31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 01 بهمن 1397 ساعت 09:22

دستیابی به توسعه متوازن معدن و صنایع معدنی با توجه ویژه به اکتشاف مواد معدنی

abgolدبیرکل دومین همایش بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی گفت: از لحاظ تعداد نفرات حداقل 30 درصد از سخنرانان همایش و مجریان کارگاه‌های آموزشی از خارج کشور و در سطح بین‌المللی مطرح هستند و از لحاظ تعداد سخنرانی بیش از ۵۰ درصد سخنرانی و کارگاه‌ها نیزتوسط متخصصین خارجی برگزار می‌شود.
به گزارش جهان معدن دکتر عباس گل محمدی دبیرکل دومین همایش بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی گفت: همایش بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی که بار نخست در سال 91 برگزار شد بازخورد و بازتاب خوبی در بر داشت و بسیاری از مسایل مطرح شده در آن در راستای بهبود واصلاح قوانین مرتبط با اکتشافات معدنی بود.


وی با اشاره به اینکه پس از برگزاری دور نخست به دلایل مختلفی وقفه در برگزاری همایش ایجاد شد، تصریح کرد: با تعامل انجام شده و بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که نیاز ضروری برای برگزاری چنین همایشی وجود دارد چرا که مبحث اکتشاف مواد معدنی به عنوان یک امر زیربنایی و زیرساختی در توسعه معادن و صنایع معدنی شناخته می‌شود و به همین منظور نیاز به برگزاری یک رویداد ویژه تخصصی مرتبط با آن احساس می‌شود.
گل محمدی با بیان اینکه در صحبت با صاحب‌نظران، برگزاری چنین همایشی از سوی آنها مورد استقبال قرار گرفت، عنوان کرد: سازمان زمین شناسی به عنوان متولی امر اکتشافات پایه این همکاری را با مجری نمایشگاه و همایش و ذینفع‌های مختلف مطرح کرد و با برگزاری جلسات هم‌اندیشی مرتبط، آنها را در این همایش با خود همراه کرد.
وی گفت: دانشگاهیان، سرمایه گذاران، قانون‌گذاران، شرکت‌های پیمانکاری و مهندسین مشاور از شرکت‌کنندگان این همایش هستند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در 9 ماه گذشته و با توجه به شرایط خاص فعلی لزوم برگزاری همایش از اهمیت خاصی برخوردار شده است.
دبیرکل همایش با تاکید بر اینکه این همایش به نوعی می‌تواند نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاران اکتشاف باشد تا ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای اکتشاف را بشناسند، ادامه داد: همایش به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و چارچوب‌های یک همایش بین‌المللی در آن رعایت شده است. حدود نیمی از برنامه‌ها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها به وسیله شرکت کنندگان خارجی از کشورهای کانادا، استرالیا، آلمان، چین، آفریقای‌جنوبی و فرانسه اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه محورهای همایش کاملا مرتبط با نیازهای مطرح شده در جلسات هم‌اندیشی بوده و متناسب با زمان محدود، موضوعات مختلفی در آن گنجانده شده است، بیان کرد: محور همایش مذکور اکتشاف با تاکید برتوسعه پایدار است و موضوعات توسعه پایدار و نوآوری و آینده پژوهی در امر اکتشاف و تکنیک‌های روز در این مبحث را مورد تاکید قرار داده‌ایم.
گل محمدی گفت: در بخش نمایشگاهی استقبال مناسبی صورت گرفته و با وجود مسایل موجود فعلی چند شرکت خارجی حضور مستقیم دارند و همچنین تعدادی از نمایندگان برخی شرکت‌های خارجی که نمایندگی در ایران داشته‌اند از طریق نمایندگان خود در این نمایشگاه حضور می‌یابند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 60 مجموعه مختلف تخصصی مرتبط با اکتشاف از مباحث خبرگزاری و انتشارات تا دانشگاه و شرکت‌ها و همچنین سازمان‌ها در این رویداد آمادگی خود را برای حضور اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: درصدی هم حضور خود را به روزهای آینده موکول کرده‌اند و در مجموع پیش بینی می‌کنیم حدود 100 شرکت کننده مختلف از شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در این همایش حضور یابند.
گل محمدی عنوان کرد: در نشست‌های تخصصی موضوعات مختلف به ویژه چالش‌های اکتشاف مدنظر قرار گرفته‌اند که بیشترین زمان به این موضوع اختصاص یافته که بنا بر جلسات هم اندیشی حدود 10 نفر از منتخبین تشکل‌های مختلف در بخش‌های گوناگون را در نظر گرفته‌ایم تا پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان در نشست (پنل)تخصصی چالش‌های اکتشاف کشور باشند.
وی افزود: بحث مذاکره و آشنایی رودرو و دیدار صاحب‌نظران حوزه اکتشاف یکی از اهداف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد شرکت‌های جدید و کارهای مشترک میان گروه‌های مختلف و نیز بستری برای ارایه توانمندی‌های افراد باشد.
گل محمدی در رابطه با دستاوردهای همایش پیشین گفت: به عنوان اولین همایش حوزه اکتشاف مواد معدنی مهمترین اثر همایش نخست آشنایی جامعه معدنی تخصصی اکتشاف با یکدیگر در یک جمع و رویداد تخصصی بود.
وی ادامه داد: اگرچه همایش‌های مختلف در طول سال برگزار می‌شود اما عمده شرکت‌کنندگان همایش‌ها با توجه به میزان نقدینگی از بخش استخراج و فرآوری هستند و عموما حضور بخش اکتشاف در این نمایشگاه‌ها کمتر دیده می‌شود که این همایش زمینه ساز مناسبی برای ارایه توانمندی‌های جامعه تخصصی اکتشاف شد.
دبیرکل همایش همچنین عنوان کرد: از مهمترین دستاوردهای همایش پیشین تاثیرگذاری مسایل مطرح شده در قوانینی بود که پس از آن تصمیم‌گیری و چالش‌های بزرگ اکتشاف که در سطح کلان مطرح شده بود، زمینه‌ساز این گردید که در سال‌های بعد و همزمان با اصلاح قانون معادن بخشی از قوانین مرتبط با اکتشاف اصلاح شود.
گل محمدی در رابطه با چشم‌انداز دومین همایش بین المللی اکتشاف مواد معدنی اظهار کرد: با توجه به اینکه در منطقه غرب آسیا نمایشگاه تخصصی و همایش مرتبط با اکتشاف مواد معدنی نداشته‌ایم، یکی از اهداف رویداد این است که مرجع نمایشگاه‌های اکتشاف در منطقه غرب آسیا باشد و امیدواریم با حضور شرکت‌های خارجی به این هدف دست یابیم.
وی در پایان به انتقال فناوری روز دنیا در بخش اکتشاف، ایجاد فضای تعامل میان فعالان اقتصادی، دولت، تشکل‌ها، دانشگاه‌ها و ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف مواد معدنی و نیز ارتقای مدیریت اقتصاد در حوزه اکتشاف به عنوان اهداف این همایش اشاره کرد.