10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 13 بهمن 1397 ساعت 12:38

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: سیاست‌های غلط صادراتی اصلاح شود

lahoooootiرئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است با وجود آن که در ماه‌های گذشته فرصت خوبی برای گسترش صادرات به وجود آمده اما نبود سیاست‌های درست صادراتی عملا راه را بر افزایش آمار صادراتی کشور بسته است.
به گزارش جهان معدن محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در طول ماه‌های گذشته تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با آن روبه‌رو بوده‌اند، بخش خصوصی تلاش کرده که نظرات خود را به دولت منتقل کرده و تلاش کند با اصلاح برخی سیاست‌ها، شرایط برای توسعه صادرات فراهم شود.


به گفته وی با وجود ارائه این نظرات در طول ماه‌های گذشته نه تنها اصلاحی در سیاست‌ها به وجود نیامده که حتی هنوز موضوع اجرای سیاست‌های تنبیهی علیه صادرکنندگان در جریان است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که موضوع تغییر در سیاست‌های ارزی یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه است، توضیح داد: موضوع سامانه نیما و استفاده از آن تنها یکی از شیوه‌هایی است که دولت آن را مطرح کرده و در کنار آن راهکارهایی دیگری نیز می‌توانست در دستور کار قرار بگیرد که ما هنوز نشانه‌ای از آن ندیده‌ایم.
لاهوتی ادامه داد: یکی از پیشنهادهایی که بخش خصوصی ارائه داد و تلاش کرد آن را پیگیری کند، موضوع واردات بدون انتقال ارز است که می‌تواند لااقل در کوتاه مدت بخشی از نیازهای کشور را پوشش دهد. با این وجود اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی چندان به اجرای این سیاست علاقه‌ای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در صورتی که سیاست‌ها و حمایت‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های صادراتی کشور باشد می‌توان انتظار داشت که ایران بتواند سهم خود را از بازارهای منطقه افزایش دهد اما در غیر این صورت همانطور که آمارهای اخیر نیز نشان داده با وجود تمام صحبت‌ها و ظرفیت‌ها، توان صادراتی کشور کاهش خواهد یافت و از این رو اصلاح سیاست‌های موجود در این حوزه می‌تواند به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار قرار گیرد.