31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 20 بهمن 1396 ساعت 12:09

نگاهی به گزارش عملکرد انجمن سنگ ایران در سال 96

انجمن سنگ ایران به عنوان مهمترین تشکل بخش خصوصی صنعت سنگ در سطح ملی مطرح است که از سال 94 با هیات مدیره جدید فعالیت‌ خود را از سر گرفت و به بازطراحی ساختار انجمن اقدام کرد. اکنون این انجمن به عنوان یکی از ارکان شورای سیاستگذاری سنگ تزئینی کشور مطرح شده و اقدامات خود را انجام می‌دهد. در ادامه شرح مختصری از برخی اقدامات انجام شده در سال 96 انجمن سنگ ارائه می شود.  
برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران
نمایشگاه‌های بین‌المللی سنگ ایران تاکنون بخش قابل توجهی از بار سنگین ارتقاء این هنر- صنعت را به دوش کشیده و امید است هر سال پربارتر و تأثیرگذارتر از قبل برگزار شود تا در سال‌های آتی در سطح نمایشگاه‌های مهم دنیا مانند نمایشگاه شیامن و ورونا قرار گیرد.
انجمن سنگ ایران به عنوان صاحب امتیاز نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ کشور از سال 95 با انتخاب مجری مجرب و تشکیل ستاد اجرایی به تدوین سندی راهبردی برای برگزاری نمایشگاه پرداخت و با برنامه‌ریزی سه ساله توانست افزایش کمی و کیفی قابل قبولی را رقم بزند. در همین راستا نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ کشور تیر ماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
لازم به ذکر است از زمان خاتمه نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ ایران، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستاد اجرایی نمایشگاه برای برگزاری هر چه باشکوه تر دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ در تیر ماه 97 آغاز شده است.

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران در تیر ماه 96
در همین خصوص برگزاری همایش بین‌المللی با حضور کارشناسان بین‌المللی و خبرگان داخلی نیز از مهمترین برنامه‌هایی بود که با آغاز به کار هیات مدیره جدید در دستور کار قرار گرفت. بنابراین با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی مقرر شد که نخستین همایش بین‌المللی صنعت سنگ ایران همزمان با برگزاری نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران برگزار شود.
ایجاد صندوق تامین مالی صنعت سنگ ایران
از آنجا که بسیاری از کارخانجات و واحدهای معدنی کشور برای تجهیز و نوسازی بنگاه‌های اقتصادی خود نیازمند کمک‌های مالی هستند؛ انجمن سنگ ایران در تلاش برای ایجاد صندوق تامین مالی صنعت سنگ کشور با اعتبار 150 میلیارد ریال است. در همین راستا یک تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، صندوق کارآفرینی امید و انجمن سنگ ایران منعقده شده است که سقف اعتبار این تفاهم نامه یکصد و پنجاه میلیارد ریال (150 میلیارد ریال) است که 50 میلیارد ریال آن توسط انجمن و 100 میلیارد ریال دیگر توسط صندوق کارآفرینی امید تأمین اعتبار می‌شود. این اعتبار به طرح‌های معرفی شده از سوی انجمن طی دو سال از تاریخ امضاء و ابلاغ تفاهم‌نامه پس از بررسی و تائید در چارچوب ضوابط و مقررات داخلی صندوق کارآفرینی امید و مواردی که در این تفاهم نامه ذکر شده است، پرداخت خواهد شد. با توجه به اساسنامه صندوق کارآفرینی امید در آینده این صندوق می تواند با سهام دست اندرکاران صنعت سنگ شخصیت حقوقی مستقل نیز پیدا کند.
انجمن سنگ ایران جهت تامین 50 میلیارد ریال برای صندوق تامین مالی یک قرارداد همکاری با صندوق بیمه معادن منعقد کرده است تا از این طریق تعهدات خود در زمینه تفاهم‌نامه سه جانبه و واریز 50 میلیارد ریال در صندوق تامین مالی صنعت سنگ را انجام دهد.
آمارگیری از واحدهای معدنی و فرآوری
توسعه هر صنعت مبتنی بر 3 حلقه آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت است. یکی از نکاتی که در برنامه‌ریزی برای توسعه هر صنعتی به عنوان شاخص‌ترین اصل از آن یاد می‌شود، این است که توسعه بدون برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست. با توجه به فقدان آمار قابل استناد از تعداد و وضعیت واحدهای معدنی و فرآوری سنگ در سطح کشور، مسئولیت آمارگیری واحدهای معدنی و فرآوری در ششمین جلسه شورای سیاستگذاری صنعت سنگ کشور مورخ 08/03/95 به انجمن سنگ ایران واگذار شد.
با توجه به اینکه هزینه طرح آمارگیری در کل کشور رقمی بالغ بر 5 میلیارد ریال است؛ لذا انجمن سنگ ایران در هر استان ستاد آمارگیری واحدهای سنگ را تشکیل داده است تا از کمک‌های مالی و تشکیلاتی نهادهای خصوصی و دولتی برای اجرای این طرح استفاده کند.
پایانه صادراتی تخصصی سنگ
پايانه‌هاي صادراتي را مي‌توان در زمره زيرساخت‌هاي لجستيكي با رويكرد صادراتي طبقه‌بندي کرد که با هدف كاهش هزينه‌هاي صادراتي، تسهيل دسترسي صادركنندگان به بازارهاي جهاني و افزايش رقابت‌پذيري محصولات توليد داخل معرفي شده‌اند. پايانه صادراتی جديدترين مدل ارائه شده برای توسعه صادرات و مورد حمايت دولت است. ايجاد پايانه‌های صادراتی در کشور با حمايت دولت از سال 83 آغاز شده و تاکنون در راستای حمايت از ايجاد و توسعه پايانه‌های صادراتی چندين مجوز احداث در کشور صادر شده است و در قالب دستورالعمل حمايت از ايجاد و توسعه پايانه‌های صادراتی کشور مورد حمايت قرار گرفته‌اند.
در زمینه ایجاد پایانه صادراتی برای سنگ کشور دو نکته اساسی مورد توجه سیاستگذاران قرار داد؛ نکته اول ضرورت ایجاد پایانه صادراتی تخصصی برای سنگ کشور است. در واقع مقصود آن است که پایانه تخصصی سنگ تا چه اندازه در تسهیل و گسترش صادرات سنگ ایران موثر است؟ نکته دوم اینکه کشور به چند پایانه تخصصی برای سنگ نیاز دارد و مکان مناسب برای این پایانه‌ها کجا قرار دارد؟
در همین راستا در ادامه ابتدا با بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر صادرات سنگ ایران نقش ایجاد یک پایانه صادراتی بررسی شده و تجارب سایر کشورها در زمینه ایجاد مراکز مشابه نیز تبیین می شود. سپس با توجه به میزان تولید در مراکز تولیدکننده و صادرکننده سنگ کشور تعداد و مکان مناسب برای ایجاد پایانه تعیین می شود.
در راستای تبیین این دو نکته اساسی انجمن سنگ ایران با همکاری شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان تهران طرح امکان‌سنجی احداث پایانه صادراتی را از طریق مناقصه واگذار کرده است. در راستای اجرای این طرح شرکت نیک استون قشم مسئولیت انجام این پروژه را بر عهده گرفته و انجمن سنگ ایران نیز به عنوان ناظر فنی طرح بر کار این شرکت نظارت دارد. با توجه به نظر مساعد شرکت شهرک‌های صنعتی ایران پس از انجام مطالعه امکان‌سنجی و بر اساس نتایج حاصل از آن پایانه صادراتی تخصصی سنگ احداث خواهد شد.
کنسرسیوم‌های صادراتی
جهت¬گیری¬های جدید اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی؛ شرکت¬های کوچک و متوسط را ناچار کرده فراتر از شیوه¬های معمول توسعه کسب و کار درون بنگاهی، به منظور بهره¬مندی از فرصت های پیش¬رو در بازارهای به شدت رقابتی به شیوه‌های مبتنی بر همکاری بین بنگاهی متوسل شوند. کنسرسیوم‌های صادراتی راهکار مناسبی برای تجمیع نقاط قوت بنگاه¬های خرد و کوچک برای ورود و حضور پایدار در بازارهای رقابتی است. شرکت¬هاي کوچک و متوسط مي‌توانند در قالب يک کنسرسيوم صادراتي با ترکيب دانش، منابع مالي و ارتباطی به طور چشمگيري توان صادراتي خود را افزايش دهند.
در حال حاضر 13 کنسرسیوم صادراتی در کشور تشکیل شده است. در همین راستا انجمن سنگ ایران به عنوان مهمترین تشکل ملی سنگ کشور که توان راهبری و نظارت بر کنسرسیوم‌های صادراتی را دارد و با توجه به سرمایه بالای اجتماعی در بین اعضای انجمن سنگ ایران، ایجاد کنفدراسیون کنسرسیوم‌های صادراتی را در برنامه خود قرار داده است. انجمن سنگ ایران برای رفع موانع موجود کنفدراسیون کنسرسیوم‌های صادراتی صنعت سنگ تزئینی را در دبیرخانه انجمن سنگ ایران ایجاد کرده است.
برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت از برگزاری فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ
یکی از مهمترین مشکلات و موانع در تجاری‌سازی طرح‌ها و نوآوری‌ها در کشور، عدم وجود بستر مناسب تعامل میان صاحبان طرح و نوآوری با صاحبان سرمایه و صنعتگران است. با درک این موضوع ایجاد ساختارهای قانونی و برگزاری رویدادهای تخصصی برای توسعه و تسهیل تبادلات و همکاری‌هایی از نوع ایجاد بستر تعامل میان طرفین منجر به اثرات مثبتی در صنعت و در قشر نوآور و پژوهشگر می‌شود.
در همین راستا دبیرخانه انجمن سنگ ایران با همکاری با یک مجری تخصصی رویدادی یک روزه با عنوان "فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ" را برنامه‌ریزی و اجرا کرد. این فستیوال که در راستای توسعه و ترویج تبادلات در بازار دارایی فکری برنامه‌ریزی شده بود، با رویکرد شناسایی نوآوری‌ها و اختراعات کشور در حوزه صنعت سنگ برگزار شد.
در نهایت این رویداد با ایجاد تعامل میان اکثر ارائه‌دهندگان طرح‌ها و سرمایه‌گذاران خاتمه یافت. میزان استقبال سرمایه‌گذاران و صاحبان معادن و همچنین میزان شرکت کردن نوآوران و صاحبان ایده در این فستیوال موجب شد تا برگزاری فستیوال‌ها و رویدادهایی مانند فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ، در زمره برنامه‌های هر ساله انجمن سنگ ایران قرار گیرد.
ارتباط نظام‌مند با ایمیدرو
پس از شروع به کار هیات مدیره انجمن سنگ ایران، برقراری ارتباط هدفمند و پایدار با سازمان‌های دولتی و خصوصی تاثیرگذار بر صنعت سنگ، به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های انجمن سنگ ایران مطرح شد. با بررسی‌های انجام گرفته در دبیرخانه انجمن سنگ ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از جمله سازمان‌هایی در نظر گرفته شد که به منظور توسعه صنعت سنگ باید همکاری پایداری با آن سازمان شکل می‌گرفت.
بنابراین با تلاش‌های صورت گرفته و بر اساس گزارش های مستمر ارائه شده به ایمیدرو؛ صنعت سنگ به عنوان یکی از مهمترین زیربخش‌های معدنی و صنعتی در چارچوب برنامه‌های کاری و حمایتی این سازمان قرار گرفت. اکنون پس از طی مسیر طولانی شکل‌گیری ارتباط پایدار با ایمیدرو؛ تمامی برنامه‌ها، تصمیمات و حمایت‌های مورد نظر انجمن سنگ ایران و این سازمان از صنعت سنگ در قالب بررسی در دو کارگروه دائمی زیر مصوب و اجرایی می‌شود:
•    کارگروه سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات محصولات صنعت سنگ تزئینی کشور
•    کارگروه طرح جامع آموزش صنعت سنگ تزئینی کشور
با شکل‌گیری این کارگروه‌ها و کمیته‌های تحت نظر آنها و با برگزاری جلسات متعدد و منظم کارشناسی؛ تاکنون تصمیمات مهمی اتخاذ شده است که مهمترین آنها عبارتند از:
    مقرر شده است حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 97 طرح جامع آموزشی صنعت سنگ کشور توسط یونیدرو (شرکت زیر مجموعه سازمان ایمیدرو و دانشگاه تهران)  تهیه شده و با حمایت ایمیدرو و انجمن سنگ ایران به اجرا گذاشته شود.
    تدوین برنامه‌های حمایتی از کل زنجیره ارزش صنعت سنگ به خصوص بخش صادرات