31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 01 تیر 1399 ساعت 15:46

پیشنهاد ما به سرمایه گذاران جدید راه اندازی واحد های تعطیل است

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه عزم وزارت صنعت، معدن و تجارت به احیای واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل به چرخه تولید است، گفت: پیشنهاد ما به سرمایه گذاران و تولید کنندگان جدید راه اندازی واحد های تعطیل است.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا سعید زرندی در گفتگو با ۱۸:۳۰ با اشاره به ۷ محور برنامه و چهل پروژه صنعتی وزارت صمت به موضوع بهره وری سرمایه تکیه کرد و گفت: عاقلانه است که ابتدا پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام برسد و آنرا به چرخه تولید برسانیم یا به چرخه برگردانیم. وی گفت: بسیاری از واحدهای مشکل مدیریتی دارند، اما مشکل خود را کمبود نقدینگی عنوان می کنند.

 

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه بیش از ۹ هزار و ۸۲۱ واحد صنعتی تعطیل در کشور وجود دارد، افزود: بسیاری از صاحبان واحد‌های تعطیل یا نیمه تعطیل مشکلات نقدینگی، تامین مواد اولیه و ماشین آلات یا فقدان بازار فروش را مطرح می‌کنند. زرندی ادامه داد: موارد حقوقی و اختلافات میان شرکاء و سرمایه گذاران هم بخش دیگری از مشکلات واحد‌های تعطیل یا نیمه تعطیل است.

 

وی اضافه کرد: با استفاده از توان کلینیک‌های مشاوره یک سری واحدهای تعطیل و راکد را بررسی کردیم و امسال می خواهیم روی وضعیت هر تعداد از ۹ هزار و ۸۲۱ واحد صنعتی تعطیل با استفاده از همین مدل کلینیکی دقت سنجی مضاعف انجام دهیم. معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: پیشنهاد ما به سرمایه گذاران و تولید کنندگان جدید راه اندازی واحد های تعطیل است.

 

زرندی با بیان اینکه ارز آوری واحدهای تولیدی در اولویت دولت است، گفت: ما از واحدی حمایت می کنیم که بازار فروش دارد. نقدینگی را می توان تامین کرد اما محصولی که بازار ندارد در منجلابی فرورفته است و هر روز به مشکلات آن اضافه می شود. وی گفت: ۷۰۰ مورد واحد‌های صنعتی تعطیل باید به چرخه تولید بازگردند. معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در کشور ۷۱ هزار و ۲۰۰ جواز تاسیس واحد‌های صنعتی صادر شده است.

 

9 صنعت پیشران در اولویت اند

زرندی به دو نوع تقسیم بندی صنعت پیشران و اشباع برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: 9 صنعت پیشران در اولویت اند و برنامه ریزی های لازم برای حمایت از این صنایع تدوین و انجام شده است. وی ادامه داد: صنایع پیشران بر اساس استراتژی ها و سیاستهای کلان صنعتی کشور جهت گیری 5 ساله برای حمایت دارند و اولویت این موضوع به بانک‌ها و دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است. معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: برای انتخاب صنایع پیشران روند 10 ساله کل صنعت کشور و همچنین کشورهای همسایه، کشورهای مشمول مطالعه تطبیقی و تحولات آتی ما مورد بررسی قرار گرفتند.

 

زرندی اضافه کرد: شیمی و پتروشیمی، ماشین آلات و تجهیزات، ابزار و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، نساجی، پوشاک و چرم و کاغذ از جمله سرفصل های این صنایع پیشران تعریف شده است و لوازم خانگی نیز ذیل سرفصل تجهیزات و ماشین آلات مشخص شده است. وی گفت: حدود 51 کد 4 رقمی آیسیک ذیل این 9 فصل قرار می گیرد و تأکید کردیم که آنچه موجب فناوری های نوین شود در اولویت حمایتی ما قرار دارد.