31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 23 آذر 1400 ساعت 14:46

مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در آستانه تجهیز شدن به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته

مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در آستانه تجهیز شدن به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، احسان عزیزی مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد با بیان این خبر گفت: با توجه به ظرفیت استخراجی معادن موجود و توان صنعتی- معدنی استان یزد و نیز ارسال سالانه بیش از 25 هزار نمونه اکتشافی برای آنالیز به آزمایشگاه‌های خارج از استان، وجود یک آزمایشگاه تخصصی و تحقیقاتی در این حوزه ضروری بود.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد، با مدنظر قراردادن سیاست های ابلاغی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، از سال 99 کمیته ای با هدف توسعه و تجهیز آزمایشگاه، تشکیل داد و به دنبال آن، اقدام به تدوین یک طرح جامع توسعه ای شامل تجهیز و توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکانات آزمایشگاهی کرد.

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد با اشاره به اینکه تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته برای این مرکز در حال تامین است، گفت: این تجهیزات شامل دستگاه‌های پیشرفته ICP-OES و ICP-MS برای آنالیز سریع، دقیق و همزمان طیف وسیعی از عناصر (63 عنصر از جمله عناصر نادر خاکی) در حد تشخیص ppb و نیز دستگاه‌های فرآوری، کانه آرایی و کانی شناسی هستند.

وی افزود: با نصب تجهیزات مذکور تا اواخر سال آینده، خدمات رسانی این مرکز به شرکت های معدنی برای انجام آنالیز شیمیایی و مطالعات کانی‌شناسی فراهم می شود. با نصب این تجهیزات، امکان آنالیز سالانه 25 هزار نمونه ارسالی از معادن مختلف فراهم می شود و این میزان به تدریج قابل افزایش است.

عزیزی خاطرنشان کرد: ارزش تقریبی این تجهیزات، حدود 200 میلیارد ریال است. همچنین، مجموعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش تقریبی 150 میلیارد ریال از واحد های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، به مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد منتقل شده است.

احداث ساختمان کوره و اسید

عزیزی با اشاره به احداث ساختمان کوره کارگاهی و ساختمان اسید در این مرکز تصریح کرد: کوره کارگاهی برای آماده سازی نمونه های معدنی حاوی عناصر با ارزش همچون طلا، نقره و پلاتین و پالادیوم و ساختمان اسید برای انحلال و آماده سازی سایر نمونه های معدنی در راستای طرح های توسعه ای آزمایشگاه در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تکمیل ساختمان کوره کارگاهی و ساختمان اسید تا پایان سال جاری انجام شود.