09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 30 مهر 1399 ساعت 13:41

مدیر عامل فولاد خراسان:تشویق صادرات، یک سیاست ضدتورمی است

آیا تا به حال به عنوانی که برای روز 29 مهرماه در تقویم رسمی کشور ثبت شده، برخورده اید؟ بیش از دو دهه از ثبت عنوان «روز صادرات» در تقویم ملی می‌گذرد؛ اتفاقی نمادین که می‌تواند از ابعاد و اهمیت «ملی» این روز برای مردم و اقتصاد کشور حکایت کند. اما در کشوری که برای دهه ها، مهم ترین منبع درآمد صادراتی اش، منافع حاصل از صادرات نفت بوده، این عنوان معنای دیگری می‌یابد؛ تاکید بر نقش صادرات و خروج از اقتصاد «تک محصولی» و نهادینه کردن باور به توانمندی تولیدکنندگان ایرانی برای حضوری رقابتی در بازارهای فرامرزی و ترسیم نمایی چند وجهی از تولید کشور پاسخی به چرایی بزرگداشت صادرات و در واقع صادرکنندگان است.

صادرات کلید بقای کشورها در بازارهای جهانی، آن هم در اقتصادی است که هر روز جهانی تر می‌شود.

از سویی در شرایط فعلی کشور با توجه به شیوه اعمال تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا و شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا، صادرات برای کشور ما حیاتی­تر از پیش شده­ است.

فولاد؛ پرچمدار صادرات غیر نفتی

تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه کشور است و افزایش تولید، نه تنها باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی است، بلکه ارتقای تولید و به تبع آن افزایش صادرات افزایش منابع ارزی و کاهش مشکلات ناشی از کمبود ارز را به دنبال دارد.

بر این اساس، «مجتمع فولاد خراسان» با تولید 1.4 میلیون تن فولاد در سال گذشته توانست 7 درصد از تولید میلگرد کشور را به عنوان یکی از محصولات نهایی به خود اختصاص دهد. این مجتمع همچنین 7درصد از تولید فولاد خام (تولید بلوم و بیلت)، 5درصد از آهن اسفنجی و 3درصد از کل تولید گندله سالانه کشور را به نام خود ثبت کرده است.

فولاد خراسان در حوزه صادرات با توجه به شرایط بازار داخل و وجود مازاد عرضه در کشور، در اجرای راهبرد «مدیریت اثربخش بازار» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود، در 6 ماه اول سال 99 حدود 70 هزار تن از محصولات خود را به برخی از کشورهای جهان صادر کرده است.

در شرایط کنونی اقتصادی، صادرات فولاد خام، یکی از مهم ترین گزینه هایی است که افزایش تولید شرکت‌ها را توجیه پذیر ساخته و تأمین ارز مورد نیاز کشور را نیز باعث می‌شود. دشواری های پیش روی صادرات نفت خام ایران، در سال های اخیر صنعت فولاد را از جنبه ارز آوری به یکی از مهم ترین کانون های توجه دولت مبدل ساخته است. موضوعی که علاوه بر تامین منافع عمومی کشور، سودآوری افزون تری را هم برای سهامداران شرکت‌های فولادساز محقق می‌سازد.

کاهش صادرات فولاد، تورم‌زا است

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به شرایط اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت: در شرایطی که کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز دارد، باید شرایط صادرات فولاد تسهیل و تاییدیه مجوز صدور محصول به موقع از سوی وزارت صمت صادر گردد تا از این طریق ارز وارد کشور شود و بازار ارز به ثبات برسد.

به گفته­ی کسری غفوری، شرکت‌های فولادی در کنار پتروشیمی‌ها، بیشترین نقش را در ورود ارز به کشور دارند و در جلسه مدیران فولادی و پتروشیمی‌های بزرگ کشور با ریاست محترم جمهور نیز همگان به این موضوع اذعان کردند و حتی رئیس جمهور عنوان کرد که صنعت فولاد یک گام از صنعت پتروشیمی جلوتر است. باید تاکید کنیم که تشویق صادرات، یک سیاست ضدتورمی است و ایجاد محدودیت برای صادرات فولاد، عملاً تورم‌زا است.

شایان گفتن است که تسهیل صادرات و تامین مواد اولیه، خواسته­ای جمعی از سوی فولادگران برای متعادل سازی بازار فولاد و جلوگیری از تعدیل هزاران نیروی مشغول به کار در واحدهای فولادی است.

رکوردشکنی در فصل کرونا

غفوری در مورد شرایط تولید این مجتمع در دوران همه‌گیری کرونا هم اظهار داشت: علی‌رغم این‌که مجتمع فولاد خراسان در ۲۳ روز ابتدایی سال جاری به دلیل وضعیت قرمزِ شیوع کرونا در استان خراسان رضوی مجبور به تعطیلی و توقف تولید شد، اما در فصل بهار رکورد تولید را هم در تولید گندله و هم فولادسازی شکستیم و فروش مجتمع در سه ماه نخست سال جاری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل فولاد خراسان افزود: بر همین اساس و با وجود تحریم و بحران کرونا، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری همه اهداف خود را محقق کنیم و در کنار رشد فروش داخلی، صادرات را نیز ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.