06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 08 ارديبهشت 1399 ساعت 17:50

اجرای برنامه حفاری اکتشافی 57 هزار متر در سال 99

معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: در برنامه امسال این شرکت، 57 هزار متر حفاری اکتشافی پیش بینی شده است.

 

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حسام مقدمعلی ضمن بیان این مطلب گفت: اتمام پهنه های اکتشافی باقیمانده و تکمیل اکتشافات در محدوده‌ها و همچنین دریافت پروانه‌های اکتشافی جدید حاصل از مطالعات اکتشافی قبلی، جزو برنامه های امسال ایمپاسکو است.

وی افزود: اکنون ۱۸ قرارداد جاری در حوزه مشاروان، ۲ قرارداد در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ۸ قرارداد در حوزه پیمانکاران حفاری و آزمایشگاه به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد ریال فعال است. همچنین، مناقصه های جدیدی نیز در همین حوزه ها در حال برنامه ریزی و برگزاری است.

 

ایجاد فرصت برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی

معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با اشاره به انعقاد ۲۲ محدوده در قالب قرارداد‌های سرمایه‌گذاری اکتشافی با بخش خصوصی، تصریح کرد: در صورت تایید رویه جدید- که با ابلاغ رای شورای عالی معادن همراه خواهد بود- فرآیند ایجاد مشارکت با سرعت بالاتری در سال ۹۹ اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم در شیوه مذکور ایجاد شده و در صورت ابلاغ، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی آمادگی دارد به صورت ماهانه این فرصت را برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی فراهم کند.

 

عملیات پی جویی و شناسایی در ۲۱ پهنه

مقدمعلی با اشاره به انجام عملیات پی جویی و شناسایی در ۲۱ پهنه اکتشافی با مساحت بالغ بر 89 هزار کیلومتر مربع طی سال 98، گفت: این پهنه ها در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، گلستان، فارس، مرکزی، همدان، کرمان، قزوین، گیلان و اصفهان بوده است.

وی افزود: از این میزان، فاز اجرایی مطالعات اکتشافی در ۱۱ پهنه اکتشافی در ۷ استان کشور به مساحت ۳۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع به اتمام رسیده و در حال تهیه گزارش نهایی دفاع از پهنه هستیم.

معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خاطرنشان کرد: این پهنه‌ها با اهداف متعدد اکتشافی در مواد فلزی و غیر فلزی مورد مطالعه واقع شده و به صورت سیستماتیک به منظور تعیین مناطق هدف برای شناسایی محدوده‌های امید بخش و با امکان تامین مواد اولیه صنایع موجود در منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است.

مقدمعلی با بیان اینکه ایمپاسکو در سال گذشته ۳۵ فقره پروانه اکتشاف به مساحت ۹۲۵ کیلومتر مربع تمدید اعتبار یا دریافت کرد، اظهار داشت: این محدوده ها در مرحله مطالعات اکتشاف عمومی و تفضیلی بوده و مطالعات آن در سال جاری به مرحله جمع‌بندی و ارائه گزارش های پایان عملیات اکتشاف خواهد رسید.

وی افزود: در سال ۹۸، این شرکت با انجام ۴۴۶۰۰ متر حفاری در ۳ حوزه زغال سنگ، سنگ آهن و پلی متال، تهیه نقشه‌های ۱:۱۰۰۰، ۱:۵۰۰۰ و ۱:۲۰۰۰۰، در مجموع حدود ۲۶ هزار هکتار برداشت ژئوفیزیک و نیز مغناطیس‌سنجی ۷۹۰۰ نقطه، بخشی از اطلاعات اکتشافی را تکمیل کرده است.