06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 10 اسفند 1398 ساعت 15:07

افتتاح فاز اول طرح توسعه و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد

09a833ab-0585-4ce8-b66a-ab8b1a47a1b5با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فاز اول طرح توسعه و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش جهان معدن به نقل از  شاتا، محسن صالحی‌نیا در سفر به استان خراسان رضوی، فاز اول طرح توسعه و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد را افتتاح کرد.

شهرک صنعتی چرمشهر با وسعت ۱۵۳ هکتار دارای ۶۷ واحد صنعتی فعال در زمینه تولید چرم و دباغی با اشتغالزایی برای دو هزار و ۱۰۰ نفر است.

از مهمترین دغدغه‌های این شهرک صنعتی، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب متمرکز بوده است که بر همین اساس طرح توسعه و ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب آن منطبق بر فنآوری روز دنیا در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی قرار گرفت.

طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر با هدف تصفیه فاضلاب خاص صنایع چرم سازی با هزینه ۳۵۰ میلیارد ریال با بهره‌گیری از تجهیزات منحصر به فرد، مکانیزه و به‌روز دنیا، فنآوری پیشرفته فیزیکی و شیمیایی و دانش فنی متخصصان و پیمانکاران داخلی به اجرا درآمده است.

اجرای این طرح در دو فاز شامل "تصفیه فیزیکی و شیمیایی" و "تصفیه بیولوژیکی و تکمیلی" از شهریور سال ۱۳۹۶ آغاز شد. فاز نخست این طرح شامل تصفیه فیزیکی و شیمیایی از جمله بخش‌ها و تجهیزاتی نظیر آشغالگیر مکانیکی ریز و درشت، ایستگاه پمپاژ اولیه با پمپ‌های محکم در برابر خورندگی این نوع فاضلاب، دبی سنجی مغناطیسی و واحد متعادل سازی است.

ساختمان و تجهیزات تزریق مواد شیمیایی، ایستگاه جمع آوری و پمپاژ لجن اولیه، ساختمان دپانتور سانتیرفیوژ برای آب گیری از لجن حاصل از حوضچه‌های ته‌نشینی، از دیگر بخش‌های فاز نخست طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر است.

هدف از طراحی و اجرای فاز نخست این طرح، حذف مواد جامد درشت، مو و لجن حاصل از فرآیندهای دباغی و حذف مواد معلق در فرآیند ته‌نشینی با استفاده از مواد منعقد کننده است که برای اجرای آن ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در فاز نخست اجرای این طرح، عملیات خاکریزی به میزان ۸۵ هزار مترمکعب، بتن ریزی به میزان ۹ هزار مترمکعب، تناژ آرماتوربندی به میزان ۸۲۰ تن و سطح قالب بندی به میزان ۳۶ هزار مترمکعب انجام گرفته است.

در طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر ظرفیت تصفیه فاضلاب از یک هزار مترمکعب در روز به سه هزار مترمکعب افزایش یافته است.

فاز دوم طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک صنعتی نیز ۷۳ درصد پیشرفت اجرایی دارد و در مجموع پیشرفت اجرایی این طرح ۸۶ درصد است.

70 درصد واحدهای صنعتی کشور تحت پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح فاز اول طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر با اشاره به این‌که حفظ و توسعه محیط زیست از اولویت‌های اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، اظهار داشت: به منظور پایداری محیط زیست در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، برنامه‌های زیست محیطی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صورت گرفته و جزء ضروریات و الزامات هر شهرک و ناحیه صنعتی می‌باشد.

محسن صالحی‌نیا با اشاره به این‌که 70 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تحت پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، افزود: تعداد واحدهای صنعتی متصل به شبکه فاضلاب افزون بر 29 هزار واحد است.

وی با اشاره به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب درحال بهره‌برداری در کشور اضافه کرد: تعداد 234 مدول در 204 شهرک و ناحیه صنعتی تصفیه فاضلاب را به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند و ۱۸۵ تصفیه‌خانه نیز درحال بهره‌برداری است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: طی یکی دو سال اخیر میزان بهره‌گیری از توان مهندسی و دانش فنی داخلی برای ساخت و توسعه تصفیه‌خانه‌ها افزایش قابل توجهی داشته و در همین راستا در اکثر استان‌ها یک‌سری طرح‌های تیپ مشترک و بهره‌گیری از تجهیزات به منظور آسان سازی اجرای پروژه‌ها و کاهش هزینه‌های اجرا با استفاده از ظرفیت طراحان داخلی از سوی شرکت‌های‌ شهرک‌های صنعتی به اجرا درآمده و در دستور کار است، زیرا معتقدیم توسعه صنعت با رعایت مسائل زیست محیطی امکان پذیر است.

صالحی‌نیا یادآور شد: ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب جزو معدود فعالیت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف مشخص اعتباری دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد منابع مالی ساخت تصفیه‌خانه از منابع عمومی کشور و ۵۰ درصد از منابع داخلی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تأمین می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خراسان رضوی جزو پنج یا ۶ استان اول کشور در حوزه برخورداری از شاخص‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تولید است و برای رسیدن به توسعه پایدار، توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ضرورت مضاعف دارد.

صالحی‌نیا افزود: سهم خراسان رضوی از مجموع شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور پنج درصد است که از منظر وسعت عملیاتی طرح‌های زیرساختی و واحدهای تولیدی و اشتغال این سهم به ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر اضافه کرد: با توجه به پیشرفت مناسب این طرح، مرحله دوم طرح توسعه آن طی چهار ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این مراسم اعلام کرد: هم اکنون 76 درصد از واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان تحت پوشش تصفیه فاضلاب بوده که با 8 تصفیه‌خانه فعال با ظرفیت تصفیه 14 هزار مترمکعب در شبانه روز، فاضلاب واحدهای صنعتی را تصفیه می‌کنند.

مسعود مهدی‌زاده مقدم با اشاره به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر و همکاری خوبی که آن‌ها برای اجرای سیستم پیش تصفیه دارند، افزود: بیشتر واحدها اقدامات مختلفی از جمله کنترل نمک از مبداء، جدا سازی پساب کروم و خط لایمینگ و در مجموع کاهش میزان آلایندگی را در دست انجام دارند و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های مهم ما در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مسأله محیط زیست است و برای صیانت از آن، همواره تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: توسعه و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی توس، کاشمر، سبزوار و چناران نیز در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی آن‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.