10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 27 بهمن 1400 ساعت 13:51

طراحی و ساخت دستگاه فشار داغ با نرخ كرنش ثابت در شركت فولاد مباركه

رئیس تحقیقات فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از طراحی و ساخت دستگاه فشار داغ با نرخ کرنش ثابت در شرکت فولاد مبارکه خبر داد.

به گزارش جهان معدن، جمشاد جمشیدیان، رئیس تحقیقات فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهار کرد: دستگاه فشار داغ، دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته است که برای اولین بار در مقیاس صنعتی، توسط دانشمندان و متخصصان داخلی در ایران بازطراحی و ساخته شده است. این دستگاه قادر است نرخ کرنش ثابت را در محدوده 0.001 بر ثانیه تا 5 بر ثانیه به نمونه اعمال کند. معروف‌ترین شرکت سازنده دستگاه فشار گرم در جهان، شرکت GLEEBLE آمریکاست و به‌دلیل تحریم‌های فعلی، اجازه فروش آن به ایران داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: در راستای بومی‌سازی و جلوگیری خروج ارز از کشور، این دستگاه باعث صرفه‌جویی دلاری شده و مهم‌تر از آن در خروج ارز از کشور مؤثر بوده و بی‌نیازی از واردات این محصول حاصل شده است.

رئیس تحقیقات فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: ازآنجاکه واحد متالورژی و فرایندهای تولید شرکت‌های تولیدکننده فولاد برای طراحی مواد جدید به بررسی رفتار کارپذیری و پدیده‌های بازگشت دینامیکی و استاتیکی این مواد قبل از نورد گرم نیاز دارند، بنابراین ساخت این دستگاه به کمک دستگاه پیچش داغ که قبلا توسط متخصصین داخلی ساخته شده است، گام بلندی به‌سوی تحقق اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه در زمینه طراحی و تولید محصولات جدید است.

جمشیدیان تصریح کرد: توانایی‌های دیگر این دستگاه که می‌تواند مورداستفاده اساتید دانشگاه، دانشجویان و محققان سراسر کشور قرار گیرد عبارت‌اند از طراحی سیکل ترمومکانیکال فرایند نورد گرم و فورج ورق و مقاطع، تعیین ظرفیت موردنیاز برای غلتک‌های نورد، بهینه‌سازی خط نورد گرم شامل نیروی موردنیاز، زمان بین‌پاسی، بهینه‌سازی ساختارهای متالورژیکی در محصولات تولیدی، امکان مطالعه گستره وسیعی از آلیاژها شامل آلیاژهای دما بالا نظیر سوپرآلیاژها و فولادهای نسوز، قابلیت ایجاد محدوده وسیعی از پارامترهای فرایندی شامل دما، نرخ کرنش و تنش اعمالی، امکان انجام تست مشابه دیلاتومتری جهت تشخیص دمای استحاله، امکان طراحی آلیاژهای کارپذیر.

وی افزود: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که نمونه می‌تواند به‌صورت مقاومتی گرم شود و چون کوره‌ای برای گرم کردن نمونه در نظر گرفته نشده است، مشکل طولانی بودن فک‌ها و خطای آزمایش ناشی از فک‌های بلند وجود ندارد. این دستگاه مجهز به یک سیستم خنک‌کننده است که توانایی سرمایش سریع فولاد در محیط‌های هوا، مخلوط آب‌وهوا و آب را دارد. لذا با طراحی و شبیه‌سازی فرایندهای ترمومکانیکال نورد داغ، می‌توان ادعا کرد انقلاب دیگری در طراحی و توسعه فولادهای نوین در شرکت فولاد مبارکه رخ داده است.

رئیس تحقیقات فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: گفتنی است که این دستگاه با حمایت مالی شرکت فولاد مبارکه و توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده است.

ساخت شبیه‌ساز نورد گرم فولاد مبارکه؛ مقدمه ساخت فولادهای نوین

محمدرضا طرقی‌نژاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: تاکنون پژوهشکده فولاد دو دستگاه برای شرکت فولاد مبارکه طراحی و ساخته است. یکی دستگاه پیچش گرم است که دو سال پیش تحویل فولاد مبارکه شد و دیگری دستگاه فشار داغ که در مراحل آخر ساخت است و طی دو ماه آینده به این شرکت تحویل داده می‌شود.

وی افزود: هر دو دستگاه قابلیت‌های خاصی دارد و تقریبا ازنظر عملکردی مشابه دستگاه گریبل آمریکاست که نمونه آن در ایران وجود ندارد. کار این دو دستگاه شبیه‌سازی خط نورد گرم است و با مقدار مواد کمی نیرو، سرعت و دمای تغییر شکل را شبیه‌سازی می‌کند و سپس نتیجه آزمایش را به خط نورد منتقل می‌کند که برای تولید آلیاژهای فولادی جدید الزامی است. به‌علاوه این دو دستگاه عملکردی مکمل یکدیگر دارند.

عضو پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی خاطرنشان کرد: برای هر فولادی که می‌خواهد تولید شود باید چند عامل بررسی شود؛ میزان نورد یا رافینگ، دمای فینیشینگ و میزان نورد در فینیشینگ و این دستگاه در ابتدای کار این موارد را شبیه‌سازی می‌کند.