30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 10 ارديبهشت 1398 ساعت 12:15

ارتقای بخش معدن نیازمند برنامه‌های همسو با سیاست‌های جهانی است

n83297398-72998169معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: برای حرکت در بخش معدن و صنایع معدنی، نیازمند برنامه‌های هدفمند اقتصادی و همسو با سیاست‌های جهانی هستیم تا ضمن افزایش تولید ناخالص ملی، رتبه جهانی کشور در این بخش ارتقا یابد.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایرنا، «اردشیر سعد محمدی» در پنجمین همایش بین المللی استیل پرایس افزود: تدوین برنامه فنی- اقتصادی برای جایگزینی معدن به جای نفت ضروری است.


این مقام مسئول، میزان ارزش ذخایر منابع طبیعی در جهان را 310 تریلیون دلار اعلام کرد که سالیانه نزدیک به هشت تریلیون دلار از این ذخایر برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه بیشترین ارزش ذخایر منابع طبیعی مربوط به روسیه است، اظهار داشت: در بخش سنگ آهن چهار کشور استرالیا، چین، برزیل و روسیه بیش از 80 درصد تولید سنگ آهن جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
سعد محمدی ادامه داد: لیتیوم جزو 20 عنصری است که اروپا برای پنج سال آینده به عنوان عنصر استراتژیک معرفی کرده است و بر این اساس نیازمند تدوین برنامه جدی برای رشد بخش معدن در کشور هستیم.
معاون ایمیدرو یادآور شد: حمل دریایی سنگ‌آهن در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و 500 میلیون تن برآورد شده که 33 درصد از تجارت دریایی جهان را به خود اختصاص داده و نقش اساسی در تعیین قیمت حمل و نقل دارد.
وی اظهار داشت: تولید جهانی فولاد در سال 2018 بیش از یک میلیارد و 289 میلیون تن بود که 72 درصد آن به شیوه کوره بلند، 27 درصد آن به شیوه قوس الکتریکی و یک درصد آن سایر روش‌ها بوده است.
سعد محمدی گفت: باید توجه داشت که استفاده از روش قوس الکتریکی در جهان رو به افزایش بوده و استفاده از سایر روش‌ها کاهش یافته است که به این نکته باید در برنامه ریزی‌های خود توجه داشته باشیم.
وی تاکید کرد: برای افق 1404 و دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد نیازمند 162 میلیون تن ظرفیت برای تولید سنگ آهن هستیم، اما در این زمینه کاستی‌هایی داریم.
سعد محمدی با اشاره به آمار گمرک بیان کرد: میزان کل صادرات سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله در سال 97، حدود 17 میلیون تن بوده است و ایران با برآورد تولید حدود 85 میلیون تن در معادن سنگ آهن، رتبه ششم را داراست.