10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 24 دی 1398 ساعت 14:01

رئیس کل سازمان توسعه تجارت: ستاد توسعه صادرات با ابلاغیه معاون اول آغاز به کار می‌کند

0277qرئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ستاد توسعه صادرات همچون ساختار ستاد تنظیم بازار قرار است که طی روزهای آینده با دستور معاون اول رئیس‌جمهور راه اندازی شود.

به گزارش جهان معدن وبه نقل از مهر، حمید زادبوم، در نشست مشترک با فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: بخشی از تاخیر رخ داده برای حضور و اجرایی شدن اقدامات ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی، به نظام تصمیم گیری در کشور بازمی گردد؛ این در حالی است که سایر کشورهای منطقه خود را از سال‌ها قبل برای حضور در این رویداد بزرگ بین‌المللی آماده کرده‌اند؛ به این معنا که عربستان حدود ۳سال برای حضور در اکسپو خود را آماده می کند و ما در بهمن ۹۷ توانستیم مصوبه حضور را از هیات دولت دریافت کرده و ۷ میلیون دلار برای این اتفاق در نظر بگیریم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: هرچند دیر اقدام شد، ولی کمیته فناوری اطلاعات با حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از نمایندگان شرکت های دانش بنیان برگزار و قرار بر این شد که مسئولیت کمیته اکسپو در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار بگیرد؛ با این حال رویداد اکسپو کاملا ملی است و نیاز به یک کار بین بخشی دارد؛ از همین رو ما باید میز فناوری اطلاعات را فعال‌تر کنیم تا در همه حوزه ها حضور پیدا کنند تا یک کار بین بخشی و موفقیت آمیز شکل بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است که شکل مجوزهای نمایشگاهی را تغییر دهیم؛ این در حالی است که در خصوص شکل برگزاری نمایشگاهها و اینکه تشکل‌ها متولی باشند یا مجریان نمایشگاهی، اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ در حالیکه وزارت صنعت نمی‌خواهد مجوزهای نمایشگاهی خرید و فروش شود؛ اما به هر حال این بستگی به اتحادیه ها و تشکل ها دارند.

زادبوم برای حمایت از صادرات محصولات ICT اعلام آمادگی کرد و گفت: تلاش میکنیم مسیری که برای اجرایی سازی آیین نامه صادرات نرم افزار باید طی شود، سریعتر انجام شود و کمیته ماده ۱۵ نیز در مسیر اجرایی سازی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص حضور فعالان ICT در خارج از کشور و نحوه حمایت دولت نیز، گفت: این موضوع مورد توجه هم سازمان توسعه تجارت ایران و هم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و از بخش خصوصی می‌خواهیم که مدل پیشنهادی خود برای این حمایت را ارایه دهند؛ چراکه کار در حوزه ICT کاملا خاص است و باید فعالان در این حوزه کمک کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: ستاد توسعه صادرات همچون ساختار ستاد تنظیم بازار قرار است که طی روزهای آینده با دستور معاون اول رئیس‌جمهور راه اندازی شود؛ بر این اساس تمامی دستگاه های مرتبط و درگیر با صادرات در این کمیته حضور دارند و فعالان بخش ICT نیز میتوانند مشکلات خود را برای پیگیری به ستاد ارجاع دهند.

زادبوم با تایید عادی نبودن شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: نظام اداری کشور، به صورت کارمندی اداره می شود و بخش خصوصی است که باید به کارمندان دولتی تلنگر وارد کند؛ چرا که شرایط جنگی است و در شرایط جنگی نمی‌توان به شکل عادی به سربازخانه در یک ساعت مشخص رفت و آمد کرد. در این شرایط ویژه بخش خصوصی باید دایم مطالبه داشته باشد تا اقدامات مورد نظر انجام شود؛ در غیر اینصورت کارمندان علاقه مند هستند مسیر عادی روزانه را طی کنند. ولی شما نیز باید مطالبات را صریح‌تر بیان کنید و حتما به ما طرح و برنامه دهید.

وی افزود: در بحث پایانه های صادراتی بخش‌خصوصی می‌تواند برنامه ارایه دهید تا در راستای اجرایی سازی آن تلاش کنیم؛ ضمن اینکه می‌توان تجربیات یکدیگر را برای حضور صادراتی در خارج از کشور نیز در میان بگذاریم.

زادبوم در خصوص همایش صادراتی در حوزه ICT عنوان کرد: سازمان این آمادگی را دارد میزبان این همایش باشد؛ ولی باید برای آن برنامه ریزی کرد. حتی میتوانیم جلسات مشترکی نیز با معاونت علمی و همچنین وزارت ارتباطات داشته باشیم و به نظر من میتوان سازمان شهرک های صنعتی صنایع کوچک و متوسط را نیز در این زمینه دخیل کرد.

وی اظهار داشت: در بحث تعهد ارزی آیین نامه ای در خصوص بحث محصولات خدماتی در حال تنظیم است و در کمیته ماده ۱۹ نیز تصمیماتی در مورد تعهد ارزی خدمات فنی مهندسی اتخاذ شده که باید برای موضوع خدمات و محصولات ICT نیز اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد و باید جداگانه آن را مورد بررسی قرار داد.

 

آیین‌نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم‌افزار تصویب شود

همچنین در این نشست، محمدرضا طلایی، رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون مهمترین خواسته فعالین حوزه ICT پیگیری تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور است که علی رغم تصویب آن در کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات، این آیین نامه همچنان در انتظار تصویب نهایی برای اجرایی سازی آن است.

وی افزود: تصویب این آیین نامه، فعالان حوزه تولید و صادرات نرم افزار را تشویق می کند که حضور فعالانه تری در بازارهای داخلی و بین المللی داشته باشند؛ این در حالی است که گسترش فعالیت به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.

درخواست دیگر رییس هیئت مدیره فدراسیون از رییس سازمان توسعه تجارت،‌حمایت از حضور فعالان حوزه ICT در نمایشگاه های خارجی بود. وی همچنین خواستار حمایت سازمان برای برند سازی و دریافت گواهینامه های معتبر بین المللی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شد.

طلایی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد تا فدراسیون فاوا در قالب یک همکاری مشترک با سازمان توسعه تجارت بتوانند بازارهای هدف صادراتی محصولات ICT ایران را شناسایی و با رفع موانع تولید و مقررات زدایی به فعالان این حوزه بخصوص در امر صادرات کمک کنند.

وی برای اجرای این امر نیز پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک فی مابین سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران و فدراسیون فاوا جهت رصد دائمی محیط کسب و کار حوزه فاوا در کشور را ارایه داد.

طلایی در پایان به موضوع اکسپو ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: در این زمینه نیازمند یک کار مشترک جدی هستیم. اکنون نسبت به اجرایی سازی برنامه های خود در این نمایشگاه عقب هستیم در صورتی که رقبای ما از مدت ها قبل در حال برنامه ریزی برای حضور در این رویداد هستند؛ چرا که پیش بینی می شود طی ۶ ماه این نمایشگاه حدود ۳۰ میلیون بازدید کننده خواهد داشت و ایران هنوز قدم های تعیین کننده و برنامه ریزی جدی در این زمینه صورت نداده است.

 

حمایت از صادرات اپلیکیشن های موبایلی

سعید رسول اف، رییس انجمن تولید کنندگان نرم افزار تلفن همراه نیز در این نشست با اشاره به حوزه تخصصی خود عنوان کرد که ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه تولید محتوا و طراحی اپلیکیشن در بازارهای خارج از کشور وجود دارد، اما به دلیل مشکلات عرضه محصولات در بازارهای بین المللی فروش نرم افزار تلفن همراه چندان با استقبال جدی روبرو نمی شود. از طرفی حضور ما در نشست‌های بین المللی بسیار مهم است.

وی افزود: مهمترین رویداد برای حوزه ما GSM است که مهمترین رویداد در عرصه تولید محتوای موبایلی محسوب می شود اما هنوز کار چندانی در این زمینه انجام نشده است. نکته دیگر این است که اکثر شرکت ها در این حوزه شرکت های کوچک و متوسطی هستند که به لحاظ ابعاد، توانایی حضور در این رویدادها و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی برای آنها کار دشواری است؛ اما زیرساخت های آماده ای دارند که اگر هدایت شوند می توانند فعالیت های گسترده ای داشته باشند که در این رابطه، ما پیشنهاداتی نیز آماده در زمینه صادرات نرم افزارهای موبایلی داریم که میتوانیم در فرصت مناسب ارایه دهیم.

 

نیاز به تغییر حمایت ها

علی اکبریان نیز از اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان نرم افزار ایران در این نشست عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی ایران، بسیاری از قوانین گذشته دیگر کارگشا نیست؛ چرا که حتی اگر یارانه ای را نیز پرداخت می کنیم، در این حوزه باید انتظار بازگشت آن به نحو سابق را نداشته باشیم و دیگر به شیوه گذشته نمی توان فعالیت کرد.

وی افزود: برخی موانع قانونی اکنون با یک اصلاحیه محدود برطرف نمی شود بلکه باید یکبار دیگر آنها را بازتعریف کرد و نوع حمایت ها نیاز به یک تغییر اساسی دارد؛ هرچند در تغییر نحوه حمایت ها در شرایط کنونی ممکن است سوء استفاده هایی شکل بگیرد، اما شیوه هایی وجود دارد که می توان این موارد را به حداقل ممکن رساند.

مشکل متولیان متعدد حوزه ICT

حمیدرضا احمدیان، مشاور کمیسیون فاوای اتاق نیز عنوان کرد: ICT یکی از بخش های مظلوم کشور است و مشکل اصلی تعدد نهادهایی است که قصد دارند این مظلوم را از روی زمین بلند کنند. این تکثر نهادی، تا کنون عملا هم افزایی خوبی برای این بخش به همراه نداشته است.

وی افزود: یکی از مسایلی که سازمان توسعه تجارت با آن دخیل است، کارگزاران نمایشگاهی این سازمان است که به شکل غیر هدفمند، هیئت هایی را برای نمایشگاه ها اعزام می کنند؛ این در حالی است که نیاز برای حضور در یک نمایشگاه بخصوص در بخش ICT به نوعی مطالعه بازارهای هدف است که کارگزاران این کار را انجام نمی دهند و افرادی هم که به این نمایشگاه ها می روند، چشم اندازی برای حضور ندارند و عملا کاری از پیش نمی برند.

به گفته احمدیان، در نمونه اخیر حضور فعالان ICT در افغانستان، برای افرادی که از قبل به شکل شخصی برنامه ریزی کرده بودند این نمایشگاه موفقیت آمیز بود؛ اما افرادی که تازه و بدون برنامه وارد شده بودند عملا دستاوردی نداشتند. وی در ادامه عنوان کرد که ما باید بتوانیم از ظرفیت سازمان برای شناخت و ادبیات ورود به بازار هدف استفاده کنیم.

وی افزود: ما برای ICT نیاز به یک پایانه صادراتی موقت داریم که میتواند از یک نشست و یا ایجاد یک فضای کار مشترک(Cowork) آغاز شود. معاونت علمی ریاست جمهوری پیشتر برای ایجاد فضاهای کار مشترک اعلام آمادگی کرده و باید دید در سازمان توسعه تجارت چه ظرفیت هایی وجود دارد که به عنوان یک برنامه ملی در یک یا دو کشور بتوان آن را پیش برد.

او در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات شرکت های تولید کننده نرم افزار در کمیته ماده ۱۹ اشاره و عنوان کرد که شرکت ها برای حضور در این کمیته نیاز به مشاوره دارند و در آیین نامه جدید در صورت تصویب، یک کمیته تحت عنوان کمیته ماده ۱۵ برای شرکت های حوزه ICT پیش بینی شده است.

ضرورت تغییر رویکرد نمایشگاه ها

علی مسعودی عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوای ایران و نماینده اتحادیه سراسری شرکتهای فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی نیز در این نشست به فعالیت های حوزه مربوطه خود اشاره و عنوان کرد: تولید کنندگان داخلی این حوزه در حال بالا بردن کیفیت محصولات خود طی سال های اخیر هستند و تلاش می کنند موقعیت خود چه در تولید و چه در توسعه خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهند.

وی افزود: ما در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه تجهیزات حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی در سال آینده هستیم.

مسعودی همچنین تاکید کرد باید نمایشگاه ها از حالت تجاری محور خارج و تشکل ها نیز به نمایشگاه تخصصی نگاه کنند. زیرا تشکل ها دنبال درآمدزایی نیستند و به دنبال آن هستند تا منافع در اختیار شرکت ها قرار گیرد و شرکت های زیر مجموعه نیز این مطالبه را از ما به عنوان تشکل دارند.

 

به دنبال راهکارهای دور زدن تحریم هستیم

همچنین افشین کلاهی، عضو هیئت مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات نیز در سخنان خود عنوان کرد: برای انجام یک کسب و کار باید یکسری واقعیت ها را در نظر گرفت و فرصت ها را بررسی کرد تا بتوان از آن طریق درآمدزایی کرد. ما طی ۱۵ سال کار توانستیم محصولاتی را تولید کنیم تا تبدیل به محصول صادراتی شوند و در دوره اجرای کامل برجام توانستیم قراردادهای میلیون دلاری را منعقد کنیم که بعد از تحریم ها با مشکل مواجه شد. ما به عنوان فعال اقتصادی منتظر شرایط کشور نمی مانیم و به دنبال راهکارهایی خواهیم بود تا بتوانیم با شرایط دیگر به کار خود ادامه دهیم.

وی ادامه داد که کشور در شرایط عادی به سر نمی برد و اگر بخواهیم کاری در این حوزه انجام دهیم، باید حقیقت ها را در نظر بگیریم. اکنون دوراه برای سازمان بیشتر باقی نمانده است. راه اول این است که سازمان توسعه تجارت بر مبنای قوانین و مقررات پیشین خود کار را ادامه دهد و عملا از زیر بار مشکلات شانه خالی کند و مشکلات را به فعالان اقتصادی منتقل کند یا اینکه سازمان به عنوان یک کمک کننده وارد شود و ببیند فعالان چه مشکلاتی دارند تا آنها را برطرف کند؛ چرا که قوانین و مقررات وحی منزل نیستند و میتوان آن را بر مبنای شرایط بازنگری کرد. اگر دیدگاه دوم در سازمان وجود داشته باشد ما نیاز به یک بازنگری در قوانین داریم و باید به فعالان شناخته شده در این حوزه اعتماد کرد.

به گفته کلاهی، عملا اکنون پاویون جمهوری اسلامی ایران در هیچ نمایشگاهی معنا و مفهومی ندارد و تنها هدر دادن پول است. تشکل ها اکنون ارتباطاتی در فضای کاری خود دارند که با حمایت میتوانند کار را پیش ببرند. آنها بهترین جایی هستند که فعالان یک حوزه میتوانند برای دریافت حمایت های دولتی راستی آزمایی شوند.

وی افزود: ما میتوانیم به شما بگوییم در این شرایط چگونه می توان کار کرد؛ زیرا کاری که کردیم تجربه آن را داریم و چرا که در حوزه ICT در شرایط کنونی دیگر نمیتوان به اسم ایران فعالیت انجام داد.