07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 27 آذر 1397 ساعت 11:36

رییس اتاق بازرگانی تهران: امکان جذب 70 هزار میلیارد تومان سرمایه در پایتخت وجود دارد

maskhanرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه سرمایه گذاری‌ها گفت: به راحتی امکان جذب 60 تا 70 هزار میلیارد تومان سرمایه در پایتخت وجود دارد.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایرنا، مسعود خوانساری در نخستین اجلاس فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر تهران افزود: اگر بخواهیم مسایل شهر تهران و اینکه چرا با چنین مشکلاتی در این کلانشهر مواجه هستیم را آسیب شناسی کنیم باید گفت شهرداری نیز مانند دولت به مشکلاتی دچار است.


وی اظهارداشت: دولت به دلیل درآمدهای نفتی و شهرداری به دلیل وجود تراکم تاکنون نیازی به بخش خصوصی پیدا نکرده است.
خوانساری با بیان اینکه این مساله موجب گران‌تر تمام شدن پروژه‌ها و امکان به وجود آمدن فساد می‌شود خاطرنشان کرد: با ورود بخش خصوصی می‌توان پروژه‌ها را ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر به بهره برداری رساند.
وی اضافه کرد: اینک 600 میلیارد تومان پروژه در دولت معطل مانده که نه دولت امکان بهره برداری آنها را دارد و نه به بخش خصوصی واگذار شده است.
خوانساری تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از این پروژه‌ها سوددهی ندارند، ممکن است قابل اجرا هم نباشد پس اگر قرار باشد شهرداری تحول جدی ایجاد کند باید رویکرد خود را تغییر دهد.
وی با اشاره به احداث محموعه نمایشگاه شهرآفتاب (در جنوب پایتخت) یادآور شد: زمان افتتاح این مجموعه به مدیران شهری اعلام کردم از این پس مشخص نیست شما بهره بردار خوبی باشید یا خیر؛ بنابراین از تخصص افرادی که در زمینه تجارت و صنعت فعال هستند استفاده کنید.
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تهران یک موزه است و کمتر از این موقعیت آن استفاده شده اظهارداشت: شهرداری تهران سالانه هزار میلیارد تومان برای جمع آوری زباله هزینه می‌کند اما اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه ورود کند ابتدای کار تقاضای دریافت 700 میلیارد تومان می‌کند که این امر ممکن نیست.
به گفته وی اگر رویکرد شهرداری تغییر کند و کاسب‌کارانه نباشد، زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی مهیا شود.
وی گفت: می‌توان 10 هزار میلیارد تومان از بخش پارکینگ کنار خیابان در پایتخت درآمد کسب کرد اما به شر طی که شهرداری، موانع و کاغذبازی‌ها را بردارد.
خوانساری تاکید کرد: موضوع تراکم فروشی تا ابد ادامه ندارد بنابراین باید به سمت کسانی که مال‌های بزرگ و برج می‌سازند رفت تا در پروژه‌های بزرگ شهر مشارکت کنند.
نخستین اجلاس فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران با معرفی 40 پروژه در حوزه مدیریت شهری باحضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار شد.