10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 اسفند 1399 ساعت 13:48

ایمیدرو با مدل جدید مشارکتی، معدن مهدی آباد را فعال کرد

کنسرسیوم خصوصی سرمایه گذار پروژه روی معدن مهدی آباد، تاکنون 1500 میلیارد تومان در این معدن سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، امین صفری مدیر مجتمع معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد در گفت و گو با رادیو اقتصاد، با بیان مطلب فوق افزود: این میزان سرمایه با اتکا به منابع داخلی شرکت ها و بدون استفاده از منابع بانکی تامین و سرمایه گذاری شده است.

صفری با برشمردن ویژگی های پروژه توسعه معدن،‌ گفت: به رغم معطل ماندن طرح توسعه معدن مهدی آباد طی 60 سال، ایمیدرو در (اواخر) سال 95 توانست با مدل جدید مشارکتی و جذب سرمایه گذار، این معدن را با استفاده از توان شرکت های داخلی فعال کند.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری مدیریت اجرایی، تامین مالی و بهره برداری به بخش خصوصی نتایج ارزنده ای برای اقتصاد کشور دارد، یادآور شد: طی یک فرایند رقابتی، پروژه توسعه معدن روی معدن آباد به صورت قراردادی از سوی ایمیدرو به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار شد و 5 شرکت که اهلیت لازم را داشتند،‌ در قالب کنسرسیوم برنده سرمایه گذاری و اجرای پروژه شدند.

مدیر مجتمع معدن مهدی آباد،‌ ادامه داد: با بهره برداری (کامل) از بخش فراوری روی این معدن، "مهدی آباد" قادر است 2.5درصد از فلز محتوی روی در دنیا را تولید کند.

وی درباره اشتغال طرح اظهار داشت: هم اینک 500نفر در این معدن مشغول به کار هستند که تا یکسال دیگر این رقم به هزار نفر افزایش خواهد یافت.

صفری به اهمیت زیرپروژه های توسعه معدن مهدی آباد اشاره کرد و گفت: 90 کیلومتر از خط 100 کیلومتری انتقال آب از یزد و همچنین خط برق این مجتمع از جمله زیرپروژه های حیاتی توسعه معدن به شمار می آیند که اکنون در حال اجرا هستند.

وی با اشاره به پیشران بودن بخش معدن برای صنعت تاکید کرد: راه اندازی کارخانه های فرآوری روی در این معدن و تامین خوراک برای کارخانه های پایین دستی،‌ سبب رونق تولید و اشتغال در بخش صنعت خواهند شد.

پروژه فرآوری روی در معدن مهدی آباد،‌ از سه فاز تشکیل شده که هم اینک فاز نخست با پیشرفت 55درصدی در حال اجراست. با راه اندازی این فازها، سالانه 800هزار تن کنسانتره روی در این مجتمع تولید خواهد شد.