01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 19 بهمن 1400 ساعت 15:37

1.3 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی افتتاح می شود

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: 1.3 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی آماده افتتاح است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در گفت و گو با رادیو اقتصاد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از ابتدای تاسیس ایمیدرو تاکنون، 23.5 میلیارد دلار توسط شرکت های تابعه و وابسته سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: این سازمان تا افق چشم انداز 1404، در حوزه معدن و صنایع معدنی 12.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند. از سال 99 تاکنون طرح های مختلفی در حوزه زیرساختی، نفلین سینیت، طلا، فولاد و غیره به ارزش 4.7 میلیارد دلار آماده افتتاح شده که البته بخشی از آن، پارسال افتتاح شد.

سود 1.5 برابری شرکت های بورسی ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به وضعیت فروش شرکت های بورسی این سازمان گفت: شرکت های معدنی و صنایع معدنی فعال ایمیدرو در بورس طی سال 99 حدود 163 هزار میلیارد تومان سود حاصل کردند.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال نیز این رقم 128 هزار میلیارد تومان بود که 1.5 برابر 6 ماهه نخست سال 99 است.

ایمیدرو برای زیرساخت ها دست به کار شده

جعفری با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی در زنجیره های مختلف فولاد، مس و غیره توسعه یافتگی خاص خود را دنبال کرده است، تصریح کرد: واقعیت این است که متناسب با این توسعه ظرفیت ها، زیرساخت ها فراهم نشده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای برنامه 55 میلیون تن فولاد که در حال حاضر، 40 میلیون تن ظرفیت سازی شده، زیرساخت هایی همچون برق، گاز، جاده و راه آهن نیاز داریم. برای این منظور خودمان ناچار به تامین زیرساخت ها با همکاری وزارتخانه های ذیربط (نیرو، راه و شهرسازی و حتی نفت) شده ایم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در سال گذشته، بحث انتقال آب از خلیج فارس به شرکت های چادرملو و یزد در استان یزد عملیاتی شد. برای تامین واگن و لوکوموتیو جهت ساخت و واردات اعلام آمادگی کردیم. این اقدامات بستر توسعه را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان بخشی از دولت، نقش بسترساز توسعه ای دارد و زمینه های توسعه را فراهم می کند. طی سال های گذشته از حدود 7.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکت های تابعه ایمیدرو، 2.5 میلیارد دلار از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است.

اطمینان خاطر به سرمایه گذار

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو در حوزه اکتشاف با هدف اطمینان خاطر به سرمایه گذار بخش خصوصی، وارد عمل شده است، گفت: به عنوان مثال، سرمایه گذار طرح طلای هیرد در استان خراسان جنوبی کاملا خصوصی است. از آنجا که ایمیدرو معدن طلا در این منطقه داشت با فراخوان انجام شده، سرمایه گذار جذب شد و بخش خصوصی کارخانه استحصال آن را احداث کرده است.

وی ادامه داد: اکتشاف این منطقه در حال انجام است و پس از قطعی شدن، ظرفیت تولید شمش قابل افزایش خواهد بود. حضور ایمیدرو در بدو کار اکتشافی به سرمایه گذار بخش خصوصی اطمینان خاطر ایجاد می کند تا در مناطق محروم اقدام کند. به محض ورود ما، شرکت های دیگر خصوصی دارای محدوده های معدنی، با اطمینان خاطر اقدام به اجداث واحدهای فرآوری و تکمیل زنجیره کردند.

محدوده های جدید طی 3- 4 سال آینده

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به این که این سازمان در بخش اکتشاف، در 30 استان حدود 134 پهنه (82 درصد از مساحت 664 هزار کیلومترمربع)، را انجام داده ا ست، گفت: بخشی از این میزان، سال گذشته به ما واگذار شده و در حال تکمیل هستیم. این اقدامات به اکتشاف معادن جدید ختم خواهد شد و تاکنون بخشی از این معادن همچون مس- طلای جانجا، هیرد، طلای بزمان و غیره حاصل شده است.

وی افزود: امیدواریم طی 4- 3 سال آینده، محدوده های جدید را به عنوان پتانسیل های قابل کار به بخش خصوصی معرفی کنیم و در صورت اعلام آمادگی این بخش، محدوده ها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

جعفری گفت: در حوزه طلا در 2 منطقه کردستان و آذربایجان شرقی، 2 شرکت خارجی (قزاقستانی و گرجستانی) مشغول فعالیت اند.

الگویی از حمایت دولت از سرمایه گذار بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به الگوی حمایت دولت از سرمایه گذار در طرح های رونمایی شده روزهای اخیر گفت: دولت در کارگروه پیشرانان پیشرفت، مجوزهای مورد نیاز طرح های 17.5 میلیارد دلاری (از جمله زیست محیطی و تامین موادر اولیه) را-که رونمایی شد- صادر کرده است و تلاش شده به عنوان یک الگوی از باب آسوده خاطری سرمایه گذار، مسیر توسعه ای را فراهم کند.

وی افزود: ایمیدرو با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجهیزات و ماشین آلات، تلاش کرده با تمهیدات خاص و با همگرایی شرکت های تابعه و وابسته، در عین توجه به فضای رقابتی در قیمت تمام شده کالا در حوزه های اکتشاف، استخراج، فرآوری و بهره برداری این روند را مدیریت کند.