09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 26 شهریور 1399 ساعت 15:05

یکه تازی ایرانول در تولید و فروش

شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی از اواخر سال ۹۸ که تا اواخر فروردین ۹۹ با شدت بیشتری ادامه داشت، موجب کاهش مصرف خودرو در کشور شد. این موضوع مخازن پالایشگاه‌های کشور را که تامین کننده خوراک شرکت‌های روغن ساز هستند را تحت تاثیر قرار داد و در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ پالایشگاه‌های روغن سازی از نظر تامین خوراک با محدودیت‌هایی مواجه بودند. این محدودیت برای تمامی شرکت‌های تولید کننده صنعت روغن سازی محسوس بوده ولیکن برای شرکت نفت ایرانول که علاوه بر لوبکات از وکیوم باتوم هم استفاده می‌کند حادتر بود. علیرغم این موضوع با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نام گذاری این سال به نام جهش تولید و همچنین برنامه تدوین شده استراتژی این شرکت تا سال 1404، روند صعودی شرکت نفت ایرانول از ابتدای سال 99 سرعت بیشتری گرفته است. این نه یک ادعا بلکه گواه آمار رسمی است. آمارهای رسمی که پیشتر بر روی سایت کدال نیز به صورت ماهانه منتشر شده نشان میدهد میزان تولید در شرکت نفت ایرانول در 5 ماهه نخست سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال گذاشته 12 درصد افزایش داشته است در صورتی که میزان تولید در 5 ماهه ابتدای سال 1398 نسبت به مدت مشابه سال 97، 16درصد کاهش داشته است. در بررسی این مهم باید توجه داشت که شرایط اقتصادی در این دوسال بسیار تغییر کرده و این افزایش دستاورد بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شود.

به گزارش جهان معدن، این رشد و افزایش محدود به میزان تولید نبوده بلکه در فروش مقداری نیز جمع فروش داخلی و صادراتی شرکت نفت ایرانول در 5 ماه ابتدای سال 99 نسبت به مدت مشابه سال پیش 19 درصد افزایش داشته است در صورتی که مورد فوق در 5 ماه ابتدای سال 98 نسبت به سال قبل از آن در مدت زمان مشابه 19 درصد کاهش داشت؛ افزایش شدت تحریم‌های ظالمانه که این روزها بر آسمان اقتصاد ایران سایه انداخته است نشان دهنده کار بزرگی است که در شرکت ایرانول رخ داده است.

ماراتن صعودی ایرانول به اتمام نرسیده است؛ میزان فروش مقداری شرکت نفت ایرانول در دوره 1 مالی مرداد ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد 34 درصدی برخوردار شده و این درحالی است که این مقدار در سال 1398 نسبت به دوره 1 ماهه سال قبل از آن با کاهشی 27 درصدی روبه رو بوده است

اکنون نوبت بررسی فاکتور مقدار فروش صادرات ایرانول است. جالب است بدانید در 5 ماهه ابتدای سال 1399 نسبت به دوره مشابه سال قبل مقدار فروش صادرات افزایشی 33 درصدی را تجربه کرده درحالیکه مقدار فروش صادرات در سال 5 ماهه سال 98 نسبت به دوره سال قبل تنها 30 درصد افزایش داشته است. مقدار فروش صادرات ایرانول است. جالب است بدانید در 5 ماهه ابتدای سال 1399 نسبت به دوره مشابه سال قبل مقدار فروش صادرات افزایشی 33 درصدی را تجربه کرده درحالیکه مقدار فروش صادرات در سال 5 ماهه سال 98 نسبت به دوره سال قبل تنها 30 درصد افزایش داشته است.

برای بررسی مبلغ فروش ریالی شرکت ایرانول بررسی یک متغیر ضروری است آنهم افزایش 70 درصدی قیمت‌های فروش محصولات موتوری، از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان در ابتدای سال 98 بوده است؛ که با وجود اعمال 70درصدی افزایش قیمت ها درسال 98 در 5 ماهه اول سال 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود تنها 50 درصد افزایش داشته و این عدد در مدت مشابه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود حدود 20 درصد است و این افزایش در حالی اتفاق افتاده است که در سال 99 تاکنون هیچ افزایش قیمتی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام نشده و با توجه به افزایش هزینه ها در سال جاری و فروش محصولات به قیمت سال گذشته، رشد 20درصدی مبلغ فروش ریالی، رشد قابل قبولی محسوب می شود.

همچنین مبلغ فروش صادراتی ایرانول در مردادماه سال 1399 نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 164 درصدی را داشته درحالیکه مبلغ فروش صادراتی این شرکت در مردادماه سال 98 نسبت به دوره سال قبل 81 درصد افزایش داشته است.

در یک کلام روند نزولی 5 ماهه اول سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 که در آمار تولید و فروش مقداری این شرکت مشخص است، در سال 99 روندی کاملا صعودی در پیش گرفته و به گواه آمار ثبت شده در سامانه کدال، از نظر حجم تولید و حجم فروش بیشترین جهش در بین شرکت‌های تولید کننده صنعت روغن سازی برای شرکت نفت ایرانول بوده است.

اخیرا برخی رسانه‌های نوظهورکه پیشینه مشخصی ندارند، با مقاصد شخصی و با انتشار آمار دروغ و غیرواقعی سعی در تخریب زحمات و تلاش کارکنان و مدیریت شرکت نفت ایرانول و ایجاد یاس و ناامیدی در بین سهامداران محترم که عمدتا از زحمت کشان و بازنشستگان عزیز کشور هستند را دارند، درحالی که اطلاعات این شرکت بورسی به صورت شفاف در سامانه کدال قراردارد و سمپاش ها میتوانند به جای نگارش اطلاعات غلط، به سامانه کدال رجوع کرده و اطلاعات مربوط به شرکت نفت ایرانول را به صورت شفاف بدست آورند؛ هرچند بعید نیست یکی از اهداف انتشار گزارش‌هایی از این دست با مقاصدی دیگر، قصد تخریب سهام شرکتی را داشته باشند که در بورس حضور داشته و اتفاقا از سهم‌های پرپتانسیل و آماده برای رشد قابل توجه در بازار سرمایه است.