01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 آذر 1400 ساعت 14:39

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه معدنی خواف است

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی را از مشکلات مهم و حلقه مفقوده توسعه صنایع معدنی در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ذکر کرد و گفت: به‌دلیل این معضل بخش زیادی از سنگ آهن و مواد معدنی استخراجی به صورت خام به سایر نقاط ارسال کشور می‌شود.

به گزارش جهان معدن به نقل ازایرنا ، حجت‌الاسلام اکبر احمدپور اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های بسیار مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف از نظر ذخایر و استخراج سنگ‌آهن و مواد معدنی در سطح منطقه، کشور و جهان نبود صنایع پایین‌دستی و فرآوری در منطقه به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی صنایع تبدیلی و پایین‌دستی معدنی را حلقه مفقوده رونق اقتصادی این منطقه برشمرد و بیان کرد: اگر این معضل به‌همین منوال استمرار یابد، در دهه‌های آینده به‌طور کلی معادن را به‌عنوان یک ظرفیت خوب اقتصادی کشور در منطقه خواف از دست می‌دهیم.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تنها راه پیشرفت و آبادانی این منطقه ایجاد و توسعه کمی و کیفی صنایع فرآوری و تبدیلی و پایین‌دستی معدنی است و دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حفظ این سرمایه‌های ملی و جهت‌دهی آن‌ها در مسیر توسعه منطقه‌ای بستر جذب سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را فراهم و از سرمایه‌گذاران متقاضی حمایت کنند.

احمدپور با اشاره به اینکه تاکنون اقدام در خور توجهی برای جلب سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی و فرآوری معدنی و ممانعت از خام‌فروشی در سنگان خواف انجام نشده است، تصریح کرد: در جلسه‌های متعدد با مسئولان مربوطه این مسئله به صورت خاص پیگیری شده است و امیدوار هستیم دولت سیزدهم به این مطالبه مهم این منطقه عنایت خاص داشته باشد.

معادن سنگ‌آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان است که تامین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷ میلیون و 500 هزار تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن است.