31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 29 مهر 1399 ساعت 13:40

ضرورت هماهنگی‌های فرابخشی و تخصصی برای توسعه صادرات غیرنفتی

مسئول دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی گفت: سیاست‌های کلان صادرات غیرنفتی از برنامه دوم توسعه تا حال حاضر بطور مستمر از سوی شورای‌عالی توسعه صادرات غیر نفتی تبیین و ابلاغ می‌شود.

به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، محمود بازاری تصریح کرد: در همین راستا تمامی مراحل کارشناسی و هماهنگی فرابخشی اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها پیش از طرح در جلسات این شورا، باید به تأیید کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی به‌عنوان کمیسیون تخصصی شورا، برسد.

وی اضافه کرد: بر اساس اسناد بالادستی، مهمترین رکن برای تأثیرگذاری و اثربخشی بهینه سیاست‌ها در روند توسعه صادرات، هماهنگی بین دستگاه‌ها است که کارگروه توسعه صادرات این نقش را به‌درستی ایفا می‌کند.

بازاری افزود: تجربیات متعدد طی سال‌های اخیر نشان‌ می‌دهد که اجرای تصمیمات مرتبط با صادرات غیرنفتی که خارج از این فرآیند و بدون هماهنگی فرابخشی انجام شود، نتیجه و اثربخشی لازم را نداشته است.

مسئول دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: از آنجا که صادرات موضوعی چند وجهی بوده و عملکرد آن متأثر از مولفه های متعددی است، تبیین دقیق موضوعات و تعیین راهکارهای اثربخش و بهینه باید از مسیر هماهنگی‌های فرابخشی و تخصصی انجام شود و تمامی دستگاه‌های اجرایی از یکجانبه‌گرایی و تک‌روی پرهیز کنند.

بازاری اضافه کرد: روند صادرات با توجه اهداف کمی تعیین شده و شرایط فعلی کشور، از حیث تحریم‌های بین المللی، دارای ویژگی‌ها و فرصت‌های جدیدی است مشروط بر آنکه با شناخت دقیق تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، اولویت‌بندی بازارهای هدف و امکانات موجود، راهبردهای جدیدی نیز طراحی و اجرا شود که مهمتربن الزام آن هماهنگی و برنامه‌ریزی فرابخشی و چابکی در اجرای برنامه‌های عملیاتی برای ارزآوری بیشتر از فرصت‌های جدید پیش رو است.