10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 05 مهر 1399 ساعت 09:17

تثبیت قیمت سنگ‌آهن هماتیت صادراتی در ۱۰ دلار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران خواستار آن شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت صادراتی سنگ آهن هماتیت زیر ۴۰ درصد مخصوص سیمان را در حدود ۱۰ دلار تثبیت کند تا صادرات شرکت های داخلی از سر گرفته شود.

 

به گزارش جهان معدن به نقل از معدن نیوز، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران خواستار آن شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت صادراتی سنگ آهن هماتیت زیر 40 درصد مخصوص سیمان را در حدود 10 دلار تثبیت کند تا صادرات شرکت های داخلی از سر گرفته شود.

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی گفت:قیمت این سنگ آهن در سال‌های گذشته در گمرک 2 دلار بود، اما گمرک به دلخواه خود و بدون در نظر گرفتن نظر تشکل‌ها، در مقاطع مختلف قیمت های 66 دلاری، 48 دلاری، 44 دلاری و 34 دلاری برای آن در نظر می‌گرفت.

وی بیان داشت:‌ در نهایت پس از اعتراض‌های فراوان، وزارت صمت قیمت 29 دلاری برای آن تعیین کرد، اما حقیقت این است که شرکت متبوع ما به عنوان نخستین صادرکننده سنگ آهن به عراق در این زمینه مشکل دارد.

حسینقلی ادامه داد: اکنون به مدت دو سال است که هیچ سنگ آهنی از این مجموعه صادر نشده و به ناچار درب کارخانه به دلالان می‌فروشیم که مشکلاتی نظیر بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات را برای دولت به همراه خواهند داشت.

وی یادآور شد:‌ زمانی با تشکیل کمیته‌ای در وزارتخانه، قیمت 10 دلار برای سنگ آهن در نظر گرفته شده بود و اکنون صحبت ما این است که قیمت همان 10 دلار باشد تا خودمان بتوانیم به صادرات بپردازیم.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: تاکنون با مکاتبات متعدد این مساله به وزارتخانه منعکس شده، اما اراده لازم برای اعلام آن به گمرک در وزارت صمت وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه گفت: دریافت عوارض از کنسانتره از سوی گمرک، غیرقانونی است و ضرر و زیان زیادی برای صادرکنندگان به همراه داشته است.

حسینقلی افزود: این عوارض از مهرماه پارسال وضع شده، این در حالی است که کنسانتره به عنوان ماده خام محسوب نمی‌شود.

به گفته این مقام صنفی، عوارض یاد شده در ابتدا 20 درصد تعیین شد که در ادامه با اعتراضات فراوان به 12 درصد کاهش یافت؛ همچنین مقرر بود این عوارض تا پایان سال 98 دریافت شود.

وی بیان داشت: اکنون با گذشت 6 ماه از سال 99 گمرک همچنان به دریافت عوارض از کنسانتره می پردازد و با وجود مکاتبات متعدد با وزارتخانه، هیچ کس پاسخگو نیست.

حسینقلی ادامه داد: در این زمینه، رای دیوان عدالت اداری، معاونت حقوقی وزارت صمت و نامه رضا رحمانی وزیر پیشین صمت نیز بر برقراری این عوارض تا پایان پارسال است، اما مناسفانه گمرک همچنان عوارض بر اخذ عوارض تاکید دارد.

وی یادآور شد:‌ این عوارض تاکنون ضررو زیان زیادی شاید بالغ بر 100 میلیارد تومان، برای همه صادرکنندگان کنسانتره به دنبال داشته است.