31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 12 اسفند 1398 ساعت 10:06

برنامه تولید فولاد در غدیر نی ریز تا پایان ۹۹

IMG-20200302-WA0028-750x430مدیرعامل فولاد غدیر نیریز با اشاره به اینکه درحال‌حاضر، واحد احیای شرکت به تولید حدود ۷۰۰ هزار تن دست یافته گفت: یک پروژه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن در دست اجرا داریم که تا اسفند ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش جهان معدن؛ علیرضا زاهدیان با اعلام این مطلب گفت: درحال‌حاضر تمامی ظرفیت‌های فنی، تخصصی و تجهیزاتی برای وصول به ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی کارخانه فراهم است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. اما کمبود گندله به‌عنوان مهم‌ترین ماده اولیه واحد احیا همچنان وجود دارد.وی افزود: نیاز کارخانه‌های فولادسازی به آهن‌اسفنجی همچنان از میزان عرضه آن بالاتر است. این مشکل در سطح ملی است؛ ولی برخی کارخانه‌ها مسیرهای دسترسی آسان‌تری برای تامین گندله دارند؛ اما این مشکل در مجتمع غدیر به لحاظ موقعیت جغرافیایی حادتر است. البته این شرکت درحال‌حاضر تعریف یک پروژه گندله‌سازی را در دستور کار دارد.

زاهدیان گفت: دومین مشکل، کمبود گاز به‌ویژه در فصول سرد سال است که سبب شده ما در برخی زمان‌ها مجبور به تولید کمتر از ظرفیت اسمی شدیم. بنابراین اگر این مشکلات حل شود، ما به آسانی به ظرفیت اسمی دست می‌یابیم. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید از طریق ارتقا و بهینه‌سازی برخی تجهیزات در دست اقدام داریم که همگی آنها منوط به تامین خوراک اصلی خط تولید می‌باشند.مدیرعامل فولادغدیر نیریز گفت: مهم‌ترین مباحثی که صنعت فولاد را می‌تواند اقتصادی‌تر و ارزشمندتر کند، تکمیل زنجیره فولاد در داخل از معدن تا تولید فولاد است. وجود منابع سنگ‌آهن متعدد در کشور، نخستین حلقه تولید فولاد، تاکنون توانسته ایران را در این جایگاه به‌لحاظ تولید فولاد قرار دهد؛ نباید این زنجیره گسسته شود. در این زنجیره است که ارزش افزوده بالا خلق خواهد شد. اما این امر مستلزم زیرساخت‌های لازم و تعریف راهبرد اجرایی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات شرکت گفت: صادرات از استراتژی‌های مهم شرکت است. وضع عوارض صادراتی برای یک کالا معمولا سبب کاهش جذابیت فرآیند صادرات برای تولیدکنندگان این کالا خواهد شد. درست است که این مساله می‌تواند شرایط بازار داخلی را درخصوص تامین بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولید‌کنندگان شمش تسهیل کند؛ ولیکن تولید‌کنندگان آهن اسفنجی نیز باید ارز صادراتی داشته باشند تا بتوانند برای تامین قطعات خارجی راحت‌تر عمل کنند.زاهدیان افزود: فارغ از تقاضای داخلی، صادرات رگ حیاتی پایداری و بقای یک صنعت است و باید در زمره‌ اهداف یک شرکت صنعتی قرار داشته باشد. این مجتمع در سال۹۸ تاکنون به میزان ۲۰۰تن صادرات به کشور روسیه داشته و برای آینده فروش صادراتی برنامه‌ریزی جامعی انجام شده است.وی گفت: غیر از تامین گندله و تحقق ظرفیت اسمی پروژه‌های توسعه‌ای در بخش بهره‌برداری همچون انتقال آب از سد چشمه عاشق به مجتمع و احداث واحد سولفورزدایی، احداث واحد گندله‌سازی و تکمیل واحد فولادسازی، احداث واحد بریکت‌سازی سرد و پروژه‌های معدنی چون فعال‌سازی معدن آهک و بهره‌برداری از آن، شناسایی و اکتشاف معادن آهنی نیز در دست اقدام است.