09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 07 آبان 1397 ساعت 15:28

سردرگمی آلومینیوم سازان

alumدبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی گفت: عمده صنایع پایین دستی آلومینیوم استان مرکزی نیمه تعطیل است.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، میثم محرابی در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی و نشست فعالان صنعت آلومینیوم استان با استاندار مرکزی با اشاره به فعالیت بیش از ٣٠٠ واحد صنعتی فعال در حوزه آلومینیوم، ظرفیت اسمی تعداد مشاغل این واحدها را به صورت مستقیم ١٥ هزار نفر و مشاغل غیرمستقیم را ٤٥ هزار نفر نفر دانست.


وی با بیان اینکه متولی بخش خصوصی آلومینیوم استان مرکزی انجمن آلومینیوم است که مورد حمایت دولت نیست و در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شود در حالی که باید در مباحث کارشناسی از ظرفیت انجمن استفاده شود، افزود: نحوه تقسیم‌بندی شمش و بیلت در بورس مشکل‌آفرین شده است به طوری که واحدهای تولیدی دارای کوره امکان دریافت شمش دارند و واحدهای فاقد کوره ذوب باید بیلت دریافت کنند که همواره در بازار در دسترس نیست و این امر باعث می‌شود این صنایع بدون مواد اولیه باقی بمانند.
محرابی با تاکید بر اینکه صنعتگران آلومینیوم استان سردرگم هستند چراکه هر روز با بخش‌نامه‌ای جدید مواجهند و ثباتی در این حوزه مشهود نیست، گفت: صنعتگران دریافت کننده سهمیه آلومینیوم درگیر برخوردهای نامناسب بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در واقع این نوع بازرسی به معنی کنترل بازار نیست.
وی با اشاره به مشکل سرمایه در گردش صنایع آلومینیوم بیان کرد: قیمت مواد اولیه امروز به سه برابر قیمت افزایش یافته است و این افزایش به معنای لزوم افزایش سه برابری نقدینگی نسبت به سال گذشته است و با این تفاسیر بسیاری از صنایع امکان ادامه کار تولید را ندارند، در حال حاضر عمده صنایع پایین دستی آلومینیوم استان تعطیل، نیمه‌تعطیل و با ظرفیت ٢٠ تا ٣٠ درصد فعالند و تعدیل نیرو رقم خورده است.
محرابی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات مصنوعات آلومینیوم استان مرکزی با چالش مواجه شده است به طوری که صادرات مواد اولیه تنها توسط شرکت ایرالکو انجام می‌گیرد و قیمت مواد اولیه خریداری شده در کشور نیز ٣٠ تا ٤٠ درصد بیشتر از بازار جهانی است.
وی یکی از مهمترین چالش صنعتگران آلومینیوم را قانون مالیات بر ارزش افزوده دانست که صنایع فعال و یا غیرفعال باشند باید ارزش افزوده پرداخت کند.
دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی تصریح کرد: براساس سهمیه تعیین شده در بورس امکان فروش کمتر از ٢٠ تن به متقاضی آلومینیوم وجود ندارد این در حالی است که برخی شرکت‌ها ظرفیت کمتر از ٢٠ تن دارند و عملا صنایع خرد امکان تامین نیاز خود را ندارد.
وی با اشاره به واردات بالای پروفیل با ارز نیمایی به کشور به عنوان یکی از چالش‌های مهم این صنعت بیان کرد: متاسفانه قیمت تمام شده شرکت ایرالکو ٣٠ تا ٣٢ هزار تومان و بالاتر از قیمت جهانی است و این در حالی که با کارگر با حقوق ١٠٠ دلاری، برقی یارانه‌ای و آب رایگان نباید قیمت آلومینیوم تولیدی بیشتر از قیمت جهانی باشد و در واقع باید قیمت تمام شده ایرالکو شفاف شود.
محرابی خواستار تشکیل کمیته جهت بررسی مسایل این صنعت به صورت کارشناسی شده، اختصاص ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه جهت تعادل بازار، مجاب شرکت آلومینیوم المهدی برای عرضه کافی شمش به بورس و عرصه مداوم شمش توسط ایرالکو و امکان انجام معامله آزادانه، جلوگیری از واردات محصولات آلومینیوم و لحاظ تعرفه و ایجاد شهرک آلومینیوم و مرکز تحقیقات شد.