10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 آذر 1398 ساعت 12:07

علاقه بازرگانان کشورهای اوراسیا به تجارت با ایران

184A5489 وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: از زمانی که هنوز توافق نامه اوراسیا اجرا نشده بود، تجار به تجارت با ایران علاقه داشتند؛ چنانچه در سال ۲۰۱۸ که هنوز تعرفه‌ها را کاهش نداده بودیم، صادرات محصولات ایرانی به اتحادیه اورسیا ۲۷ درصد افزایش داشت.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از ایرنا، «ورونیکا نیکیشینا» امروز (یکشنبه) در همایش تجارت با اوراسیا با اشاره به توافقنامه اورسیا بیان کرد: در زمان کمی به این توافق دسترسی پیدا کردیم که سطح مناسبات اقتصادی خوبی فراهم می‌کند. در زمان نزدیک باید کار را به سمتی پیش ببریم که کشورها وارد بخش تجارت آزاد شوند.

وی ادامه داد: مذاکرات آغاز شده و در وضعیت خوبی وجود دارد؛ همچنین توافق‌های لازم به صورت رسمی امضا شده و برای واردات محصولات ایرانی می‌توانیم صحبت کنیم.

این مقام مسئول اعلام کرد که گمرک‌های کشورهای عضو اتحادیه اورسیا تعرفه‌های جدید را اعمال می‌کنند و از سفارت ایران نیز نامه‌ای دریافت شده که نشان می‌دهد این موضوع در ایران اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون برای گواهی نامه مبدا مسائلی وجود دارد و در آینده نزدیک اطلاعات را در اختیار طرف ایرانی قرار خواهیم داد.

نیکیشینا افزود: اکنون ۳۴ منطقه مختلف عضو اتاق‌های بازرگانی ایران در زمینه گوهی نامه مبدا در حال فعالیت هستند و اینکه بتوانیم به صورت فیزیکی کاغذهای سربرگ دار را تبادل کنیم، برای ما اهمیت دارد تا مبدا کالا تعیین و تائید شود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت تبادل اطلاعات بین اتحادیه و تجار گفت: به جز کاهش تعرفه و کاهش قیمت‌ها در بخش های مختلف، مسائل دیگری وجود دارد که از نظر قانونی باید آن‌ها را آماده کنیم.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا معتقد است پس از سه سال می‌توان به تجارت آزاد دسترسی یافت.