09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 02 مهر 1399 ساعت 10:32

شافعی: صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کنیم

در جلسه کارگروه، رفع موانع جهش تولید که صبح روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، رئیس اتاق ایران از صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی گفت و عنوان کرد که صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کنیم. همچنین از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور در جهت تسهیل‌گری صحبت کرد.

 

به گزارش جهان معدن به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس اتاق ایران معتقد است برای تامین ارز مورد نیاز کشور در شرایط فعلی، باید صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کنیم. غلامحسین شافعی در این جلسه درباره راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: در شرایط کنونی که تحریم برای کشور مضیقه ایجاد کرده عکس‌العمل مسوولان باید در جهت تسهیل‌گری باشد، اما آنچه در جریان است خلاف این مهم است، زیرا پس از ایجاد مشکلاتی مانند کرونا و تحریم، تصمیم‌گیران دچار تعجیل یا تاخیر در تصمیم‌گیری می‌شوند و بدون توجه به نظر فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی می‌کنند که نتیجه‌ این تصمیمات نیز با نیت مسوولان در تضاد است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد اطمینان و اعتماد دوطرفه، تعامل و گفت‌و‌گوی سازنده و به اشتراک گذاشتن راهکارهای رفع مشکل کشور بهترین مسیر برای فائق آمدن بر مشکلات است، افزود: در حالی که عملکردها عکس این فرآیند است. شافعی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی ظرفیت لازم برای رفع کمبودهای کشور را دارد، توضیح داد: ۱۰۰ درصد بخش خصوصی راهکار را دارد؛ در شرایط کنونی صادرات غیرنفتی باید جایگزین نفت شود تا ارز مورد نیاز کشور تامین شود که برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی حمایت شود.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مدیران بخش خصوصی از انبوهی از تجربه برخوردارند، اضافه کرد: باید از این تجربه برای تعالی کشور به درستی استفاده شود. شافعی همچنین درباره مشکلات ایجاد شده در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، توضیح داد: از آنجا که دولت به دنبال اهلیت‌سنجی صاحبان کارت‌های بازرگانی بود، مقرر شد با استفاده از ظرفیت سامانه‌ای این مهم را محقق کند اما از آنجا که در اجرا تعجیل شده و زیرساخت‌های این سامانه کامل نشده بود به درستی اجرایی نشد البته در حال حاضر در تلاش هستیم با بحث و گفت‌وگو و کمک بخش خصوصی این مشکل حل شود.