10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 26 مهر 1401 ساعت 15:16

کیمیا در اندیشه پیشرفت صنایع معدنی ایران

بر اساس تکلیف تعیین‌شده از سوی مجمع محترم عمومی صاحبان سهام، دستیابی به تولید 1.000.000 (یک میلیون) تن کاتد هدف‌گذاری شده است. مطالعات اولیه انجام‌شده برای تهیه و تدوین برنامه مربوطه، دست‌یابی به این هدف را طی مدت حدود 6 سال ممکن می‌داند.

به گزارش جهان معدن به نقل ازمس پرس، حسین تقدسی معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری پذیره نویسی سهام شرکت تأمین سرمایه کیمیا که با حضور مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا و تأمین سرمایه کیمیا و جمعی از خبرنگاران برگزار شد با بیان این مطلب گفت: دستیابی به این هدف چالشی و انگیزه‌بخش و رشد انقلابی از تولید حدود 250.000 تن فعلی به 1.000.000 تن، به باورپذیری، تغییر در ذهنیت‌ها و همت مضاعف، نیازمند است که مدیریت شرکت مس از آن برخوردار است.

وی اظهار داشت: تولید مس کاتد از 150 هزار تن در زمان راه‌اندازی در سال 1361 اکنون به 250 هزار تن رسیده است. یعنی پس از گذشت 40 سال، تولید 100 هزار تن رشد داشته و حال ما قصد داریم در 6 الی 7 سال آینده تولید را به 1.000.000 (یک میلیون تن) برسانیم.

تقدسی با بیان اینکه به این منظور، براساس برآوردهای اولیه نیاز به حدود 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر رسیدن به این هدف را تأمین‌مالی پروژه‌های مربوطه دانست و گفت: شرکت تأمین سرمایه کیمیا، نقش محوری در این زمینه ایفا خواهد کرد

هدف‌گذاری ما رسیدن به درآمد 1500 میلیارد تومانی طی 5 سال است. همچنین برای سود عملیاتی 1400 میلیارد تومانی و سود خالص 1200 میلیارد تومانی طی 5 سال برنامه داشته و پیش‌بینی دقیقی انجام دادیم

معاون مالی و اقتصادی شرکت مس با تشکر از همکاران و مدیران ارجمندی که در طی سال‌های گذشته برای تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان و شرکت تأمین سرمایه کیمیا تلاش کردند و با اشاره به اینکه شرکت تأمین سرمایه کیمیا قرار است کار بزرگی انجام دهد، افزود: اعتقاد قلبی دارم که سرمایه اصلی ما برای تحقق این هدف، تنها وجود معادن و نقدینگی نیست، بلکه امروز مهم‌ترین سرمایه ما همکاران توانمند و پرتلاش و مدیران خوش‌فکر و با انگیزه شرکت ملی صنایع مس ایران هستند.

تقدسی تأکید کرد: خوشبختانه هم در شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان و هم شرکت تأمین سرمایه کیمیا، دو نفر از سرمایه‌های گرانقدر کشور به‌عنوان مدیر عامل حضور دارند و این سرمایه اصلی ما در مسیر تأمین مالی است.

وی اظهار داشت: با حضور این عزیزان و تیم توانمندی که در این حوزه مستقر خواهند شد، شاهد تأمین مالی و اجرای پروژه‌هایی خواهیم بود که شرکت مس را به هدف تعیین شده خواهد رساند.

*پتانسیل بازار سرمایه، تامین مالی برای توسعه معادن

در ادامه علیزاده مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس با بیان اینکه توجه ویژه به معادن و صنایع معدنی مورد توجه ویژه همه ارکان نظام است، گفت: جایگزینی معدن به جای نفت از مهم‌ترین رویکردهای مسوولان کشور به شمار می‌رود و در این سال‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در شرکت تأمین سرمایه کیمیا به دنبال استفاده از پتانسیل بازار سرمایه برای توسعه نظام تأمین مالی با مشارکت 40 درصدی مردم هستیم که در اوایل آبان آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس، نقش معادن را به عنوان پیشران اقتصاد مورد توجه قرار داد و افزود: سهم معادن در تولید ناخالص داخلی کشور در 20 سال گذشته رقم اندکی بوده که همین امر می‌طلبد تا روی آن متمرکز شویم.

علیزاده گفت: طی دو دهه گذشته سهم معادن در کشور ما هیچ‌گاه بیشتر از یک درصد نبود؛ ما در بین 15 کشور برتر معدنی دنیا هستیم اما سهمی که بخش معدن در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی ایفا می‌کند اندک است، پس باید نگاه ویژه‌ای به توسعه معدن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مس دارای مزایا و قابلیت‌های مهمی نسبت به سایر فلزات است و وضعیت مطلوبی دارد، افزود: بهای تمام‌شده کاتد مس در دنیا حدود 2500 دلار است اما قیمت مس در حال حاضر حدود 7500 دلار است که این حجم از حاشیه سود، طرح‌های توسعه این صنعت را توجیه‌پذیر می‌سازد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس گفت: در حال حاضر 24 میلیون تن مس‌ پالایش‌شده در دنیا تولید می‌شود که 300 هزار تن مربوط به ایران است. در واقع سهم ایران 1،2 درصد در دنیا و 2،1 درصد در آسیا است.

علیزاده ادامه داد: این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران، بزرگترین دارنده ذخایر معدنی آسیا با 18 میلیارد تن ذخیره معدنی مس به‌شمار می‌رود که با احتساب افزایش 1 میلیارد تنی ذخایر معدنی سونگون، دارای 19 میلیارد تن ذخیره است.

وی گفت: بنابراین افقی که برای توسعه تولید کاتد با یک میلیون تن تعریف شده با این طرح‌های توسعه و چشم‌انداز روشن، حداقل تا 50 سال آینده می‌توانیم این میزان تولید را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس تأکید کرد: از نظر پیش بینی رشد تولید و مصرف نیز شکاف 5 درصدی میان این دو پیش بینی شده است. رشد تولید مس محتوی معادل 5 درصد و رشد و مصرف معادل 10 درصد در گزارشات موسسات مالی پیش بینی شده است.

علیزاده به وضعیت صنعت تأمین سرمایه نیز اشاره کرد و افزود: کشور ما دارای 11 شرکت تأمین سرمایه است که 7 مورد بورسی و 4 مورد آن غیر بورسی است و دوازدهمین شرکت نیز شرکت تأمین سرمایه کیمیا خواهد بود که با سرمایه 2000 میلیارد تومانی پذیره‌نویسی خواهد شد. از این منظر نیز سومین شرکت تأمین سرمایه بعد از تامین سرمایه های بانک ملت و لوتوس پارسیان هستیم.

وی گفت: در سال 1400 درآمد شرکت‌های تأمین سرمایه تقریبا معادل 9 هزار میلیارد تومان بوده که رشد 14 درصدی را نسبت به سال 1399 داشته است. سود خالص این شرکت‌ها از 6700 میلیارد تومان در سال 99 به 7700 میلیارد تومان رسیده که رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین حاشیه سود عملیاتی این صنعت 94 درصد و میانگین حاشیه سود خالص 85 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس اظهار داشت: با توجه به این شاخص ها می توان نتیجه گرفت که در سال گذشته درآمدها رشد مناسبی داشته و صنعت تامین سرمایه صنعت مناسبی برای سرمایه گذاری در میان صنایع بورس از منظر درآمدی و حاشیه سود محسوب می شود.

علیزاده ادامه داد: از منظر نسبت قیمت به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام P/Bدر صنعت تأمین سرمایه این نسبت 4،5 واحد است درحالیکه در بورس ایران اعم از بورس و فرابورس این نسبت 2،79 است. همچنین از منظر شاخص نسبت قیمت به فروش (P/S) صنعت تأمین سرمایه 8،84 است در حالیکه در بورس ایران 1،84 است.

وی اظهار داشت: از نسبت سود تقسیمی به سود خالص در کل بورس کشور نیز معادل 65 درصد است اما در صنعت تأمین سرمایه این رقم 78 درصد است. همچنین بر اساس بازدهی نیز در سال مالی منتهی آخر شهریور 1401، صنعت تامین سرمایه بازدهی 32 درصد را داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس افزود: این شاخص‌ها نشان از وضعیت مطلوب این صنعت است و برای شرکتی که قرار است پذیره‌نویسی به صورت اسمی داشته باشد، ایده‌آل است و چشم‌انداز مناسبی را برای سرمایه‌گذاری نشان می دهد.

هدف‌گذاری کسب درآمد 1500 میلیارد تومانی طی 5 سال

در ادامه این نشست فرح‌آبادی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کیمیا گفت: در سال 99 بالغ بر 220 هزار میلیارد تومان و در سال 1400 حدود 240 هزار میلیارد تومان انتشار انواع اوراق را شاهد بودیم که این امر نشان می‌دهد موقعیت خوبی برای کار کردن شرکت‌های تأمین سرمایه فراهم است.

وی گفت: امروز این صنعت در اقتصاد جایگاه خوبی دارد و 7 شرکت بورسی تأمین سرمایه، دارای 57 هزار میلیارد تومان ارزش بازار هستند که بیش از یک درصد ارزش بازار صنایع در مجموع کل بورس را به خود اختصاص دادند.

فرح‌آبادی با بیان اینکه به تأمین سرمایه کیمیا به‌عنوان تأمین سرمایه حرفه‌ای و تخصصی نگاه می‌کنیم افزود: با حضور تأمین سرمایه کیمیا که برای اولین بار در کشور با رکورد سرمایه 2000 میلیارد تومانی پذیره‌نویسی خواهد شد، ارزش بازار و جایگاه این شرکت‌ها ارتقا می‌یابد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کیمیا اظهار داشت: این شرکت برنامه مفصلی برای ورود به حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و تخصصی و استفاده از ابزارهای رتبه‌بندی اعتباری با تأکید بر فلز مس را در برنامه کاری خود دارد.

وی ادامه داد: سهم معدن در GDP ایران یک درصد و در جهان 5 درصد است و نشان می‌دهد که بخش معدن کشور موقعیت زیادی برای کار کردن دارد.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کیمیا گفت: برنامه داریم تا ظرف 5 سال آینده سرمایه اسمی شرکت را حداقل تا 4500 میلیارد تومان افزایش بدهیم و مدارک و مستندات متقن را به بورس ارایه دادیم.

فرح‌آبادی تأکید کرد: هدف‌گذاری ما رسیدن به درآمد 1500 میلیارد تومانی طی 5 سال است. همچنین برای سود عملیاتی 1400 میلیارد تومانی و سود خالص 1200 میلیارد تومانی طی 5 سال برنامه داشته و پیش‌بینی دقیقی انجام دادیم.