10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1398 ساعت 16:35

رحمانی: نسبت به ماه‌های گذشته شرایط اقتصاد و تولید مطلوب‌تر شده است

n83290101-72984893وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: راهکار اصلی مقابله با تحریم‌ها، بهبود شرایط کسب و کار، ارتقای ساخت داخل محصولات و صادرات است.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، «رضا رحمانی» در نخستین نشست شورای مشورتی جوانان این وزارتخانه خاطرنشان کرد: با برنامه‌هایی که در ماه‌های گذشته اجرا شد، اکنون شرایط اقتصاد و تولید به حالت مطلوب‌تری بازگشته است.


وی با تاکید بر افزایش صادرات در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: در شرایطی که مشکلات واردات و ارز داریم‌، باید ساخت داخل و در نتیجه صادرات را افزایش دهیم، در این زمینه از جوانان انتظار می‌رود با تخصص و دانش خود ما را همراهی کنند تا فضای روانی جامعه مدیریت شود.
لزوم استفاده از فرصت صادرات به کشورهای همسایه
وزیر صنعت ادامه داد: در کاشی و سرامیک سالیانه سه هزار و 600 میلیون متر مربع تولید داریم، در حالی که در گذشته سه میلیون‌متر مربع واردات داشتیم؛ اکنون نه تنها نیازی به این واردات نداریم، بلکه امکان صادرات هم فراهم است.
وی اظهار داشت: بطور نمونه پاکستان سالیانه 100 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک مصرف می‌کند و پارسال هشت میلیون متر مربع صادرات ایران به پاکستان بوده است.
رحمانی با تاکید بر اینکه فرهنگ هم باید به کمک تولید بیاید، گفت: فرهنگ مصرف کالای ایرانی یکی از این برنامه‌هاست، زیرا با حمایت از تولید کالای ایرانی چنانچه یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، دستکم 50 هزار شغل ایجاد می‌شود.
وزیر صنعت به تقویت کسب وکارهای نوین اشاره کرد و یادآور شد: چند سال پیش تقاضا برای مجوز تاکسی‌های تلفنی بسیار زیاد بود، در حالی که امروز تاکسی‌های استارتآپی جای آنها را گرفته است، اگر ثابت بایستیم و شغل‌های جایگزین نداشته باشیم، تغییرات ما را نابود می‌کند. وی فعال کردن ظرفیت‌های موجود را گام دیگر برنامه‌های سال 98 برشمرد و گفت: صادرات باید یکی از پروژه‌های محوری باشد.
رحمانی یادآور شد: روزی که به عنوان وزیر انتخاب شدم، خودروسازی به عنوان صنعت مادر کشور به دلیل اشتباهات رخ داده اعتبار خود را از دست داده و تولید 70 درصد نسبت به برنامه عقب بود، همچنین یک میلیون دستگاه خودروی داخلی و 100 دستگاه خودروی خارجی تحویل شده بود. به گفته وی، قطعه سازان هم در حال تعطیلی بودند و امکان تامین قطعات را نداشتند و علاوه بر آن، فضای منفی رسانه های داخلی و خارجی از مشکلات دیگر بود.
وزیر صنعت ادامه داد: در گام نخست رونق تولید و در گام بعدی حفظ آن را در برنامه‌ها قرار دادیم، زیرا اشتغال کارگران و خرید قطعه نیازمند تولید بود و با این برنامه تولید خودرو از آبان تا اسفند سه برابر شد.
وزیر صنعت ادامه داد: پارسال تولید لوازم خانگی نیمه تعطیل شده بود، صنایع فولاد و آلومینیم هم با مشکل مواجه شده بودند و دشمن فکر می‌کرد این صنایع تعطیل می‌شوند.
اعتماد به جوانان
این مقام مسئول خواستار آن شد تا افراد حاضر در نشست نظرات خود را برای بهبود شرایط جامعه جمع بندی کرده و برای بررسی و اجرا تحویل دهند.
وی بیان داشت: تفویض اختیار به جوانان، استان‌ها و مدیران به معنای اعتماد است.
وزیر صنعت درخصوص جذب جوانان برای انجام امور تاکید کرد: به هوش و دانش جوانان نیاز داریم، زیرا بهترین سرمایه‌ها در جهان نیروی انسانی است، اما نظام جذب نیروهای ما ایراد دارد و باید قانون مربوطه اصلاح شود.
رحمانی، معدن و صنایع معدنی را از دیگر برنامه‌های سال 98 عنوان کرد و گفت: امروز شاهدیم که استارتآپ‌ها ورود چندانی در بخش معدن و تجارت نداشته‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارتباط صنعت و دانشگاه را از حلقه‌های مفقود این 2 حوزه برشمرد و افزود: یکی از محورهای برنامه‌های امسال فناوری است که در این زمینه برنامه‌های جوانان را به طور حتم بررسی و پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: برخی از مسائل مثل انتقال مهارت‌ها را باید پیگیری کنیم، انتقال تجربیات صنعتگران به نسل بعد در چند سال اخیر بهبود پیدا کرده، اما باید بیشتر تقویت شود.