31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 05 اسفند 1399 ساعت 17:32

۷۰ واحد معدنی تعطیل استان همدان به چرخه تولید بازگشتند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از بازگشت ۷۰ واحد معدنی غیرفعال به چرخه تولید خبر داد و گفت: این معادن از سال گذشته به جمع واحدهای فعال استان اضافه شدند.

به گزارش جهان معدن به نقل ازایرنا «محمد خاکی» روز دوشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران همدان اظهار داشت: رییس جمهوری درباره توسعه و بهره‌برداری معادن تاکید فراوان دارد و این موضوع در اولویت برنامه های استان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از معادن فصلی هستند که با نامساعد شدن شرایط آب و هوایی به حالت نیمه تعطیل در می‌آید و برخی هم پروژه‌ای هستند و نیاز به فعالیت مدام در طول سال ندارند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: بی‌تردید بازگشت معادن راکد در افزایش اشتغال و تولید این منطقه بسیار اثرگذار است و روند بازآفرینی و تقویت معادن غیرفعال با جدیت ادامه دارد.

او یادآوری کرد: از ۲۸۰ معدن موجود در استان همدان ۸۰ مورد در عرصه مصالح ساختمانی، سنگ تزئینی، سنگهای فلزی و غیر فلزی غیرفعال هستند که بازگشت آن‌ها به چرخه تولید در دستور کار قرار گرفته است.

خاکی افزود: با فعالیتهای خوب صورت گرفته در بخش معدن در پنج سال اخیر ظرفیت تولید معادن ما از ۱۲ میلیون و ۳۰۰هزار تن به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

اشتغال بیش از ۲ هزار نفر در بخش معدن استان همدان

او یادآوری کرد: ماده معدنی جزو انفال است و بهره برداران باید بخشی از بهای آن را به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز کنند و تا اوایل بهمن ۱۷ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده که این رقم نشان از رشد و فعالیت معادن دارد.

خاکی میزان ذخایر ماده معدنی اکتشاف شده استان را یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری ۱۴ پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده که فعالیت این واحدها نقش موثری در ایجاد اشتغال، افزایش استخراج و فرآوری مواد معدنی دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: برای فعال سازی و بهره برداری از این معادن با همکاری بخش خصوصی در مجموع ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در بخش معدن استان همدان، خاطرنشان کرد: امسال ۱۰۲ نفر در واحدهای جدید معدنی این استان مشغول به کار شده اند.

خاکی همچنین از صدور ۲۶ پروانه اکتشاف در ۱۰ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ گواهی کشف نیز برای فعالان عرصه معدن استان همدان صادر شده است.

تراش سنگ‌های نیمه قیمتی سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر

به گفته او برداشت غیرمجاز ماده معدنی سیلیس معضل ۲۰ ساله استان بود که در سالهای اخیر با هم افزایی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با سازمان صمت به شدت کاهش پیدا کرده است.

پتانسیل استان همدان در زمینه فرآوری سنگ های قیمتی از دیگر مواردی بود که این مسئول به آن اشاره کرد و افزود: ذخایر غنی این مواد معدنی ایجاد کارگاه های تراش سنگ های نیمه قیمتی را توجیه پذیر می کند و به عنوان یک محصول صادراتی قابلیت سرمایه گذاری دارد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه ۸۰ درصد معادن استان مجهز به واحد فرآوری هستند افزود: به معادنی که نیاز به فرآوری داشته باشند مجوزهای لازم داده می‌شود.

خاکی با اشاره به توسعه صنایع معدنی فروسیلیس، استحصال منیزیم از دولومیت، کنستانتره آهن و گندله‌سازی تاکید کرد: با راه‌اندازی این صنایع به دنبال ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی معادن هستیم.

از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود و در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.