04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 05 تیر 1398 ساعت 15:49

معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گهر زمین: مدیران معدنی افزایش بهره وری را در برنامه خود قرار دهند

162-1-514x430دکتر محسن مصطفی پور معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گهر زمین در گفت‌وگویی اظهار داشت: بخش معدن از عمده‌ترین بخش‌های تامین کننده مواد اولیه بخش صنعت و مصالح مـورد نیـاز بـرای ایجـاد ساختمان، بنادر، سدها، فرودگاه‌ها و… محسوب شده و ذخایر غنی مواد معدنی به عنـوان یـک امکـان بـالقوه میتواند نقش اساسی را در توسعه صنعتی کشور ایفا نماید لذا بهـره بـرداری صـحیح و علمـی از ذخـایر انبـوه و متنوع معدنی کشور مستلزم برنامه ریزی دقیق بوده و این هدف جز با در اختیار داشتن آمـار و اطلاعـات دقیق و به هنگام از فعالیت‌هـای ایـن بخـش میسـر نخواهـد شـد.
وی با اشاره به موضوع بهره وری گفت: اساسا مبحث بهره وری از مولفه‌های مهم و اثرگذار در توسعه کمّی و کیفی هر اقتصادیست لذا از آنجا که منشا معادن لطف لایزال خداوند است اما باید بدانیم ما در این خصوص با پدیده‌ای پایان پذیر مواجه هستیم که از همین رو دقت ویژه جهت تحقق واقعی بهره وری در این صنعت الزام آور می‌باشد.


مصطفی پور گفت: بهره‌وری به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی فعالیت‌ها از دو زاویه مجزا قابل بررسی است. از یک سو، نقش مفید و موثر بودن فعالیت در دستیابی به اهداف ترسیمی و از سوی دیگر بازده فعالیت‌های انجام شده که بر این اساس بهره‌وری ترکیبی از کارایی و اثر بخشی می‌باشد و به عبارت دیگر عملکرد سازمان در صورتی بهره‌ور خواهد بود که کارا و اثر بخش باشد و هر کدام به تنهایی نشان دهنده افزایش بهره‌وری نیست.
وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده تا کنون کمتر از ده درصد معادن کشور به بهرداری رسیده‌اند و برای تعالی مقاصد اقتصادی کشور تسریع در انجام این امور حائز اهمیت می‌باشد. مصطفی پور گفت: بهره وری، عبارتست از به دست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری مناسب و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین آلات و تجهیزات، منابع مالی و زمان به منظور ارتقای رفاه جامعه که در این رابطه به جهت محدودیت در بهره برداری از معادن توجه ویژه به مولفه‌های موثر در بهره وری معادن و صنایع معدنی می‌بایست ملاک عمل مدیران عالی این بخش قرار گیرد که بی شک نتیجه آن تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق در تولید خواهد بود .