01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 18 آبان 1399 ساعت 14:23

فولاد توان صادراتی بالایی دارد

خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: حوزه فولاد به جهت رونق این صنعت مورد توجه فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، انجمن ها، دانشگاه ها و نیز نهادهای علمی قرار گرفته است.

به گزارش جهان معدن به نقل از معدن نیوز، رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این این مطلب افزود: حوزه فولاد به جهت رونق این صنعت مورد توجه فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، انجمن ها، دانشگاه ها و نیز نهادهای علمی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سمپوزیوم فولاد را می توان یک سمپوزیوم علمی دانست گفت: در این رویداد علمی چالش های این حوزه اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری بررسی گردید.

غریب پور ادامه داد: خوشبختانه در صنعت فولاد امسال حوزه آهن اسفنجی به ظرفیت ۴۳ میلیون تنی دست خواهد یافت و کنسانتره ۷۰ میلیون تنی و گندله ۶۵ میلیون تنی خواهد شد. همینطور ظرفیت فولاد از ۳۰ میلیون تن عبور کرده و به ۳۲ میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: فولاد علاوه بر اینکه نیاز داخل را برطرف می نماید، توان صادراتی بالایی نیز دارد به گونه ای که ظرفیت ارزآوری این صنعت بیش از ۴ هزار میلیارد دلار برآورد شده است که البته سیاست وزارت صمت افزایش ارزش ارزآوری حوزه فولاد با تغییر کیفی آن است و سیاست وزارت صمت صادرات محصول با ارزش افزوده بالاست.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: به عبارت دیگر سیاست و رویکرد اخیر وزارت صمت این است که به جای صادرات شمش، اسلب و بیلت، محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود.

وی گفت: در موضوع فولاد، همچنین بحث قیمت مطرح است که رویکرد وزارت صمت مدیریت بازار آن هم با محوریت فولادسازان است نه مداخله از طریق نهادهای حاکمیتی. این تصمیم با هدف آن است که فولادسازان طعم شیرین تولید فراوان را بچشند‌.

غریب پور در ادامه صحبت های خود افزود: ایمیدرو بر روی سنگ آهن و موضوع اکتشاف آن به عنوان یک ضرورت برای توسعه فولاد کار کرده است و اعتقاد داریم اکتشافات و سپس استخراج باید در عمق افزایش پیدا کند و در سمپوزیوم فولاد نیز این موضوع مطرح شد.

وی در خاتمه گفت: اعتقاد ما بر این است که ۳.۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن کشور با اکتشافات جدید قابلیت افزایش دارد تا ظرفیت های سنگ آهن مورد نیاز فولاد را تامین نماید. لذا در سمپوزیوم فولاد بر موضوع اکتشافات عمیق تاکید شد تا کانون توجه فعالان علمی کشور قرار گیرد.