10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 06 بهمن 1397 ساعت 16:18

روسای تشکل‌ها مطرح کردند: نقشه راه؛ ابزار قابل اتکا برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

tashakروسای تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی، اجرای "نقشه راه" را ابزاری قابل اطمینان برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کردند.
به گزارش جهان معدن به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن در نشست هم اندیشی با رییس هیات عامل ایمیدرو، با تشکر از تیم این سازمان در تهیه نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: ایمیدرو نقش حمایتی در کارشناسی حوزه‌های مختلف اعم از اکتشاف، آموزش و غیره دارد.


وی افزود: توسعه بدون نقشه راه معنا ندارد چرا که اگر می‌خواهیم رشد و توسعه را دنبال کنیم باید برنامه داشته باشیم و خوشبختانه برای نقشه راه معدن و صنایع معدنی تلاش زیادی شده است.
بهرامن با بیان اینکه اعتقاد داریم آینده پژوهی را باید در بخش معدن پیاده کنیم، گفت: بدون آینده پژوهی نمی‌توانیم مسایل بنگاهی خود را طی کنیم.
وی افزود: مسوولیت اجتماعی بخشی از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی است که در تشکل‌ها مطرح شده و اعضا در هر محیط اجتماعی با انجام اقداماتی نظیر مدرسه سازی، آموزشگاه، راه و غیره، نقش آفرینی می‌کنند.
رییس خانه معدن تصریح کرد: ما به دولت اعتماد کامل کردیم و انتظار است که دولت نیز به ما اعتماد کند.
در صنعت فولاد به توازن رسیده‌ایم
رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های ویژه‌ای در صنایع معدنی داریم، گفت: آمار و ارقام، گویای سهم بسزای این بخش در اقتصاد کشور است. با تلاش‌های صورت گرفته، رتبه جهانی تولید فولاد از 21 به 10 ارتقا یافته است و این نشان می‌دهد که به اوج رسیده‌ایم.
وی افزود: از جمله پتانسیل‌های فولاد، مطالعات مطلوب ایمیدرو در طرح جامع فولاد است که اکنون زنجیره فولاد به طور نسبی به توازن رسیده است. این در حالی است که 5 سال پیش، بین مواد معدنی و فولاد نامتوازنی وجود داشت.
خلیفه سلطانی با اشاره به پتانسیل مطالعاتی موجود در ایمیدرو تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود در تنظیم بازار، باید یک نظام پشتیبانی تصمیم گیری در این حوزه طراحی شود.
وی ادامه داد: فرصتی فراهم شود تا تشکل‌ها در تنظیمات بازار مشارکت کنند و ایمیدرو نیز در این زمینه، کارشناسی کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به موضوع تسهیل صادرات و تعیین ارزش گمرکی، گفت: در نظام جامع گمرک، بر اساس شرکت‌های سهامی عام و بورس، ارزش پایه گمرکی کالاها تعیین شود.
وی همچنین پیشنهاد داد: وقت آن رسیده تا نظام مهندسی متالورژی از میان نظام مهندسی معدن و متالورژی رشد کند.
نقشه معدن و صنایع معدنی؛ بهترین راه برای خروج از شرایط فعلی
مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران نیز در ابتدای سخنان خود تاکید کرد: توسعه فولاد ناشی از زیرساخت‌هایی است که در گذشته ایجاد شده است.
اکبریان با بیان اینکه ایجاد زبان مشترک میان بخش خصوصی و دولت سخت است، گفت: بازار موضوع مهمی است؛ به طوری که معدن باید ماده‌ای تولید کند که صنعت بتواند از آن استفاده کند و صنعت نیز کالایی را تولید کنند تا بازار خریدار داشته باشد.
وی افزود: برخی مسایل مطرح شده در بخش قانون‌گذاری، جسارت را از بخش خصوصی گرفته و پویا نیست.
اکبریان با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان بخشی از وزارتخانه و دولت، نزدیک ترین شرایط را با بخش خصوصی دارد و بهتر می‌تواند مسایل روزمره را منتقل کند، پیشنهاد داد: ایمیدرو پروژه‌های بزرگ را اجرا و راه اندازی کند و بخشی از سهام آن را نگه داشته و بقیه را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی ادامه داد: این سازمان، پروژه‌های جدید را که ریسک بالایی دارد شروع کند. باید شرکت‌های جدید در بخش معدن و صنایع معدنی ظهور یابند.
رییس انجمن سنگ آهن ایران اذعان کرد: نقشه راهبردی معدن و صنایع معدنی، بهترین راه برای خروج از شرایط فعلی است و باید تقسیم وظیفه صورت گیرد و سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان ناظر باشد.
انقلاب معدنی با انجام اکتشاف
طاهر فاضلی، نایب رییس اتحادیه حفاران غیر نفتی در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب معدنی با انجام اکتشاف صورت می‌پذیرد، گفت: در کشور هنوز 67 ماده معدنی به طور کامل شناخته شده نیست و اکتشاف بخش‌های زیادی از کشور به دلیل مشکلات مادی هنوز مغفول مانده است.
وی ادامه داد: محدوده‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی نیز ریسک آن را جبران کند.
فاضلی خواستار بررسی بر روی تعرفه خدمات حفاری شد که بدین ترتیب مشکلی به نام نبود ایمنی و رعایت محیط زیست نداشته باشیم. وی ادامه داد: هنگام صدور مجوزها، ترتیبی اتخاذ شود تا بتوانیم پروانه بهره برداری را به حفاران بدهیم تا شرکت‌های خارجی امکان فعالیت نداشته باشند.
تصمیم با حضور تشکل‌ها
یوسف مرادلو، رییس هیات مدیره انجمن صنایع و معدن سرب و روی ایران با بیان اینکه رقبای خارجی ما با 250 سال سابقه فعالیت در صنعت روی، همچون ایرانی‌ها نمی‌توانند خاک کم عیار را به سرب تبدیل کنند، گفت: بنا به گفته مسوولان، اگر می‌گوییم ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، چرا در داخل، با برخی اقدامات ما را خلع سلاح می‌کنند.
وی افزود: انتظار ما این است که تصمیمات پشت درهای بسته تصمیم اتخاذ نشود و تشکل‌ها نیز حضور داشته باشند .
مرادلو اظهار داشت: برای حمایت از تولیدکننده داخلی، 13 سال نگذاشتیم مواد اولیه وارد کشور شود و اکنون 6 برابر مصرف داخل، تولید می‌کنیم.
وی ادامه داد: در صورت امکان صادرات، تضمین می کنیم بازار داخلی با کمبود مواجه نشود.
رییس هیات مدیره انجمن صنایع و معدن سرب و روی ایران پیشنهاد داد: مدیریت استخراج و فروش معدن انگوران به کنسرسیوم بخش خصوصی واگذار شود.
ضرورت سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ
محمد مجتهد زاده، رییس انجمن زغال سنگ گفت: نیاز کشور به کنسانتره زغال سنگ به زودی به 3.5 میلیون تن می‌رسد که برای این میزان، به 7 تا 8 میلیون تن سنگ نیاز خواهد بود. به گفته وی، تولید فعلی 1.5 تا 2 میلیون تن است که از 3.5 میلیون تن استخراج به دست می‌آید.
وی افزود: در بخش شستشو (کنسانتره) و تولید کک، سرمایه گذاری مناسبی صورت گرفته اما در بخش معدن دچار عقب افتادگی هستیم.
مجتهدزاده بیان داشت: با توجه به اینکه بازار زغال سنگ ایران با انحصار مواجه بوده و 10 سال راه ورود سرمایه گذاری به حوزه زغال سنگ بسته شده، گفت: از ابتدای امسال حرکت کارشناسی صورت گرفته تا قیمت زغال سنگ بر مبنای قیمت جهانی یا مشابه سنگ آهن (زغال سنگ و شمش فولادی) تعیین شود.
وی ادامه داد: باید بخش زغال سنگ را وارد سرمایه گذاری کنیم. خوشبختانه برای نخستین بار، 400 هزار تن زغال سنگ به یکی از کشورهای منطقه صادرات داشتیم که از سوی این کشور، پیشنهاد سرمایه گذاری در تولید کک تا کنسانتره به انجمن شده است.