09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 03 اسفند 1399 ساعت 14:25

از احداث کارخانه جدید سرب تا سهم ۴۰ درصدی در تولید سرب کشور

به گزارش جهان معدن ،با راه اندازی و کلنگ زنی شش پروژه و طرح در مجتمع سرب نخلک، تولید و اشتغالزایی در کهن ترین معدن زیرزمینی ایران که قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد بر می گردد، جهش یافت.

بهره برداری از کارخانه جدید فرآوری ۱۸۰۰ تنی

یکی از مهم ترین اقدامات توسعه ای که در مجتمع معدنی سرب نخلک کلید خورد، عملیات احداث کارخانه جدید فرآوری ۱۸۰۰ تنی نخلک (نوسازی) است. این کارخانه با هدف ارتقای ایمنی، افزایش کارایی تولید، سازگاری بیشتر با محیط زیست و کاهش انرژی نسبت به کارخانه قدیمی، از زمستان سال ۹۸ آغاز و افتتاح شد. میزان سرمایه گذاری در این کارخانه ۷۰ میلیارد ریال است.

نوسازی کارخانه فوق از سوی راهبر پس از دریافت مجوز تایید شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وارد مرحله اجرا شد.

احداث کارخانه فرآوری ۲۰ هزارتنی در آینده نزدیک

از سوی دیگر کارخانه فرآوری جدید مجتمع نیز با ظرفیت ۲۰ هزارتن با عیار ۵۵ درصد و با پیش بینی سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد.

افتتاح و کلنگ زنی ۴ طرح مجتمع در حوزه زیرساخت و مسئولیت اجتماعی

علاوه بر پروژه های ذکر شده، در بخش زیرساخت و مسئولیت اجتماعی، کلنگ زنی پروژه آسفالت جاده اختصاصی مجتمع به طول ۱۰ کیلومتر، افتتاح طرح های مکانیزاسیون استخراج زیرزمینی(اسپیرال)، زمین ورزشی سه منظوره و محل اسکان پرسنل در نخلک انجام شد.

اشتغالزایی جدید با رونمایی از پروژه ها

با افتتاح پروژه های فوق، برای ۱۶۰ نفر شغل ایجاد می شود.

توسعه اکتشاف و افزایش ذخیره

طبق اعلام مسئولان این مجتمع، با توسعه اکتشافات، ذخیره ماده معدنی این مجموعه که چندی پیش ۱۵۰ هزار تن برآورد می شد، اکنون به بیش از ۵ میلیون تن رسیده است.

تولید بیش از ۴۰ درصد سرب کشور در نخلک

رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاح پروژه و طرح های این مجتمع طی سخنانی اعلام کرد: با توسعه مجتمع نخلک و تولید حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره سرب در این مجموعه، بیش از ۴۰ درصد سرب کشور در این مجتمع تولید خواهد شد.

وجیه اله جعفری افزود: مشارکت با بخش خصوصی، موجب احیا و توسعه مجتمع نخلک شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از نخلک به عنوان پایگاه تاریخی معدن یاد می شود و طی برهه ای در اینجا مسائل گردشگری بر فعالیت معدنی غالب شده بود.

وی در ادامه افزود: با تلاش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و طی اعلام فراخوان، سرمایه گذار جذب و برنامه های توسعه ای ما در این مجموعه سرعت گرفت.

گفتنی است مجتمع سرب نخلک در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق نایین و ۴۵ کیلومتری شمال شرق انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران (در استان اصفهان) واقع شده است.