09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 14 اسفند 1397 ساعت 16:13

معاون وزیر صنعت: ۲۲ درصد واحدهای تولیدی در رکود هستند

salenمعاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۲۲ درصد واحدهای تولیدی با رکود مواجه هستند اعلام کرد که در حال حاضر ۱۳ هزار واحد صنعتی با ظرفیت زیر ۵۰ درصد، ۱۳ هزار واحد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۷۰۰۰ هزار واحد صنعتی نیز با ظرفیت بالای ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، نشست خبری محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در محل این سازمان برگزار شد.


در این نشست صالحی‌نیا با اشاره به اینکه حمایت از تولید و کالای ایرانی باید همیشه در برنامه‌های ما باشد و تنها مختص امسال نیست، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۸۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که شامل ۵۶۱ شهرک، ۴۱۲ ناحیه صنعتی و ۹ منطقه ویژه اقتصادی است.
وی افزود: ۱۴۷ هزار هکتار اراضی در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که تاکنون ۵۹ هزار هکتار آن به ثبت رسیده و در حال فعالیت هستند و بقیه نیز در حال اجرای طرح هستند.
صالحی‌نیا با تاکید بر اینکه واحدهای راکد این قابلیت را دارند که با انجام اقداماتی فعال شوند، گفت: امسال ۲۲ درصد واحدها یعنی حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی با رکود در تولید مواجه شدند. همچنین ۳۰ درصد واحدها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد، ۳۰ درصد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۵ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت بالای ۷۰ درصد مشغول فعالیت هستند.
به گفته وی واحدهای تولیدی زیرمجموعه بخش شیمیایی و سلولوزی، صنایع غذایی و پوشاک بیشتر واحدهای با ظرفیت تولید بالا را شامل می‌شوند.
سه میلیارد دلار صادرات و ۸۷۵ هزار شغل در شهرک‌های صنعتی
معاون وزیر صمت همچنین از صادرات سه میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط ۲ هزار واحد صادراتی از آغاز امسال تاکنون خبر داد.
صالحی‌نیا با اشاره به تشکیل ۶۰ کنسرسیوم صادراتی و ۵۸ شرکت مدیریت صادراتی در این سازمان خاطرنشان کرد که شرکت‌های صادراتی بیشتر در بخش غذایی، خشکبار، سنگ و پوشاک فعالیت می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت حدود ۴۳ هزار واحد تحت مدیریت این سازمان، اظهار کرد: ۸۷۵ هزار نفر در این واحدها جذب شده و مشغول به کار هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیش از ۹۳ درصد واحدها در دسته بنگاه‌های خرد و کوچک، چهار درصد در دسته بنگاه‌های متوسط و سه درصد نیز شامل واحدهای بزرگ هستند.
صالحی‌نیا در ادامه با اشاره به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، منابع داخلی بانک‌ها و یارانه از سوی دولت، تصریح کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان از این پول برای پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهایی که در حال بهره‌برداری هستند، اختصاص یافته است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تخصیص ۴۷ میلیارد تومان یارانه بلاعوض در سال ۹۷ برای بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد که از طریق مراکز مشاوره‌ای، کلینیک‌های کسب و کار و غیره عمل می‌کند.
وی همچنین با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد واحدهای در حال بهره‌برداری کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، اظهار کرد: امسال به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات اختصاص یافته تا به اصلاح ساختارشان بپردازند و در پی آن حدود ۱۱۵ هزار نفر توانستند در این واحدها شاغل شوند.