06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 آذر 1398 ساعت 16:21

حذف دلار از مبادلات تجاری با اوراسیا

184A5510قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اراده کامل ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بر انجام توافق نامه تجارت میان کشورهای عضو خواستار حذف دلار،گسترش صنعت گردشگری، ایجاد پرواز مستقیم و همچنین برگزاری نمایشگاه های مشترک با کشورهای عضو اتحادیه را شد .

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی صبح امروز ۱۰ آذر ماه در همایش تجارت با اوراسیا با بیان این مطلب گفت: اهمیت اوراسیا و جایگاه آن در منطقه به گونه ای بوده است که ایران ‎بعد از تشکیل اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۵ میلادی جلسات و مذاکرات خود را برای انعقاد قرارداد تفاهم نامه با این اتحادیه آغاز کرده است و با توجه به پتانسیل کشورهای عضو در تولید نفت، گاز و انرژی دنیا می توان نسبت به شکل گیری یک قطب اقتصادی بزرگ در دنیا امیدوار بود.

‎وی با اشاره به اینکه اراده ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بر اجرای کامل توافق نامه است گفت: توافق نامه به تازگی میان دو طرف اجرایی شده و تاکید بر این است که ظرف سه سال آتی بتوان به توافق نامه کامل تجارت آزاد دست یافت.

‎مدرس خیابانی با اشاره به اینکه سطح مبادلات تجاری اوراسیا بیش از 30 میلیارد دلار است، بیان کرد: بر اساس تاکیدی که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارند، اجازه اختلال در اجرای این توافق نامه را با فشارهای خارجی نخواهند داد .

‎وی ادامه داد: سهم ایران از مبادلات ۹۰۰ میلیارد دلاری کشورهای اوراسیا با دنیا تنها ۲.۶ میلیارد دلار است یعنی سهم ایران سه دهم درصد از مجموع تجارت این اتحادیه با دنیاست ضمن اینکه حجم تجارت کشورهای عضو اوراسیا با ما حدود دو درصد است و این توافق نامه تجاری می تواند باعث شود مبادلات تجاری در حوزه صادرات و واردات به صورت چشمگیرارتقا یابد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جایگاه اوراسیا و اعضای آن در تجارت جهانی از یک سو و جایگاه ایران در تولید انواع محصولات مختلف از معدن، خرما، پسته تا مس از سوی دیگر می تواند به ارتقا سطح تجارت دو طرف کمک کند.

وی گفت: امروز از سهم دو درصدی تجارت اوراسیا با ایران ۵۰ درصد مربوط به روابط ایران با روسیه بوده که از تجارت با این کشور نیز ۵۰ درصد در حیطه محصولات کشاورزی قرار می گیرد که امید است قبل از اجرای کامل این توافقنامه تعرفه ترجیحی، حوزه صادرات کالاهای صنعتی در کنار صادرات کالاهای کشاورزی تقویت شود.

مدرس خیابانی افزود: ارتقا سطح مبادلات تجاری با اوراسیا مستلزم توسعه زیرساخت های تجاری در زمینه های بانکی، بیمه ای، گمرکی، حمل و نقل، ترانزیت، مسائل فنی، استاندارد و ضوابط بهداشتی و سلامت است.

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به تعرفه ۸۶۲ قلم کالای توافق نامه اوراسیا به عنوان چراغ راهنما برای تجار ادامه داد: هدف اصلی عقد قرارداد با اوراسیا حضور طرف های تجاری و بخش های خصوصی کشورهای دو طرف است و علیرغم اینکه تعرفه حاضر محدود به ۸۶۲ قلم کالا بوده اما این می تواند یک چراغ راهنما و مقدمه ای باشد که تجار هر دو طرف شناخت بیشتری از نوع تقاضاها و تبادلات تجاری پیدا کرده و سطح مبادلات تجاری به طور قطع به این تعداد اقلام محدود نخواهد شد.

وی با اشاره فراهم ساختن زیرساخت های بانکی و تقویت و توسعه آنها افزود: ایجاد شعب بانک های ایرانی در اوراسیا و اعلام آمادگی مجموعه سیستم بانکی کشور برای همکاری مشترک با بانک اوراسیا از جمله این الزامات است چرا که نقل و انتقالات پول، زمینه افتتاح اسناد تجاری برای مبادلات بسیار مهم به شمار می رود که این اتفاق منجر به رخ دادن معناداری در روابط تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

وی اقدام دوم را حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی کشورهای طرف قرارداد اوراسیا با ایران دانست و تاکید کرد: ایران موضوع حذف دلار را با بسیاری از کشور از جمله روسیه شروع کرده و برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها نیز باید زمینه را برای استفاده از ارزهای ملی طرفین فراهم کرد.

مدرس خیابانی مکانیزم تهاتر کالا به کالا و مبادله کالایی بین دو طرف، گسترش تبادلات تجاری و صنعت گردشگری را ازدیگر اقدامات مهم در توسعه روابط با اتحادیه اوراسیا دانست و بیان کرد: توسعه گردشگری به دلیل پیشینه های فرهنگی، حسن همجواری، منافع مشترک منطقه ای و شرایط ژئوپلتیک ظرفیت مبادله گردشگر به شکل مناسبی فراهم است و می توان در زمینه ارتقا تبادل تجاری به این سمت گام برداشت.

وی تصریح کرد: در این راستا باید تصمیم در صدور روادید بین دو طرف و اعطای ویزاهای تجاری، گردشگری و گردشگری سلامت در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام وزیر صمت از انعقاد تفاهم نامه های استاندارد همزمان با موافقت نامه های تجاری خبرداد و توضیح داد: انعقاد تفاهم نامه های بخش استاندارد برای رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و سلامت بین دو طرف در دستور کار است و خوشبختانه با تفاهم نامه ای که در حوزه قائم مقام وزیر وزیر صمت در امور بازرگانی با موسسه ملی استاندارد به امضا رسیده، قرار بر این است که به تناسب تمامی تفاهم نامه های تجاری در بخش تجارت با طرف های خارجی، موافقت نامه های حوزه استاندارد نیز به امضا رسد.

وی همچین از موافقت جهانگیری با تامین بودجه استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبرداد.

مدرس خیابانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مشترک میان ایران و اوراسیا گفت: ایجاد تفاهم نامه مشترک میان اتاق های بازرگانی ایران با اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نکته ای است که نباید از آن غافل شد، چرا که همه اقداماتی که دولت در راستای اجرایی کردن موافقت نامه تجارت با اوراسیا به کار می بندد در راستای نقش تسهیل گری این بخش است و قرار است زمینه برای حضور بخش خصوصی ایران در این کشورها فراهم شود.

وی همچین خواستار فعال کردن بخش تجارت استانی که برنامه ان توسط سازمان توسعه تجارت تدوین گردیده شد، تا بر اساس آن میز اوراسیا در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها شکل گیرد و تبادل تجاری با کشورهای هدف را هدایت و تسهیل نماید.