10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 دی 1396 ساعت 15:17

طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران با جدیت در حال اجراست

نوریان 3مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو پس از  نشست كميسيون ويژه حمايت از توليد و نظارت بر اجراي سياست هاي كلي اصل 44 و بررسی راه های تامین مالی طرح انتقال آب از خليج فارس گفت: جلسه خوبي در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. در اين جلسه وزير نيرو درباره پست هاي برق و برق رساني به ایستگاه های طرح انتقال آب  قول مساعد داد تا در اين زمينه نهايت همكاري را داشته باشند. از سويي ديگر درباره تامين مالي پروژه نيز وزير امور اقتصاد و دارایی و مديران عامل بانك های مربوطه قول مساعد دادند نقدينگي اين طرح را تامين كنند.
محمود نوريان در خصوص اتمام پروژه و رسيدن آب به چادرملو تصريح كرد: رسيدن آب به چادرملو نيازمند زماني بيشتر نسبت به گل گهر و مس سرچشمه است. با توجه به اين موضوع اميدواریم در سال 98 آب به گل گهر و  در فاز سوم به معدن چادرملو برسد.

وي با اشاره به تامين مالي اين پروژه بيان كرد: بر اساس تعهدي كه داریم تا امروز از 1500 ميليارد تومان حدود 950 ميليارد تومان را تامين اعتبار كرده ایم. البته كسري زيادي هم وجود دارد كه سهمي از آن براي بانك ها مشخص شده تا در قالب وام آن را پرداخت کنند. تامين مالي ارزي هم از صندوق توسعه ملي انجام شده است.  
مهندس نوريان با یادآوری اینکه چادرملو در شركت انتقال آب، سهم 3/22 درصدي در اختيار دارد گفت: خوشبختانه تا امروز مشكلي در اجراي پروژه نبوده و كار با سرعت در حال اجراست. مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو در ارتباط با اینكه اجراي اين پروژه تا چه اندازه در نرخ تمام شده محصول تاثيرگذار است، گفت: با توجه به كمبود آب و روند افزايش نرخ آن، اجراي اين پروژه به طور كامل اقتصادي است و تاثير منفي بر نرخ تمام شده محصولات نخواهد داشت.
مهندس نوریان در خصوص مهمترین چالش های توسعه در بخش صنعت سنگ آهن و معدنکاری  ایران گفت: همانطور که بارها اشاره کردم بخش اعظم مشکلات ما داخلی است و انتظار داریم

نهادهای دولتی و قانونگذاری با درک صحیح مشکلات و شرایط فعلی بخش معدن، برای حل آنها چاره اندیشی کنند. وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود؛ یعنی باید ملزومات آنرا هم فراهم کنیم. نخستین گام تحقق این امر رفع موانع تولید و فراهم کردن زمینه های انگیزشی برای سرمایه گذاری و حرکت به سمت ارزش آفرینی در فعالیت های  اقتصادی است.
وی گفت: باید به این نکته توجه کرد که ایجاد ارزش افزوده در هر صنعتی مستلزم شناخت کافی از بازار کسب و کار، برنامه ریزی مبتنی بر واقعیات و به دور از شعارزدگی و فراهم کردن زیرساخت های لازم توسعه است که فعالان بخش معدن هم از این قاعده مستثنا نیستند. در واقع مهمترین مسئله در شرایط کنونی برای فعالان صنعت سنگ آهن و صنایع معدنی در راستای توسعه بخشیدن به کسب و کار خود و افزایش بهره وری؛ تامین منابع مالی است؛ بطوریکه بسیاری از طرح ها به دلیل نبود و کمبود منابع مالی معطل مانده اند.
مهندس نوریان تاکیدکرد: از طرف دیگر برای ادامه فعالیت دست اندرکاران معدن و صنایع معدنی داخلی کشور باید انگیزه و مشوق های لازم ایجاد شود. از جمله این مشوق ها می توان به  ثبات قوانین و مقررات، فراهم کردن زیرساخت های توسعه صادرات، ارائه تسهیلات برای  نوسازی تجهیزات و بهره گیری از فناوری های نوین،  بهسازی سیستم حمل‌ و نقل و در نهایت واقعی کردن وجوه دریافتی از معادن همچون مالیات، عوارض، بهره مالکانه و حقوق دولتی است. در نتیجه اگر این موانع هر چه زودتر مرتفع شود؛ بدیهی است سرمایه گذاران نیز برای ورود به این بخش از صنعت تمایل نشان می دهند.
به گفته وی نباید انتظار داشت صاحبان سرمایه با وعده و وعید جذب بخش معدن شوند؛ بلکه آنها به رفتار، عملکرد و تصمیمات مسئولان و ضوابط و مقررات محیط کسب و کار  نگاه و برای آینده خود تصمیم گیری می کنند.
مدیرعامل شرکت چادرملو همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در هر بخش اقتصادی مستلزم امنیت است تا ریسک آنرا کاهش دهد. متأسفانه در بخش معدن توجه چندانی به آن نمی‌شود؛ چراکه با نادیده گرفتن حق‌ و حقوق بخش خصوصی، باعث متضرر شدن سرمایه‌گذاران این بخش شده است. در واقع هیچ سرمایه‌گذاری بدون شناخت از بازار و فضای کسب و کار و انجام بررسی‌های لازم از وضعیت اقتصادی آن کشور اقدام به سرمایه گذاری نمی‌کند.
وی تاکید کرد: این در شرایطی است که به زودی کمبود سنگ آهن به یک چالش جدی برای صنایع وابسته تبدیل می شود؛ چراکه در زنجیره تولید فولاد کشور توازنی وجود ندارد. درحالی که دولت برای  افق ۱۴۰۴ تولید 55 میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده است؛ لذا برای تولید این میزان فولاد باید حدود ۱۶۸ میلیون تن سنگ آهنخام استخراج و فرآوری شود که  در حال حاضر  این مقدار ۶۰ میلیون تن است.
این فعال معدنی همچنین معتقد است:  از طرف دیگر برای 55 میلیون تن فولاد  به ۸۶ میلیون تن کنسانتره آهن نیاز است؛ در حالی که هم اکنون ظرفیت تولید ۴۴ میلیون تن است. یعنی تا حدود 7 سال دیگر میزان تولید سنگ آهن باید 3  برابر شود و یا اینکه به واردات آن متکی شویم. نکته مهمتر اینکه برای دسترسی و بهره برداری به منابع جدید سنگ آهن، با فرض شناسایی و اکتشافات و دریافت مجوزهای لازم، در حدود 5 سال زمان نیاز است.
مدیرعامل چادرملو با اشاره به اینکه توسعه پایدار اقتصادی نیازمند دوراندیشی و تدوین استراتژی است و نباید متاثر از تصمیمات مقطعی و کوتاه مدت و بعضاً سیاسی باشدگفت: دولت برای رونق بخشیدن به بخش صنعت راهی بجز واگذاری امور به بخش خصوصی ندارد؛ چراکه مدیریت دولتی در واحدهای صنعتی طی سال های اخیر نه تنها موفق نبوده؛ بلکه آسیب های زیادی هم به این بخش وارد کرده است. در نتیجه ضروری است تصدیگری دولت بر اقتصاد کاهش یابد. دولت همچنین باید تمام توان و سرمایه خود را برای ایجاد زیرساختها و تدوین برنامه های بلندمدت توسعه صرف کرده و بنگاه های اقتصادی را به اهلش واگذار کند.
وی اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تصمیمات کاربردی و راهگشا در شورای عالی معادن و نیز ستاد فولاد کشور،  برخی مشکلات از جمله تعیین تکلیف برخی معادن  شناسایی شده  برای صدور مجوز بهره برداری و نیز عدم دخالت دولت در قيمت گذاري دستوري سنگ آهن  از میان برداشته شود.
مهندس نوریان یکی دیگر از مشکلات بهره برداران معدنی را نارسایی های بخش حمل و نقل عنوان کرد و افزود:  نزدیک به ۵۰ درصد از مخارج مربوط به بهره برداری از مواد معدنی از جمله سنگ آهن مربوط به هزینه های حمل و نقل است و مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد. بنابراین ناوگان حمل و نقل کشور باید همپای توسعه معادن خود را بازسازی و با بکارگیری سیستمی روزآمد ضمن تامین نیاز معادن نسبت به کاهش هزینه ها نیز اقدام کند.
وی در پایان با تاکید بر اراده مدیران شرکت چادرملو بر تکمیل زنجیره تولید در این شرکت گفت: روند توسعه بخش چادرملو با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی همچنان ادامه دارد و انشالله پس از بهره برداری از واحد مگامدول احیاء مستقیم چادرملو که مراحل پایانی خود را طی می کند، 2 طرح مهم تولیدی در دستور کار داریم که شامل طرح احداث کارخانه گندله سازی شماره دو با ظرفیت تولید سالانه 4 میلیون تن و سرمایه گذاری 9 هزار میلیارد ريال و همچنین طرح احداث دو واحد نورد به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 100 هزارتن با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد ريال و کل سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ريال با سهم ارزی 131 میلیون یورو است.