01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 19 خرداد 1398 ساعت 15:07

رییس سازمان نظام مهندسی معدن: سرمایه‌گذاری در معادن بخش بزرگی از نقدینگی 1800 هزار میلیاردی را جذب می‌کند

photo 2019-06-09 10-03-04رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز بیش از 1800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند بخش قابل توجهی از این رقم را جذب کند.
به گزارش جهان معدن داریوش اسماعیلی در نخستین نشست خبری خود در سمت ریاست سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن در دوره کنونی یک برنامه 6 ساله در دستور کار دارد و با اشاره به تصویب استراتژی معدن در شورای مرکزی نظام مهندسی معدن، تصریح کرد: این استراتژی با سه محور شامل صیانت از موادمعدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی تدوین شده است.


اسماعیلی با بیان اینکه تا پایان امسال سه برنامه ارجاع کار، صدور پروانه‌ها و مسئول فنی معادن به صورت هوشمند و الکترونیکی فعال می‌شوند، گفت: در حال حاضر بیش از 1800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که یکی از مهمترین راه‌های جذب آن، بخش معدن و صنایع معدنی است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن افزود: ارتقای سطح سازمان نظام مهندسی معدن در این دوره یک دغدغه اصلی است، زیرا جایگاه این سازمان بسیار بالاتر از شرایط فعلی است.
وی با بیان اینکه روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه جاری اجلاس هیات عمومی سال ۹۸ این سازمان در مازنداران برگزار می‌شود، گفت: قرار است در این اجلاس با برگزاری انتخابات از بین اعضای سازمان یک نفر در رشته معدن برگزیده و تعداد 11 نفر شورای مرکزی این سازمان تکمیل می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه معتقد است امکان دریافت بیش از 3 هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از معدنکاران وجود دارد،‌گفت: شورای عالی معادن ماموریتی را به سازمان نظام مهندسی معدن داده تا بررسی کنیم و فرمولی را تدوین کنیم که تمام ذی‌نفعان به حقوقشان برسند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ضمن یادآوری اینکه ذخایر معدنی کشور تجدید ناپذیرند، گفت: نحوه برداشت مواد معدنی باید به گونه‌ای باشد که این ذخیره خدادادی بین نسل‌ها حفظ شود و از آن بتوان سالیان سال بهره گیری شود.
وی ابراز امیدواری کرد: استفاده از مسئولان فنی اکتشاف، استخراج که از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن محسوب می‌شوند، بتوانند در چارچوب شیوه برداشت اصولی و صحیح معادن نقش خود را ایفا کنند.
اسماعیلی همچنین در مورد بخشنامه اخیر وزارت صنعت مبنی بر صادرات موادمعدنی توسط شرکت‌های تولیدکننده، گفت: در صادرات مواد معدنی برخی واسطه‌ها فعال بودند و به همین دلیل وزارت صنعت به این نتیجه رسید که شرکت‌هایی که قصد صادرات دارند، یک نماینده را برای این کار معرفی کنند.
وی همچنین از تفویض اختیار وزارت صنعت، معدن وتجارت به سازمان نظام مهندسی معدن در ارتباط با طرح‌های اکتشافی و بهره برداری از معادن خبر داد و افزود: قرار است سازمان‌های استانی این تشکیلات به عنوان نمایندگان وزارت صنعت به ایفای وظیفه در ارتباط با طرح‌های مزبور داشته باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه با اشاره به تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی در سال 97 گفت: ‌در تحولی که از وزیر صنعت قبلی به وزیر جدید داشتیم، اجرای این نقشه با کندی روبه‌رو شد ولی این موضوع در برنامه کاری وزیر فعلی قرار دارد و کارگروه اجرای نقشه راه معدن نیز تشکیل شده است.
وی سرعت واگذاری پهنه‌های معدنی را کند دانست و اضافه کرد: شیوه واگذاری‌ها قابل قبول نیست و باید به این مهم تسریع بخشید.
وی در مورد اعتراض برخی معدن‌کاران نسبت به نحوه واگذاری پهنه‌های معدنی کشور نیز گفت: طبق نقشه راه معدن،‌ وزارت صنعت باید تکلیف تمام پهنه‌ها و محدوده‌های معدنی را طی یکسال مشخص کند، به طوری که هیچ پهنه‌ای بلاتکلیف نماند و مشکلات و معارضان برطرف شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: در صورتی که پهنه معدنی به فردی واگذار شده که اهلیت لازم را نداشته باشد، نسبت به بازپس‌گیری پهنه و برگزاری مزایده واگذاری آن اقدام خواهد شد.
اسماعیلی اظهار داشت: بر پایه آمارهای وزارت صنعت، حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار ارزش محصولات تولیدی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۷ بود، از این رقم ۱۳ میلیارد دلار سهم مصرف بازار داخلی و بقیه صادر شد.
وی گفت: تولیدات پارسال ضمن حفظ اشتغال در این بخش، نقش بسزایی در صرفه جویی ارزی داشت که مانع از هزینه ارزی شد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: تفویض اختیاراتی که در حوزه عملکردی سازمان نظام مهندسی معدن است از سوی وزارت صنعت، نقش موثری در ارتقای روند بهره برداری از معادن کشور به دنبال دارد.