05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 01 خرداد 1398 ساعت 13:41

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: معدن و صنایع معدنی به 18 میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز دارد

investرییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: براساس آخرین برآوردها امروز بخش معدن و صنایع معدنی نیاز به سرمایه گذاری حدود 18 میلیارد یورویی دارد که از این رقم هفت میلیارد یورو برای زیرساخت‌هاست.
به گزارش جهان معدن «خداداد غریب پور» در نشست تشویق به سرمایه گذاری و رفع موانع آن در بخش معدن و صنایع معدنی در محل سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: جذابیت و بازدهی سرمایه مربوط به این بخش به گونه‌ای است که 30 درصد سود بازار سرمایه به بخش معدن و صنایع معدنی مربوط می‌شود.


وی یادآور شد: وابستگی کمتر به خارج به عنوان زمینه بهتری برای جذب سرمایه داخلی آن به حساب می‌آید و در عین حال تاثیر پذیری کمتر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا دارد.
غریب پور ضمن تاکید بر ارزش افزوده خیلی زیاد بخش معدن وصنایع معدنی گفت: امسال سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) بالغ بر سه میلیارد دلار پروژه دارد که این امر نشان دهنده بستر مناسب در این بخش است.
وی پیشنهاد جدیدی از سوی یک کنسرسیوم معدنی را مطرح ساخت که برای فعالیت در 100 هزار کیلومتر از اراضی کشور به منظور فعالیت اکتشافی ابراز تمایل کرده است.
غریب پور اضافه کرد: انجام 100 هزار کیلومتر فعالیت اکتشافی در واقع یک سوم عملیات اکتشافی کشور محسوب می‌شود و این نخستین بار محسوب می‌شود که بخش خصوصی آمادگی ریسک فعالیت در این ارتباط را نیز پذیرفته است.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امسال این سازمان 120 میلیارد تومان از منابع خود را به منظور فعالیت اکتشافی اختصاص داده و آمادگی داریم تا این رقم را به چهار برابر برسانیم، زیرا پیش درآمد فعالیت سرمایه گذاری، توسعه اکتشاف است.
وی با بیان اینکه بخش معدن وصنایع معدنی نسبت به پتروشیمی‌ها منابع کمتری برای توسعه اشتغال دارد که به ازای هر سرمایه گذاری 500 هزار دلاری یک شغل ایجاد می‌شود، اما در مقایسه با کشاورزی، گرانتر است.
غریب پور موضوع ضرورت شناسایی و اکتشاف منابع سنگ آهن را خاطرنشان ساخت و گفت: محدودیت منابع این ماده معدنی به گونه‌ای است که باید امروز زنگ خطر را به صدا درآورد که ظرف 15 تا 20 سال آینده ذخایر فعلی رو به اتمام می‌رود.
وی آمادگی سازمان ایمیدرو را برای واگذاری پروژه‌های در دست اجرا را ابراز داشت و گفت: می‌توان با آزاد سازی‌ها، زمینه سرمایه گذاری جدید را فراهم ساخت و بدین ترتیب بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را جذب کرد.
پیش از سخنان غریب پور، داریوش اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار داشت: امروز حجم نقدینگی بسیار بالای 1800 هزار میلیارد تومانی فراتر از سیل، بلکه مانند بهمن مشکلات جدی برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد؛ یک روز ارز، روز دیگر سکه و سپس بخش ساختمان ومسکن را به شدت متاثر می‌سازد.
وی تاکید کرد: بخش معدن وصنایع معدنی این قابلیت و توانمندی را دارد تا سرمایه‌ها و نقدینگی موجود را جذب کند و وزارت صنعت، معدن وتجارت هم به عنوان دستورات کاری خود این مهم را مورد توجه قرار داده است.
در این نشست تفاهم نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان ایمیدرو در سه محور آموزش، پژوهش و جذب سرمایه گذاری توسط خداداد غریب پور و داریوش اسماعیلی به امضا رسید.