.