10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 11 دی 1400 ساعت 15:59

شتاب توسعه در منطقه اقتصادی کاشان تا سال 1402

منطقه ویژه اقتصادی کاشان با هشت زیرپهنه اختصاص یافته به صنعت و در مساحتی حدود 103 هکتار، با تسریع در فرآیند جذب سرمایه گذار و توسعه در زیرساخت ها، به زودی شاهد استقرار صنایع مختلف در مرکز کشور خواهد بود.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، در زیرپهنه‌های منطقه کاشان که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای استقرار بخش پایین دست صنایع معدنی احداث شده است، 11 رشته صنعتی بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی استاندارد صنعتی (آیسیک) در آن قابل استقرار هستند.

علاوه بر پهنه صنعتی، حدود 40 هکتار به اراضی بندر خشک و پس‌کرانه آن شامل محدوده گمرکی، پایانه صادراتی، انبارها و اراضی ذخیره بندر خشک اختصاص دارد. هشت هکتار به شهرک فناوری با هدف استقرار فعالیت‌های نوآورانه، خلاق و تحقیق و توسعه صنایع و در مجموع 13 هکتار برای استقرار فعالیت‌های خدماتی پشتیبان تولید در نظر گرفته شده است.

تسهیلات ویژه منطقه کاشان برای سرمایه گذاران

از تسهیلات ویژه این منطقه می توان به سیستم یکپارچه و متمرکز مشاوره سرمایه‌گذاری و صدور مجوز فعالیت همراهی و مشاوره جهت اخذ مجوزهای لازم، واگذاری زمین بر اساس ضوابط ایمیدرو، قطعه‌بندی منعطف و قابل واگذاری، امکان واردات و نگهداری کالا به صورت امانی در انبارهای بندر خشک منطقه بدون محدویت زمانی، معافیت پنج ساله مالیاتی، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، معافیت‌های گمرکی برای واردات مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات اشاره کرد.

صنایع دارای اولویت استقرار

از جمله صنایع دارای اولویت استقرار در منطقه فوق شامل حوزه های تولید و مونتاژ انواع وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی، لوازم خانگی و وسایل برقی، قطعات و آلات فلزی، تولید ماشین‌آلات صنعتی و معدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی با مصارف صنعتی و خانگی، مواد شیمیایی و آمیزه‌های پلیمری، دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی و قطعات آن‌ها، انواع قطعات و محصولات پلاستیکی، مواد معدنی فرآوری شده، تولید و تکمیل انواع پارچه، نخ و بافندگی منسوجات است.

توسعه تا سال 1402

با استقرار سرمایه‌گذاران و پیمانکاران بخش خصوصی میزان اشتغالزایی مستقیم در منطقه در افق سال 1402 به 470 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به 5000 نفر خواهد رسید. توسعه زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی منطقه ویژه اقتصادی کاشان از زمان تصویب طرح جامع در دستور کار قرار گرفته و در مرحله نخست اعتبار 3170 میلیارد ریالی با تصویب ایمیدرو در سال 1400 برای این منظور تخصیص یافته است.

پروژه‌های زیرساختی منطقه بر اساس زمان‌بندی دوره‌های پنج ساله و با هدف استقرار هرچه سریع‌تر صنایع و فعالیت‌ها تعریف شده و در حال انجام است.

در مرحله نخست در سال 1400 عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی شامل آب مصرفی به میزان 10 لیتر بر ثانیه، انجام کنترل سیلاب و روان آب، خط انتقال گاز با ظرفیت 10 هزار مترمکعب، فیبر نوری، راه‌های دسترسی داخلی و بیرونی منطقه و ساختمان اداری، خط انتقال برق و ساختمان گمرک در سال 1401 به اتمام خواهد رسید.

منطقه ویژه اقتصادی کاشان در شمال غربی استان اصفهان و در مجاورت دو استان قم و مرکزی قرار گرفته و تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) است.