05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 10 بهمن 1396 ساعت 12:20

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: دعوت از بزرگان سنگ آهن و فولاد برای اکتشاف

image10642ادغام شرکت های فولادی با اجبار و سخنرانی صورت نمی گیرد و باید امتیازات مناسبی برای تشویق سرمایه گذاران به سمت ادغام شرکت های فولادی در نظر گرفته شود.
دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن بیان مطلب فوق در "هشتمین همایش صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار" گفت: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که بحث اکتشاف معادن تقریبا متوقف و طرح های فولادی نیز راکد بود، شرکت فولاد منحل شده بود و این موضوع حاکی از اهمیت ندادن دولت وقت به این صنعت بود.
وی در ادامه افزود: امروز آمارهای بسیار خوبی ارائه شد که حاکی از حفظ توازن زنجیره فولاد است و پیش بینی می شود در سال 97 با طرح هایی که به بهره برداری می رسد، وضعیت بهتر شود. البته برخی فکر می کنند باید صفر تا صد فولاد را خود انجام دهیم؛ در حالی که باید درهای کشور به روی صنعت باز باشد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه وقتی از سنگ آهن به تولید کنسانتره می رسیم یک گام از خام فروشی فاصله گرفته ایم و اشتغالزایی ایجاد کرده ایم، گفت: طی 9 ماهه امسال حدود 450 هزار تن آهن اسفنجی صادر کردیم. با افتتاح واحد آهن اسفنجی نی ریز به هدف خود که جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، نزدیک تر شدیم.

*کشف ذخیره 2 میلیارد تنی
دکتر کرباسیان با اشاره به موضوع اکتشاف معادن تصریح کرد: در کار اکتشافی طی سال های اخیر گام های بسیار مثبتی برداشته شده است. تنها در سنگ آهن با ایجاد 2 حفاری عمیق در عمق 1900 متری و 1700 متری در منطقه فلات مرکزی بیش از 2 میلیارد تن ذخیره شناسایی شده است.
وی در ادامه افزود: از 10 شرکت معتبر خارجی برای مشاوره در زمینه معادن زیرزمینی کمک گرفته ایم و مطمئن هستیم با اکتشافات در این معادن ذخایر افزایش خواهد یافت. ما در صنعت نفت در مناطق مختلف نفت داریم؛ اما چون نیاز نداشته ایم به سمت اکتشاف آنها نرفته ایم و این قضیه در مورد معادن نیز وجود دارد.
*حمایت از معادن کوچک
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه طی یادداشت تفاهمی که با شرکت میدکو انجام شده تا از معادن کوچک حمایت کنیم، گفت: برای معدن موته که حدود 200 کیلوگرم تولید طلا داشته، برنامه ریزی کردیم تا طی 1.5 سال گذشته از معادن اطراف مواد اولیه خریداری کنند و میزان تولید به 500 کیلوگرم افزایش یابد.
*دعوت برای اکتشاف
وی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ دیگر این است که هفته آینده از فولادسازان و شرکت های سنگ آهن بزرگ دعوت می کنیم تا در حوزه اکتشاف و بهره برداری از معادن متولی شوند. ما روی 250 هزار کیلومتر مربع از مناطقی که بخش خصوصی فعالیت نمی کرد، کار اکتشاف را شروع کردیم و اکنون از این بخش می خواهیم تا اکتشافات عمیق را شروع کنند و ما و وزارتخانه حامی آنها هستیم. در واقع محور اقتصاد کشور رفتن به سمت خصوصی است و ما باید این شعار را به عمل درآوریم.
دکتر کرباسیان با اشاره به اینکه فناوری و توجه به پژوهش و تحقیق از موضوعات مهم دیگر بخش معدن و صنایع معدنی است، تصریح کرد: سومین طرح ایرانی پرد در کارخانه آهن اسفنجی فولاد نی ریز (پس از میانه و شادگان) افتتاح شد و این نشان می دهد که ظرفیت ایران برای طراحی جدید وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشورهای غربی همواره رو به پیشرفت هستند، توجه به بودجه پژوهش و ممزوج بودن رابطه دانشگاه و صنعت است. در این کشورها دولت پول نمی دهد و بخش خصوصی و صنعتگران این بودجه را تامین می کنند. بنابراین ما باید ارتباط بین دانشگاه و صنعت را بیشتر کنیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع ریل به عنوان یکی از چالش های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در منطقه سنگان حدود یک ماه پیش کارخانه 5 میلیون تنی گندله اپال پارسیان و 2.5 میلیون تنی کنسانتره شرکت توسعه ملی افتتاح شد که در کنار آن کارخانه های کنسانتره از قبل و 2 طرح 800 هزار تنی سپاهان فعال است و سال آینده 3 کارخانه دیگر فرآوری افتتاح خواهد شد. این در حالی است که ظرفیت ریل موجود 8 میلیون تن است؛ حال آنکه 13 میلیون تن محصول باید به مرکز ایران جابجا شود.
*رقبای منطقه ای
وی با اشاره به اقدامات رقبای منطقه ای ادامه داد: هند، عمان و عربستان رقبای اصلی منطقه ای ما هستند؛ به طوری که شرکت المعاش عمان 13 میلیارد دلار سال گذشته فروش داشته است. به گفته وی تلاش برای کاهش قیمت تمام شده از عمده ترین عوامل رقابت است.
دکتر کرباسیان گفت: ادغام اجباری گزینه مناسبی برای بزرگ کردن شرکت ها نیست؛ بلکه باید با اعطای امتیازاتی به سرمایه گذاران رغبت آنها را برای انجام فعالیت های اقتصادی افزایش دهیم. وی درباره اثر صادرات اظهار داشت: معتقدم صدور تولیدات فولاد به اروپا، کانادا و آسیا فولاد ما را نجات داد.
وی گفت: طبق خواسته وزیر صنعت، معدن و تجارت ستاد زنجیره فولاد با حضور تشکل های بخش خصوصی همچون خانه معدن، اتاق بازرگانی و انجمن سنگ آهن تشکیل شده است.
به گفته وی در این ستاد تعرفه ها و عوارض و حوزه های دیگر که به این بخش مرتبط هستند، با همفکری و مشورت این اعضا مشخص خواهد شد. ضمن آنکه تشکل ها باید نقش فعال تری برای خود قائل و پیشنهادات خود را ارائه دهند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از شناسایی 2 میلیارد تن ذخایر جدید سنگ آهن در منطقه فلات مرکزی خبر داد و افزود: ذخایر قطعی سنگ آهن 3 میلیارد تن است که 500 میلیون تن آن طی 2 سال اخیر اکتشاف شده است. همچنین شرکت تهیه و تولید با 2 حفاری در منطقه فلات مرکزی به عمق 1900 متر و 1600 متر، 2 میلیارد تن در این منطقه شناسایی کرده است. وی افزود: بدون شک با بهره گیری از فناوری پیشرفته و اکتشاف معادن زیرزمینی، 50 درصد به ذخایر موجود اضافه می شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان داشت: امسال وضعیت صنعت فولاد تغییر چشمگیری دارد؛ به طوری که میزان صادرات تا پایان امسال به 8 میلیون تن می رسد و اکنون جزو صادرکنندگان بین المللی هستیم. ظرفیت تولید فولاد نیز به بیش از 32 میلیون تن رسیده و این نشان می دهد که به هدف گذاری ظرفیت 55 میلیون تن می رسیم. وی ادامه داد: در بخش کنسانتره 54 درصد و در بخش گندله 45 درصد افزایش ظرفیت داشته ایم. همچنین طی 9 ماهه امسال حدود 450 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده است که این موضوع حاکی از فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده است.
دکتر کرباسیان با اشاره به چالش های پیش روی صنعت فولاد گفت: با توجه به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد جابجایی قابل توجهی در این صنعت روی خواهد داد و چنانچه موضوع ریلی مورد توجه قرار نگیرد، جاده ها جوابگوی این میزان حمل و نقل نخواهد بود.
وی ادامه داد: بحث آب نیز چالش دیگر این صنعت است. اکنون صنعتگران در حال برنامه ریزی برای استفاده از پساب شهرها هستند. فناوری های جدید مصرف آب را کم می کند و امکان بازگردانی آب به چرخه صنعت از این طریق وجود دارد. این موضوع جزو سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چالش عمده صنعت، تامین منابع است که با توجه به نیاز صنعت فولاد به 30 میلیارد دلار، دولت و نهادها باید زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی را فراهم کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه واردات فولاد به دلیل خاص بودن برخی محصولات به صفر نمی رسد، گفت: با ادامه روند کنونی صادرات فولاد بیشتر و واردات آن کمتر می شود. مصرف فولاد اکنون به دلیل رکود در بخش مسکن و فعالیت نکردن صنایع با ظرفیت کامل کم شده است. پیش بینی ما از چشم انداز 1404 این است که مصرف فولاد به 35 تا 40 میلیون تن می رسد که البته باید ساخت و ساز و صنایع از رکود فعلی خارج شوند. وی ادامه داد: قبلا در تولید فولاد، تولید آهن اسفنجی طرح خارجی بود و الان با طرح ایرانی پرد، این فناوری ایرانی شده است؛ به طوری که تاکنون 3 طرح آهن اسفنجی با این فناوری در کشور ساخته و افتتاح شده است. تنها چالش موجود در بخش مهندسی و برخی اقلام ماشین آلات است و بقیه موارد مورد نیاز توسط متخصصان، سازندگان و پیمانکاران داخلی ساخته می شود.
دکتر کرباسیان با اشاره به افتتاح 4 واحد آهن اسفنجی طرح های فولاد استانی طی ماه های اخیر تصریح کرد: واحد آهن اسفنجی فولاد سبزوار اوایل اسفندماه جاری افتتاح می شود. با بهره برداری کامل از طرح های فولاد استانی ظرفیت تولید فولاد 6.5 میلیون تن افزایش می یابد که با اصلاحات قابل انجام به 8 میلیون تن می رسد. وی با بیان اینکه صادرات، صنعت فولاد را از رکود نجات داد، تصریح کرد: صادرات راهی برای نجات صنعت فولاد از رکود بود، در غیر این صورت شرکت‌های بزرگ و کوچک دچار مشکل می‌شدند. وی با اشاره به موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکیل ستاد زنجیره فولاد گفت: انجمن‌های خصوصی در این ستاد حضور دارند و چالش‌ها و پیشنهادات آنها در سیاستگذاری‌های دولت لحاظ می‌شود. وی در ادامه با تأکید بر لزوم اختصاص بخشی از بودجه شرکت‌های صنعتی به تحقیق و توسعه اظهارداشت: طی سال‌های گذشته ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان در زمینه تحقیق و توسعه توسط سازمان توسعه معادن هزینه شده که البته بودجه ما محدود است.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: شرایط باید طوری فراهم شود که سرمایه گذاران به جای تولید ۳۰۰ هزار تنی، به ایجاد کارخانه‌های ۲ میلیون تنی فکر کنند و کارخانه‌های ۲ میلیون تنی نیز به کارخانه‌های ۵ میلیون تنی تولید مواد معدنی تبدیل شوند.
دکتر کرباسیان در پایان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را جزو الزامات توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با پول حاصل از فروش نفت ۵۰ دلاری که قیمت آن بالاتر هم نمی‌رود و البته امیدواریم پایین هم نیاید، اتفاق مهمی در کشور نمی‌افتد؛ بلکه باید به جذب سرمایه‌گذاری خارجی فکر کرد. برخی می‌گویند ممکن است منافع ملی به خطر بیفتد، ولی اشتباه می‌کنند.

 

سوتیتر1: : امسال وضعیت صنعت فولاد تغییر چشمگیری دارد؛ به طوری که میزان صادرات تا پایان امسال به 8 میلیون تن می رسد و اکنون جزو صادرکنندگان بین المللی هستیم. ظرفیت تولید فولاد نیز به بیش از 32 میلیون تن رسیده و این نشان می دهد که به هدف گذاری ظرفیت 55 میلیون تن می رسیم. در بخش کنسانتره 54 درصد و در بخش گندله 45 درصد افزایش ظرفیت داشته ایم. همچنین طی 9 ماهه امسال حدود 450 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده است که این موضوع حاکی از فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده است

سوتیتر2: پیش بینی ها از چشم انداز 1404 این است که مصرف فولاد به 35 تا 40 میلیون تن می رسد که البته باید ساخت و ساز و صنایع از رکود فعلی خارج شوند. قبلا در تولید فولاد، تولید آهن اسفنجی طرح خارجی بود و الان با طرح ایرانی پرد، این فناوری ایرانی شده است؛ به طوری که تاکنون 3 طرح آهن اسفنجی با این فناوری در کشور ساخته و افتتاح شده است