10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 05 آذر 1397 ساعت 13:23

سرپرست سازمان توسعه تجارت: ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشت

modسرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با وجود اجرای پیمان‌سپاری ارزی از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار به کشور بازگشته است.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی از تحریم ها اقتصادی به عنوان جنگ مدرن آمریکا علیه کشورمان یاد کرد و گفت: هدف تحریم ها کاهش درآمد ارزی و در مقابل افزایش مصارف ارزی ایران است.


وی در ادامه مدیریت ارز کشور را مهمتر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معیشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود.
مودودی اضافه کرد: آمریکا سال‌ها برای تسلط بر جهان به ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مبادلاتی مانند جی پی اس برای کشتی های حمل و نقل، پایه مبادلاتی دلار برای تجارت جهان، سوییفت، نرم افزارهای اینترنت و غیره اقدام کرده و گلوگاه های تبادلات جهانی را به دست گرفته است.
وی با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان گفت: با توجه به این پیمان سپاری و تعهدهای ارزی باز هم از ۲۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار برگشت خورده و این نشان می دهد برخی صادرکنندگان ارزها را بر نمی گردانند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه پنج روش برای بازگرداندن ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه، بانک مرکزی را مسئول مدیریت ارزی و سیاستگذاری در این حوزه کرده اند.
به گفته مودودی، وزارتخانه ها تابع سیاست گذاری های بانک مرکزی هستند و در ممنوعیت صادرات برخی از کالاها هیچ نقشی ندارند.
وی با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصمیمات خلق الساعه از سوی مدیران برای ممنوعیت صادرات بیان داشت: مسوولان ارشد نظام بیشتر به نیازهای داخلی کشور توجه می کنند زیرا کمبود کالا در داخل کشور هزینه های روانی و معیشتی زیادی به دنبال خواهد داشت.
این مسوول با اشاره به اینکه نبود آمار از نیازهای داخلی، کشور را با ۲ معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نیاز داخلی به یک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصی به راحتی نسبت به تنظیم بازار و صادرات اقدام می کنند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: تحریم ها تبعاتی برای کشور دارد و از طرفی می توان با مدیریت آن یک فرصت طلایی برای تقویت تولیدات داخلی را فراهم کرد.
مودودی در ادامه بیان داشت: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان، رتبه ۱۸ درآمد ناخالص و در فن آوری و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و این ظرفیت ها نشان می دهد با تلاش و سعی می شود تولیدات داخلی ارتقا و تقویت کرد و نیاز داخلی را برطرف سازیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته وعراق با ۵.۵ میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است.