04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 29 شهریور 1399 ساعت 10:49

سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی و اشتغالزایی ۵۰۰ نفره با راه اندازی واحدهای فرآوری کودهای فسفاته در کشور

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران پس از امضای تفاهم نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای تولید و توزیع کودهای فسفات در کشور از سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی و اشتغالزایی ۵۰۰ نفره با راه اندازی واحدهای فرآوری کودهای فسفاته در کشور خبر داد و اعلام کرد که اجرای این طرح خودکفایی باعث جلوگیری از واردات یک میلیون تنی کودهای فسفاته می شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری کودهای فسفاته در کشور، بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام می شود و زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰۰ نفر فرآهم خواهد شد.

به گزارش جهان معدن  به نقل از شاتا شاتا، اردشیر سعدمحمدی در مراسم انعقاد تفاهمنامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای تولید و توزیع کود های فسفات در کشور افزود: شرکت ملی مس ایران در قالب این تفاهمنامه عملیات تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک و نهایتاً تولید کودهای فسفاتی را بر عهده می‌گیرد.

وی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری در دو بخش اول بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده و در مرحله نهایی تولید کودهای فسفاته حدود ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

سعدمحمدی اعلام کرد: مجموع سرمایه گذاری این طرح بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو بوده و مدت زمان راه اندازی واحد فرآوری اسید فسفریک ۲۴ ماه پیش بینی می شود که مراحل اولیه این طرح شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مخازن اسید در منطقه ویژه بندرعباس با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن احداث شده و آماده افتتاح بوده و بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همچنین سرمایه گذاری لازم در حوزه حمل و نقل اسید فسفریک به بندرعباس توسط ناوگان ریلی از طریق واگن‌های ایزوتانک عملیاتی شده است.

سعدمحمدی افزود: تامین خاک فسفات با تضمین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بندرعباس خواهد شد که حدوداً سالیانه یک تا یک میلیون و دویست هزار تن نیاز خاک فسفات وجود دارد و بیش از یک میلیون تن اسید سولفوریک نیاز است که شرکت ملی مس ایران آن را تامین میکند.

وی اضافه کرد: با تضمین انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین خاک فسفات و برنامه ریزی فروش کودهای فسفات با نظر خود این وزارتخانه، سالیانه از ورود بیش از یک میلیون تن کودهای فسفاته به کشور جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران تاکید کرد: اجرای این طرح مانع خروج ارز از کشور می شود و تکمیل این دو واحد مجموعاً برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت و امیدواریم با این تفاهم‌نامه یک اتفاق بزرگ در کشور، در قالب برنامه خودکفایی و صادرات کودهای فسفاته رقم بزنیم.