30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 15 تیر 1398 ساعت 15:33

وزیر صمت در نشست با اعضای شورای عالی صنایع دریایی: باید به سیاست ساخت داخل رو بیاوریم

184A2285وزیر صمت با اشاره به عبور سالیانه 34 هزار نفت کش از خلیج فارس از خانواده صنایع دریایی خواست که رونق تولید را در این بخش به عنوان یک رسالت ببینند.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، رضا رحمانی در با اعضای دبیرخانه و شورای عالی صنایع دریایی ضمن توجه به طرح تحول صنایع دریایی و توجه به ساخت داخل گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری نهضت ساخت داخل را همه رشته‌ها تعیین کرده‌ایم و یکی از این رشته دریاست و چون گستردگی در این حوزه زیاد است، مشکلات آن هم بیشتر است.


او ادامه داد: در گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همیشه علاقه به واردات داشت، ولی امروز باید به سیاست ساخت داخل رو بیاورد.
رحمانی با اشاره به اینکه تولید محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند یا توانایی تولید در داخل را دارند قابل پذیرش برای واردات نیست گفت: ساز و کار تولید داخل باید مشخص شود.
او با اشاره به عبور سالیانه 34 هزار نفت کش از خلیج فارس گفت: تولید و خدمات این نفت کش‌ها برای طرف‌های خارجی است که اگر به آن توجه شود، ارزآوری قابل توجهی را همراه خود خواهد داشت.
رحمانی با اشاره به رتبه ایران در صنایع دریایی بیان کرد: پتانسیل و سواحلی که ایران در دنیا دارد، منحصربه فرد است و باعث شده در کشتیرانی رتبه 18 ودر نفتکش رتبه 13 رادر دنیا کسب کنیم؛ ما باید توان خودمان را بالا ببریم و هرچه موانع در این میان وجود دارد باید شفاف مطرح شود.
وزیر صمت با اشاره به تسهیل تولید گفت: اگر برای تولید مشکلاتی وجود داشته باشد و نیاز به مصوبه هیات وزیران داشته باشد در کمترین زمان ممکن آن مصوبه را از هیات وزیران اخذ می کنیم و روی آن بسیار حساس هستیم و معتقدیم اگر توان تولید داخل داشته باشیم، ظلم به جوانان کشورمان است که به واردات توجه کنیم.
رحمانی در ادامه گفت: ما به عنوان وزارت صمت برتولید داخل حساس هستیم و به این منظور دفتری را برای پیگیری ساخت داخل در رشته‌های مختلف راه اندازی کرده و امید داریم تا اخر سال ساخت داخل را رونق بدهیم.
او از خانواده دریا درخواست برگزاری نمایشگاه قطعاتی که از خارج از کشور می آید، را کرد.
وزیر صمت با اشاره به سیاست‌های ارزی گفت: اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی به نفع ساخت داخل است و نوسان ارز بسیاری از تولیدات را توجیه پذیر کرده است اما واردات را نه.
او همچنین با اشاره به تامین مالی گفت: وضع مالی باید شفاف گزارش داده شود و آنچه شدنی است مطرح بشود و نباید دوباره از صفر شروع کنیم.
اگر چه در باره صنعت ریلی هم فایناس مطرح شد و ما گفته‌ایم که تولید 50 درصد از محصولات خیلی بهتر از واردکردن آماده محصولات است.
فرشاد مقیمی معاون صنایع هم در این نشست خواستار تجدید نظر تامین ارز از سوی بانک مرکزی برای صنایع دریایی و همچنین ثبت سفارش توسط کمیته شد.