06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 10 بهمن 1396 ساعت 12:21

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ایمیدرو اطلس ملی پتانسیل های معدنی را رونمایی می کند

IMG 20170921 012227تهیه اطلس ملی نقشه پتانسیل معدنی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مقیاس یک 100 هزار صورت گرفته است که این مهم رونمایی و انتشار پیدا می کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان مطلب فوق در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن گفت: تمامی دست اندرکاران صنعت فولاد تا یک ماه آینده راه حل و پیشنهادهای خود را برای حل چالش های طرح جامع فولاد ارائه کنند.
وی تصریح کرد: با مشارکت و حضور موثر بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، طرح جامع فولاد به یک سند دولتی تبدیل می شود.
وی با برشمردن دستاوردهای توسعه صنعت فولاد و معدن از ابتدای انقلاب و به ویژه طی سال های اخیر اظهار داشت: به غیر از معدن چغارت معادن بزرگ از جمله چادرملو، گل گهر و سنگان فقط دارای مطالعات اولیه بودند؛ اما بعد از انقلاب شاهد اکتشافات تکمیلی آنها بودیم و اکنون جزء ذخایر قابل توجه کشور محسوب می شوند.
دکتر شریعتمداری تاکید کرد: این نوع رویدادها محل تضارب آراست و مدیران و کارشناسان این حوزه راه حل ها را برای مسائلی همچون تامین و مصرف آب، تکنولوژی، بهره وری و توسعه زیرساخت ها ارائه دهند.

*اقدامات ایمیدرو در اکتشاف
وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه های اکتشافی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو طی 4 سال اخیر با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی اقدامات شایسته ای را با توجه به برنامه 250 هزار کیلومتر مربعی در سطح کشور انجام داد.
دکتر شریعتمداری افزود: ژئوفیزیک خطی و هوایی یکی از همین اقدامات اساسی است که عملی شده است. وی ادامه داد: یکی از نیازهای ما در اکتشاف شناسایی ذخایر در عمق است؛ در صورتی که بخش قابل توجهی از اکتشافات معدنی ایران مربوط به ذخایر در سطح است.
*اکتشاف استان ها
وی با تاکید بر اینکه اکتشاف در دولت دوازدهم به جایگاه مطلوبی خواهد رسید خاطرنشان کرد: تاکنون تنها 5-6 استان کشور تحت عملیات اکتشافی قرار می گرفتند؛ اما مدتی است که بخش زیادی از استان ها شاهد عملیات اکتشافی هستند که این مهم باید ادامه یابد و ما شاهد بالفعل شدن ذخایر معدنی استان های دیگر هم باشیم.
دکتر شریعتمداری گفت: رونق همکاری های بین المللی در بخش معدن نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک 250 هزار که تهیه شده اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است و باید برطرف شود.
به گفته وی قدم هایی در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک 25 هزار برداشته شده و انتظار می رود با اطلاعات مربوطه، زمینه جلب و جذب سرمایه گذاران فراهم شود.
وزیر صنعت از تهیه اطلس ملی نقشه پتانسیل معدنی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در مقیاس یک 100 هزار خبر داد که این مهم رونمایی و انتشار پیدا می کند.
وی ایران را چهاردهمین فولادساز جهان دانست و افزود: البته به این میزان نباید اکتفا کنیم و باید گام های موثری برداشته شود تا براساس سند 1404 که ظرفیت 55 میلیون تن برای فولاد خام پیش بینی شده است، دست یابیم.
شریعتمداری تحقق ظرفیت فولادی در سند چشم انداز را نیازمند160 میلیون تن سنگ آهن دانست و افزود: باید مطابق برنامه پیش رویم و کسری ها را جبران کنیم.
وی با دعوت از طرف های خارجی برای ایجاد ظرفیت های جدید در قالب زنجیره فولاد گفت: دست همه میهمانان خارجی را برای توسعه فولاد به گرمی می فشاریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشف قیمت در بورس کالا را یکی از بهترین روش های ممکن برای حل مشکلات مربوط به قیمت گذاری عنوان کرد و گفت: باید قواعد انضباطی بورس های کالایی دنیا را در بورس کالای ایران نیز اجرایی و نظارت ها را در این حوزه اعمال کنیم تا کشف قیمتی شفاف برای کلیه محصولات از جمله محصولات حوزه زنجیره فولاد صورت گیرد. از این رو با عرضه سنگ آهن و سایر محصولات مرتبط با زنجیره فولاد در بورس موافقیم.
دکتر شریعتمداری از تلاش برای ورود و عرضه زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن به بورس کالا خبر داد و افزود: بنده این افتخار را دارم که در راه اندازی بورس فلزات تهران طی سال  ۸۲ که در سال ۸۶ به بورس کالای ایران تبدیل شد، حضور داشتم و نخستین معامله نمادین را با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به عنوان نماینده خریدار و فروشنده انجام دادیم.
وی با بیان اینکه بورس کالای ایران یک اصل در اقتصاد ملی است و اگر هم دارای ضعف هایی باشد با برگزاری جلسات هم اندیشی میان صنایع قابل رفع است، اظهار کرد: در حال حاضر برای ورود و عرضه سنگ آهن در بورس کالا جلساتی برگزار شده و تلاش داریم این محصول را در بورس کالا عرضه کنیم؛ چراکه این امری ضروری بوده و باید اجرایی شود.
دکتر شریعتمداری با تاکید بر لزوم عرضه و قیمت گذاری زنجیره فولاد در بورس کالا به مشکلات قیمت گذاری محصولات براساس قیمت محصولات یک مجتمع اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلاتی که در بحث قیمت گذاری ها مطرح است، پیشنهاد عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را در دست بررسی داریم که در تلاش هستیم این پیشنهاد اجرایی شود؛ چراکه در حال حاضر قیمت این محصول بر مبنای فرمولی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می شود که با عرضه این محصول در بورس کالا می توان این قیمت گذاری را در بستر این بازار انجام داد.
وی بر لزوم تعیین قیمت پایه طبق نظر جمعی انجمن ها و فعالان این حوزه برای محصولات مختلف زنجیره فولاد تاکید کرد و گفت: با تعیین قیمت های پایه در بستر بورس کالا می توان به نقطه ای رسید که بورس کالا به یک تکیه گاه در میان صنایع تبدیل شود.
دکتر شريعتمداري گفت: از مشکلات امروز صنعت فولاد عدم توازن اکتشافات عمقي متناسب با ظرفيت هاي موجود است؛ هرچند اخیرا اقدامات خوبي در حوزه اکتشاف انجام شده است.
وي تصريح کرد: ما در ايران اطلاعات اکتشافي فقط از سطح و به صورت محدود داريم که تنها در چند استان معين خلاصه مي شود؛ لذا لازم است در اين حوزه با دنيا در بخش سرمايه گذاري و انتقال فناوري همکاري داشته باشيم.
دکتر شريعتمداري افزود: توسعه اکتشاف تکليف جدي بر گردن سازمان هاي مرتبط به ويژه ايميدرو است که با استفاده از دانش جهان اين بخش را به جلو حرکت دهيم.
وي گفت: جديدترين نقشه يک صدهزارم از ظرفيت هاي معدني براي 21 تيپ کانساري تهيه شده است که در آينده نزديک رونمايي مي شود و سند خوبي براي مشارکت بخش خصوصي و شرکت هاي خارجي براي سرمايه گذاري در اين حوزه است.
دکتر شريعتمداري افزود: بي تدبيري در صدور مجوز براي فعالان صنعت فولاد باعث شد تا با 110 ميليون تن مجوز راکد و بيش از 60 ميليون تن مجوزي که داراي توجيه نيست، مواجه باشیم.
وي گفت: نبود سرمايه گذاري مستقيم واحدهاي فولادي در حوزه معادن سنگ آهن نیز از مشکلات ديگري است که امروز با آن مواجه ايم. از مشکلات ديگر صنعت فولاد مغفول ماندن فعاليت تحقيق و توسعه در اين بخش است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: ما بايد روش هاي بهينه مصرف آب در صنعت فولاد را در دستور کار خود قرار دهيم و از فناوري هاي موجود در اين بخش با هدف کاهش مصرف آب در اين حوزه بهره ببریم.
دکتر شريعتمداري افزود: همچنين امروز استفاده از آلياژهاي خاص مرسوم شده و هشداري است که اگر در آينده به اين سمت حرکت نکنيم؛ بخشي از بازار را از دست خواهيم داد.
وي گفت: ما بايد به سمت ايجاد واحدهاي فولادي با ظرفيت بالا و استقرار آنها در کنار آب هاي جنوب کشور با هدف کاهش هزينه هاي توليد حرکت کنيم.
دکتر شريعتمداري با بیان اینکه فولاد محصولي با مزيت صادراتي است و رشد 20 درصدي صادرات فولاد بسيار اميدبخش است گفت: صنعت فولاد يکي از نشانگرهاي توسعه يافتگي کشور محسوب می شود و لازم است مورد توجه دقيق قرار گيرد.

سوتیتر1: قواعد انضباطی بورس های کالایی دنیا را باید در بورس کالای ایران اجرایی و نظارت ها را در این حوزه اعمال کنیم تا کشف قیمتی شفاف برای کلیه محصولات از جمله محصولات حوزه زنجیره فولاد صورت گیرد. از این رو با عرضه سنگ آهن و سایر محصولات مرتبط با زنجیره فولاد در بورس موافقیم