10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 20 مرداد 1399 ساعت 12:58

صادرات حدود 6 میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از ابتدای سال 99

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه های سال جاری وزارتخانه، تمرکز به صادرات به کشورهای دوست و همسایه است.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، سعید زرندی در گفتگو با شبکه العالم گفت: هدفگذاری صادرات غیر نفتی در سال 99 حدود 41 میلیارد دلار پیش بینی شده است که عمده آن را روی کشورهای همسایه برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا و بسته شدن برخی از مرزها و مشکلات حمل و نقل، مشکلاتی را برای صادرات غیر نفتی ایجاد کرد و در سه ماهه ابتدای سال 99 حدود 6 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات انجام شد.

زرندی گفت: این روند کاهشی صادرات در همه کشورها اتفاق افتاده است و منحصر به ایران نبوده البته با تمهیدات انجام شده اغلب مرزهای تجاری ایران با کشورهای همسایه باز شده و روند مبادلات تجاری بهبود یافته است.

معاون طرح و برنامه افزود: محصولات پتروشیمی، داروی انسانی، سیمان، شمش آلومینیوم، شیشه جام، فولاد خام، کاتد مس ، کاشی و سرامیک و محصولات فولادی از اقلامی بودن که در این سه ماه علی رقم همه مسائل پیش آمده ، صادر شده است.

زرندی همچنین گفت: ما از ورود سرمایه گذاران خارجی خصوصا از کشورهای دوست استقبال می کنیم و برای سرمایه گذاران خارجی برخی امتیازات و خدمات ویژه در نظر گرفته ایم.

معاون طرح و برنامه تاکید کرد: ورود ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن را فرصت خوبی برای کشور می دانیم و آمادگی این همکاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد.

زرندی افزود: فرصت های سرمایه گذاری و پیشران برای صنعت کشور را مشخص کردیم و تلاش داریم سرمایه گذاری ها را به این سمت سوق دهیم.

وی توضیح داد: در سه ماهه امسال 18طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی شده که پیش بینی سرمایه گذاری این طرح ها حدود نیم میلیارد دلار است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: یک از موضوعات مهم برای ما داخلی سازی محصولات مهمی است که هم اکنون واردات می شود و ما از سرمایه گذاری در این تولیدات حمایت می کنیم

وی افزود: اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است و ما هدف گذاری انجام داده ایم که امسال بیش از 3 میلیارد دلار از محصولات وارداتی خود را داخلی سازی کرد و در کشور تولید نماییم.