10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 07 دی 1398 ساعت 17:19

تلاش‌ ناکام لاریجانی و رئیس کمیسیون اجتماعی برای تسریع در تصویب نهایی طرح تشکیل وزارت بازرگانی

0154qعلی رغم تلاش‌های فراوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و بخصوص رئیس مجلس برای اصلاح سریع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت بازرگانی و نهایی شدن مصوبه مجلس در این زمینه، همچنان نمایندگان مجلس با تعیین تکلیف این طرح مخالفت کردند.

به گزارش جهان معدن و به نقل از فارس، طرح تشکیل وزارت بازرگانی که تصویب آن به شدت مورد حمایت دولت است، در تاریخ ۳ مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای طی کردن ادامه فرایندهای قانونی راهی شورای نگهبان شد. شورای نگهبان در جریان بررسی، تبصره های ۱، ۳ و ۴ طرح مذکور را محل ایراد دانست و آن را به مجلس برگرداند. بعد از ایرادات شورای نگهبان، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام دانست و با تصویب آن مخالفت کرد.

با این وجود، در اقدامی غیر متعارف و نادر که ناشی از فشار علی لاریجانی رئیس مجلس به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، این هیئت مخالفت خود را با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت.

همزمان با این تحولات، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی رئیس مجلس مامور به رفع ایرادات شورای نگهبان و ارجاع سریع طرح به صحن علنی مجلس شد. در همین راستا، جلسه‌ای فوری و بدون حضور مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس در ساعت 7 صبح ۲۵ آذرماه برگزار شد و این طرح مجددا راهی صحن علنی مجلس شد.

درباره همین موضوع، گفت‌وگویی با چند نفر از نمایندگان مخالف تشکیل وزارت بازرگانی درباره این جلسه انجام داده ایم که به شرح زیر است:

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره به خبرنگار فارس گفت: ۲۴ آذرماه به کمیسیون کشاورزی اطلاع دادند، ساعت ۷ صبح فردا (۲۵ آذر ماه) جلسه ای برای تعیین تکلیف کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی برگزار خواهد. نحوه اطلاع رسانی به شکلی بود که کسی در جلسه حضور پیدا نکند. بنده هم به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.

0155q

سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه به صورت ناگهانی، کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برای رفع ایرادات طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعاده شده از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، تشکیل داد. من در جلسه حضور نداشتم. احتمالا دوستان مجددا به دنبال امضاء جمع کردن بودند.

جلودارزاده افزود: در وضعیت فعلی کشور، فرصتی برای تشکیل وزارتخانه جدید نداریم. تشکیل وزارتخانه جدید، بار مالی زیادی دارد. ایجاد وزارت بازرگانی رکود و تورم به همراه دارد.

به گزارش فارس، خاطرنشان می گردد مصوبه جدید کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه علنی مورخ 1 دی ماه مورد بررسی قرار گرفت و علی رغم تلاش فراوان رئیس مجلس و 5 بار رای گیری، نه مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد و نه سایر پیشنهادهای مطرح شده در صحن علنی به تصویب رسید. در نتیجه، طرح تشکیل وزارت بازرگانی همچنان بلاتکلیف باقی ماند و مجددا به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد.