10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 19 آذر 1397 ساعت 11:42

رییس کنفدراسیون صادرات ایران: نیاز به یک متولی و تصمیم گیر در امر صادرات داریم

lahooرییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، باید یک متولی و تصمیم گیر در امر صادرات مشخص کنیم که بتواند یکجا و یکپارچه تصمیم گیری کند.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایرنا، «محمد لاهوتی» در آیین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش‌های هتل ارم برگزار شد، افزود: صادرکننده شناسنامه دار و صادرکننده‌ای که در این کشور سرمایه گذاری کرده، چاره‌ای جز برگرداندن ارز به چرخه اقتصاد کشور ندارد و اگر امروز با مشکلاتی جدی مواجه شده، باید با تعامل بین دولت و بخش خصوصی برای آن راهکاری دیده شود که هم دولت به ارز مورد نیاز بازار دست پیدا کند و هم صادرکننده قادر باشد ارز را به کشور بازگرداند.


وی گفت: نظر صادرکنندگان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است اما در روش‌ها ممکن است با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادرشده اختلاف نظر وجود داشته باشد.
لاهوتی ادامه داد: تاکنون بخشنامه‌ای صادر نشده بود که تاریخ آن از آذرماه باشد اما از فروردین ماه اجرایی شود؛ یعنی هفت ماه قبل صادرکننده کالای خود را صادر کرده و اکنون با بخشنامه‌ای باید ارز حاصل از صادرات آن زمان را بر اساس این بخشنامه بازگرداند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: در ماه‌های گذشته شاهد بخشنامه‌های مکرر بودیم؛ این نشان می‌دهد که در امر صادرات یک متولی مشخص نداریم و این بخش جزیره‌ای مدیریت می‌شود؛ اگر می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، باید یک متولی و تصمیم گیر در امر صادرات مشخص کنیم که بتواند یکجا و یکپارچه تصمیم گیری کند.
لاهوتی اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های این کشور صادرات خدمات فنی مهندسی است؛ در این زمینه در گذشته به اعداد خوبی دست پیدا کرده بودیم اما در دولت نهم و دهم مشوق‌های این صادرات قطع و سبب شد این صادرات به شدت کاهش یابد.
وی که ریاست دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را به عهده دارد، گفت: موضوع انتخاب صادرکنندگان نمونه بر اساس دستورالعمل‌های سازمان توسعه تجارت و به خواست اتاق بازرگانی تهران، به اتاق تهران واگذار شده است.
لاهوتی گفت: پارسال 56 پرونده برای انتخاب صادرکننده نمونه دریافت و رسیدگی کردیم اما این پرونده‌ها امسال کاهش یافت و 37 پرونده به دبیرخانه واصل شد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: از این 37 پرونده، سه پرونده به عنوان صادرکننده ملی انتخاب شده بودند که امکان رسیدگی به آنها وجود نداشت؛ بنابراین، در نهایت 34 پرونده را به طور دقیق با نظارت و بررسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران رسیدگی کردیم.
وی اظهار داشت: از این بین، 15 صادرکننده به عنوان صادرکنندگان نمونه استان تهران و پنج صادرکننده به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر، انتخاب شدند که امروز معرفی خواهند شد.