10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 05 اسفند 1399 ساعت 17:43

طرح جامع فولاد، نیاز به انجام سالانه 2 میلیون متر عملیات حفاری دارد

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد: تحقق اهداف مورد نظر در طرح جامع فولاد، نیاز به انجام سالانه 2 میلیون متر عملیات حفاری دارد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، محمد آقاجانلو که در "میزگرد همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار" سخن می گفت، افزود: ایمیدرو در راستای برنامه های توسعه ای خود و در بخش اکتشاف، همگرایی با سازمان های ذیربط را در دستور کار دارد.

وی با بین اینکه همکاری ایمیدرو با سازمان زمین شناسی و حفاران غیرنفتی در حوزه اکتشاف در حال انجام است، افزود: یکی از چالش های عمده حفاران، بحث نوسانات ارزی است که در این خصوص جلسات متعددی برگزار شد.

آقاجانلو ضمن اشاره به اینکه با برگزاری جلسات کارشناسی، طرح جامع اکتشاف پایه ریزی شده است، گفت: در این راستا نیاز به استانداردسازی آزمایشگاه های تخصصی و رفع مشکلات این بخش داریم.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه ذیل اهداف طرح جامع، حفاری به میزان 500 هزار متر در سال هدفگذاری شده است، عنوان کرد: با توسعه اکتشافات، آنومالی ها شناسایی و بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری هستند که مباحث قانونی در صدور گواهی کشف، این رویه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

آقاجانلو افزود: در حال حاضر در محدوده فلات مرکزی ۵۰۰ میلیون تن سنگ قابل برداشت وجود دارد و تاکنون اجازه برداشت به شرکت های نیازمند خوراک، داده نشده است.

وی با توسعه ریلی در کشور را یکی دیگر از الزامات تحقق اهداف طرح جامع فولاد خواند و تصریح کرد: در بخش زیرساخت، گسترش احداث خطوط ریلی باید یکی از اولویت ها باشد.

 

برنامه ریزی برای افزایش بهره وری

آقاجانلو گفت: ظرفیت سازی در حوزه فولاد انجام شده اما میزان بهره وری پایین است.

وی ادامه داد: تحقق افزایش بهره وری نیاز به برنامه ریزی و پیشنهاد اجرایی از حوزه زیرساخت تا صنعت دارد و باید توجه داشت که بهره وری یکی از الزامات مهم انقلاب صنعتی چهارم است که نیاز به طراحی ساختار در کشور دارد.

 

تامین مالی

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد: تنظیم بازار و مباحث مربوط به قیمت گذاری، از چالش های پیش روی صنعت فولاد است. در این زمینه الزامات جذب سرمایه گذاری و بسترسازی ارایه تضامین به طرف های سرمایه گذار، ضروری است.

آقاجانلو همچنین به دیگر برنامه های توسعه ای ایمیدرو در سایر صنایع معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار طرح جامع فولاد، طرح های جامع آلومینیوم، سرب و روی و ... تهیه و در حال نهایی شدن است.

در این میزگرد مصطفی موذن زاده و مهدی کرباسیان از مدیران عامل شناخته شده در حوزه معدن و صنایع معدنی، منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن و محمد ابکاء رئیس هیات مدیره فولاد تکنیک حضور داشتند.